Ga naar inhoud

IRQ vrijmaken

anoniem

Aanbevolen berichten

Om een 'oude' webcam (parallel) aan de praat te krijgen onder W98SE heb ik een extra parallelpoort (LPT2) in een PCI-slot gestopt. W)(SE ziet de cam wel, maar het beeld wordt niet ontvangen. Volgens Creative moet er een unieke IRQ aan LPT2-poort worden toegewezen. Het blijkt mij dat deze poort een vaste IRQ=10 toegewezen heeft gekregen. Deze IRQ=10 wordt ook gebruikt voor een device 'multi I/O kaart' (is dezelfde par. poort!) en IRQ=10 is ooktoegewezen aan IRQ-steering. Verder zijn alle 16 IRQ-posities in gebruik. Hoe kan ik een een IRQ vrij maken en deze toewijzen aan LPT2?? Graag jullie deskundigheid! Alvast dank, Pyter
Link naar reactie
Heb je al geprobeerd een IRQ te wisselen? Ik zou eerst proberen of boel überhaupt wel werkt op een andere interrupt. In principe kan dat door een onderdeel met een geschikte IRQ (tijdelijk) te verwijderen of uit te schakelen. Het is natuurlijk niet geheel zonder risico. Eventueel PnP uitzetten in de Bios. De IRQ 10 met IRQ steering is op zich wel een goede zaak. In principe kunnen daar de goed geschreven drivers aan gekoppeld worden, misschien dat je op die manier een vrije interrupt kan creëren.
Link naar reactie
Hoi hans, danj voor je reaktie. k had nog moeten melden dat die webcam wel werkt op LPT1, de fysieke baste par. poort, maar niet op de add-on LPT2. Bedoel je met 'drivers koppelen aan IRA' dat je dat bij Eigenschappen / Bronnen van het betr. device in Apparaatbeheer aanpast?? Daar krijg ik de melding dat IRQ 10 niet te wijzigen is. Dat snap ik eventjes niet... Verder staat PnP in de Bios reeds uit. Misschien heb je nog een hint? Alvast dank. Pyter
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...