Ga naar inhoud

multibooten

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb gehoord dat er een heleboel oude spelletjes niet meer draaien in Windows XP. Dus ik wil er in iedergeval W98 op hebben. Alleen toekomstige spelletjes draaien niet meer in W98.Ik wil er dan een multiboot systeem van maken.Ik heb geen Partition Magic en ik vind het een beetje te duur om het te kopen, kan ik dit ook zonder PM doen? ik heb een grote HD. (40 GB) Topmas
Link naar reactie
quote:
Originally posted by stelf01: Effe de HD splitsen met Fdisk.Op C:win98 zetten.Daarna op D: XP .Kloar is keessie
Pardon, W98 kan niet omgaan met meerdere partities, dus als je W98 probeert op te starten, wil ie niet.En daarvoor is BootMagic er (zit bij PM).Als je W98 opstart, verbergt BootMagic WIN XP gelijk.Andersom hoeft het niet.Maar ik heb PM niet, (dus BootMagic ook niet)en ik vind het veel te duur, dus nu nogmaals kan het ook zonder PM. Topmas

Link naar reactie
quote:
Originally posted by topmas: Hallo, ik heb gehoord dat er een heleboel oude spelletjes niet meer draaien in Windows XP. Dus ik wil er in iedergeval W98 op hebben. Alleen toekomstige spelletjes draaien niet meer in W98.Ik wil er dan een multiboot systeem van maken.Ik heb geen Partition Magic en ik vind het een beetje te duur om het te kopen, kan ik dit ook zonder PM doen? ik heb een grote HD. (40 GB) Topmas

Effe de HD splitsen met Fdisk.Op C:win98 zetten.Daarna op D: XP .Kloar is keessie

Link naar reactie
quote:
Pardon, W98 kan niet omgaan met meerdere partities, dus als je W98 probeert op te starten, wil ie niet... [/B]

???

Heb een systeem schijf waar W98 op boot en een drietal Fat32 partities in een extended Dos partitie aangemaakt (Lekker simpel via FDisk) en W98 gaat er prima mee om dus da's een beetje onzin om dat zo botweg te roepen.

Misschien bedoel je: W98 kan niet omgaan met een NTFS-partitie?

En idd, XP op D installeren is het handigst aangezien je XP gewoon kan laten kiezen van welke drive hij boot.

[This message has been edited by dominicbout (edited 02-01-2002).]

Link naar reactie
De kans dat spellen in de DOS modus draaien onder XP is niet zo erg groot. Een spel dat rechtstreeks hardware probeert te benaderen (en dat doen DOS spellen over het algemeen) wordt door XP onmiddellijk in de strafbank gezet. Dit in de 2K kernel namelijk (terecht) streng verboden. Daardoor draait XP uiteindelijk ook stabieler. Iemand die niet precies weet wat NTFS inhoud zal ik ook nooit aanraden om het te gebruiken. Natuurlijk mag het wel en het heeft beslist wel voordelen. Maar als er een probleem ontstaat is niet meer met een DOS opstartdiskette benaderbaar. Weet dus goed wat je doet (en vooral hoe je problemen moet oplossen) voordat je NTFS gaat gebruiken. Je kunt gewoon beginnen met FAT32 en op elk gewenst moment kun je overschakelen naar NTFS dmv het DOS commando CONVERT C: /FS:NTFS
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Hipapipa: NTFS:

1. Sneller. 2. Meer ruimte over op schijf door andere benadering. 3. Goed te beveiligen.

[This message has been edited by Hipapipa (edited 02-01-2002).]

Hallo, Als we het toch over NTFS en FAT32 hebben.1.Wat is beter NTFS of FAT32, ik verwerk tekst en speel vaak een spel, DUS???? En 2. ik speel nog wel eens spellen in Dospromt. (BV. RAYMAN [om maar iets te noemen] ) Kunnen die in Win XP nog wel draaien? (Want Metal Gear Solid zit ook nog in een Dosbox in Win) Topmas

Link naar reactie
Het gemakkelijkst (vanuit een schone schijf) is Win9X op een primaire partitie. Daarna WinXP op een uitgebreide partitie. Aangezien je vraag algemeen is, is het antwoord ook algemeen. Als er al een besturings-systeem opstaat kán het ook anders, maar waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan. WinXP hoeft dus zeker niet op een primaire partitie. Wél de opstartbestanden (uiteraard), maar dat gaat verder automatisch.
Link naar reactie
[/b][/QUOTE] OK, maar mijn vraag was of W98 samen kan gaan met een NTFS-partitie. Topmas

[/B][/QUOTE]

Wanneer jij win98 op de C zet (FAT32) en XP op D (NTFS) dan zal win98 de NTFS-partitie niet zien. Wat onder XP de E-schijf is zal onder win98 D heten. En alle andere schijven schuiven ook een stukje op. Heb het zelf zo gehad en het werkte. Al is het wel irritant als die schijfletters in beide OSen verschillend zijn. :sad: Wanneer dat je niet zoveel uitmaakt zou ik Het op de bovenstaande manier installeren. - C (FAT32) windows 98 - D (NTFS) Windows XP

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...