Ga naar inhoud

misschien een hardware probleem, maar........

Aanbevolen berichten

Ik had een oude pc met win98 en linux draaien. Nu heb ik daar 16Mb EDOram uitgehaald om in een andere te zetten. De pc hield dan nog 16Mb over, dus dat leek me wel wat. Sindsdien is het een ramp pc geworden. Ik ben al drie dagen geweest om het te herstellen maar het gaat van kwaad tot erger. Wat is er dan aan de hand nu? Internet is foetsie, (waarschijnlijk is de interne PCI ISDN modem stuk, bios piept zich namelijk gek bij het opstarten, in een andere pc start die pc ook niet op als die modem erin zit, maarrrrr in een derde pc is er niks aan de hand. Vreemd) Van de 16Mb is er maar 12 aanwezig in Windows, en natuurlijk erg traag. Dus ik zet de andere 16Mb terug. Maar er zijn steeds errors dus ik besluit om windows opnieuw te installeren.(had ik beter niet kunnen doen) Bij opnieuw opstarten(zonder modem etc) met de win98 diskette kan ik in de cd om setup te starten. Maar hij hangt na het 100% laden van de wizard. Een mooi zwart vakje in beeld en een piepje uit de speaker zoals ie alleen geeft na bijvoorbeeld formatteren. (Iets van "Disk needs to be modified. Press Y.") en de pc hangt. MMMMmmm, hoe kan dat nou?? Laat ik dan maar helemaal opnieuw beginnen met win98. Fdisk kon echter niet Linux weghalen dus in een andere pc voor Partition Magic. Schijf leeg, met Fdisk een partitie maken en? weer een zwart vakje. HUH? Wat is er dan aan de hand? Schijf stuk? Ik kan er op copieren enz., en Linux staat er ook weer opnieuw op. Waarom kan win98 niet? Omdat die echt de eerste sectoren pakt? Ik snap er niks meer van, naast dat de eerste sectoren van de schijf stuk zijn heb ik geen ideeen meer. Wie kent dit probleem? Magellan
Link naar reactie
Wat ik niet goed snap is dat de problemen begonnen nadat je 16MB eruit had gehaald. Dit mag geen problemen zoals deze veroorzaken. Ik zou eerst alle PCI kaarten eruit halen. Probeer dan eens om Win98 te installeren. Dat er in Windows nog maar 12 MB over is, komt waarschijnlijk doordat je een onboard videokaart hebt die 4 MB van het werkgeheugen gebruikt. Verder kun je ook eens een andere harde schijf proberen in die computer om er zeker van te zijn dat het niet aan je harde schijf ligt. Succes [ Dit bericht is bewerkt door: matel op 2002-04-03 19:43 ]
Link naar reactie
Hoi matel, dat heb ik echter al gedaan. De overbodige PCI kaarten zijn er al uitgehaald voordat ik begon. En er is geen interne videokaart. (Dus op zich al heel vreemd dat, maar ok) Ik had die andere 16Mb ook al snel teruggeplaatst en win98 gaf toen weer netjes 32Mb aan, maar omdat internet het niet deed begon ik opnieuw. Soms piepte de pc enorm en startte hij niet op, dan weer niks aan de hand maar startte internet alleen niet omdat de proxy verlopen was( proefversie). Die proefversie wilde niet weg en Norton heb ik toevallig uitgeleend(oeps mag niet) dus wilde ik gewoon opnieuw, het is toch alleen maar een internet pc. Maar dat is dus niks geworden. Ik heb die schijf in een andere pc gehad (voor partition magic) en die zei niks vreemd. Alles eraf en een nieuwe partitie gemaakt. Daarna met fdisk in de ouwe pc gecontroleerd, geactiveerd, fdisk /mbr enzovoort maar het zwarte vakje bij de setup van win98 is hardnekkig. Ideeen?
Link naar reactie
Kom ik net op... Controleer de IDE kabel eens van je harde schijf. Ik heb ongeveer zoiets meegemaakt tijdens de installatie van Windows 98. Dacht eerst ook dat mijn harde schijf kapot was, echter in een andere computer gaf hij geen foutmeldingen. Het formatteren en partities aanmaken ging wel goed, alleen bij de installatie van Win98 bleef hij hangen bij zo'n 4% tot 25% (verschilt weleens). Hij gaf dan in een soort dos venstertje een foutmelding en liep dan vast. Nadat ik de IDE kabel had vervangen waren de problemen opgelost.
Link naar reactie
Uhm..., ik zou je meteen gelijk geven, ware het niet zo dat Linux dan ook best moeite zou moeten hebben om de schijf te vinden. Maar zoiets is inderdaad wel iets wat onopgemerkt bezig is. Scandisk heeft net de schijf gecontroleerd, (in die ouwe pc zit ie al) vanaf de win98 diskette en geen probleem. Maar ik ga de aansluiting wel controleren, misschien ook heb ik wel de disk op ide1 en de cd op ide0, (volgens het bios niet, maar ja, ik probeer nu gewoon alles). M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...