Ga naar inhoud

XP versus DOS

anoniem

Aanbevolen berichten

Het lijkt erop dat ik een knap probleem ga krijgen wanneer ik over ga op Windows XP. Ik heb n.l. zo’n slordige 10.000 hondjes in een Dbase III of IV programma zitten, genaamd "RADOG". In Windows ’95 heb ik geen enkel probleem ondervonden in het gebruik van dit DOS-prg. maar tijdens een eerste verkenning in een computerzaak scheen het prg. wel geladen te worden, zover ik begreep ook ‘uitgepakt’ maar daarna kwam de melding dat er "onvoldoende files open waren". Vraag me niet waarom; ben digibeet. Wel heb ik in de XP-aanbevelingen gelezen dat nu echt een "eind is gekomen aan het DOS-tijdperk".

Mag ik nu concluderen dat ik hetzelfde "gedonder" heb als in 1995 met de Atari? Daar zit ook een hele macht aan gegevens in vanaf 1985 die ik er met geen mogelijkheid uit kan halen, alle wizz-kids en beroepsprogrammeurs ten spijt die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen.

Wat zeggen de techneuten hierover? Kijk er reikhalzend (en een tikje verontrust) naar uit. Bvd, Kees

------------------

Link naar reactie
Hoi,

Dit probleem los je als volgt op:

Open de file config.nt (bijvoorbeeld d.m.v. wordpad) die in de winntsystem32 directory staat (uiteraard kan bij jou de windows directory een andere naam hebben, maar daar onder moet de directory system32 staan). Voeg aan het einde toe: files=100

Sla dit bestand op. Let op: als normale dos-tekst!

PC rebooten en de meeste clipper programmatuur moet het weer doen!

Succes,

Chris

Link naar reactie
quote:
Originally posted by bussiechris: Hoi,

Dit probleem los je als volgt op:

Open de file config.nt (bijvoorbeeld d.m.v. wordpad) die in de winntsystem32 directory staat (uiteraard kan bij jou de windows directory een andere naam hebben, maar daar onder moet de directory system32 staan). Voeg aan het einde toe: files=100

Sla dit bestand op. Let op: als normale dos-tekst!

PC rebooten en de meeste clipper programmatuur moet het weer doen!

Succes,

Chris

Ja Chris, zag hem dat "trucje" eerst 200 later 300 maar het mocht niet baten. De bestanden stonden er in maar werden niet herkend of gelezen.

Ik vraag me af, in Windows'95 zat DOS-prompt is dit nu uit W.XP verwijderd? En werkt dientegevolge dit DOS-programma niet meer? De "winkelman" riep tegen me dat ik naast XP de besturing van '95 maar moest aanhouden. Leuk bedacht maar wordt een aardige ramp omdat ik tussen dat RADOG-bestand (DOS dus) en tekst c.q. Excel bestanden middels de "Windowsvlag"-toets telkenmale wissel voor info en/of toevoegingen. Blijft de vraag overeind, hoe nu verder in Windows XP met dat DOS-prg. Uitziend naar reactie's AsBo

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Elja Trum: dBase III en IV bestanden zijn toch zonder problemen in Access te importeren? Misschien eens een keer tijd om de database om te zetten in een wat moderne formaat?

Elja

Da's waar, Elja die oefening heb ik al eens gedeeltelijk gedaan. In de oproep staat ook dat ik oorspronkelijke digibeet ben en zie geen kans om in Excel stambomen uit te printen.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by EnZynko23: Misschien kun je het programma VMWARE wel gebruiken... hiermee kun je een "virtuele" C-schijf aanmaken en ELK willekeurig OS installeren (van DOS tot NetWare 3.11, Linux etc.) wedden dat je pakketje het doet??

check http://www.vmware.com/

Groet EnZynko

Run Forrest, Run!

[This message has been edited by EnZynko23 (edited 10-12-2001).]

merci, EnZynko voor de hint. Snap niets van hetgeen je bedoelt maar zal m'n "netwerk" aanspreken. AsBo

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
:lol: Beste mensen, bedankt voor de adviezen maar inmiddels de de softwaremaker zo kien geweest om een een geheel aangepast prg. te maken. E.e.a. zou moeiteloos geconverteerd moetn kunnen worden. Fingers crossed !! Overigens ben ik afgelopen maand (Aug.02) overgegaan op XP. 't Is wel een partij ellende voor een digibeet moet ik zeggen. Langzaam, heel langzaam komt er enige orde en begrip over het geheel. We zullen de Zeeuwse spreuk blijven herhalen Ïk worstel........ mvg AsBo
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...