Ga naar inhoud

NTFS of FAT?


Aanbevolen berichten

Ligt er aan wat precies je eisen zijn... Als je beveiliging van gegevens erg belangrijk vind is NTFS onontbeerlijk. Tevens is er met NTFS compressie mogelijk van gegevens op de harde schijf terwijl ze toch gewoon te benaderen blijven. Voor zover ik weet is het wel iets langzamer dan FAT32 maar wel een stuk betrouwbaarder.

een mogelijk nadeel van NTFS is dat je het niet kunt benaderen onder windows 9x/ME. Ook is het zo dat als de eerste partitie van je harde schijf geen fat of fat32 is het wat lastiger is om een goede dualboot te maken tussen win9x en win2000 zonder het gebruik van een commerciele bootutility.

Link naar reactie
NTFS is op tal van punten superieur aan FAT.

Het is echter met al die dingen zo dat het wel van belang is wat je eisen zijn (zoals de vorige poster al zegt) en dan kom je dus uit bij dual boot, wintendo en een miniem performance verschil.

Persoonlijk gebruik ik altijd bootmanagers omdat omdat ik liever elk OS isoleer en dan is fat vs ntfs al geen issue meer. De performance winst weegt niet op tegen alle voordelen die NTFS bied.

Wim -- http://www.win2kwereld.nl

Link naar reactie
Wverveen heeft gelijk. En om dat even aan te sterken zal een regelmatige schijfcontrole ook niet meer nodig zijn. Defragmentatie blijft essentieel! NTFS is een journaled filesystem. Ik gebruik het al ruim een jaar en ik heb nog nimmer een error gehad op de harddisk zoals losse clusters of cros-linked entries. Zeker voor iemand met een grotere harddisk (8 GB of meer) is NTFS aan te bevelen. NTFS is op grote harddisks zelfs sneller dan FAT32. Dat geldt al helemaal als je maar 1 partitie hebt zoals ik.

Performance: 1 partitie NTFS = 4 a 5 x partitie FAT32 Betrouwbaarheid: NTFS is superieur aan FAT en FAT32 bij elkaar!!!

Link naar reactie
Nog een voordeel (dat waarschijnlijk niet veel gebruikt wordt) is dat het bestanden van groter dan 4 GB ondersteund.

NTFS heeft ook een nadeel. Een gedeelte van de schijf wordt gereserveerd voor MFT. Dit geeft windows niet weer maar is wel in gebruik. Met Diskkeeper is dit goed te zien. Als er dan weinig ruimte meer vrij is geeft het flinke vertragingen.

John

Link naar reactie
quote:
NTFS heeft ook een nadeel. Een gedeelte van de schijf wordt gereserveerd voor MFT. Dit geeft windows niet weer maar is wel in gebruik. Met Diskkeeper is dit goed te zien. Als er dan weinig ruimte meer vrij is geeft het flinke vertragingen.
Ik begrijp niet goed waarom de MFT een nadeel is. Het is zowiezo de manier waarop zaken in NTFS gelokaliseerd worden. En dat beter dan de manier waarop FAT werkt. Daarnaast maakt het het mogelijk om snel kleine bestanden op te kunnen halen omdat deze direct de MFT ingaan. Als je schijf bijna vol is heb je zowiezo performance problemen. Om daar nu de MFT de schuld van te gaan geven?

Wim -- http://www.win2kwereld.nl

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...