anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Delen Geplaatst: 12 april 2002 Beste mensen, ik heb een vraagje: Hoe maak ik NTCS partities? Ik neem een 40 GB schijf die ik in wil delen in 4 partities deze maak ik normaal aan met Fdisk, maar hoe kan ik dan kiezen tussen Fat32 of NTSC? Ik wil namelijk XP gaan draaien op 1 partitie (5 GB ofzo) die wil ik dus NTCS + nog 2 andere partities. De laaste partitie van de 4 (ook 5 GB) wil ik FAT32 houden hoe stel ik dit in? Het is een nog totaal lege en nieuwe schijf. Greetz Marcel _________________ Leer van andermans fouten, je hebt immers de tijd niet om ze allemaal zelf te maken. [ Dit bericht is bewerkt door: Marcel de Reus op 2002-04-13 12:36 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 Opstarten met een CDROM van Windows 2000 of Windows XP. Daarmee kun je NTFS partities aanmaken. Eventueel kan dat ook met Partition Magic. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 [zeurmode]Idd NTFS van NT File System, NTSC is de rivaal van PAL bij TV kanalen distributie. http://www.webopedia.com/TERM/N/NTSC.html[/zeurmode] _________________ "Equal opportunity means everyone will have a fair chance at being incompetent." [ Dit bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-04-12 15:55 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 [quote:a4a8b1db7e] Op 12-04-2002 15:47 schreef Binary: Opstarten met een CDROM van Windows 2000 of Windows XP. Daarmee kun je NTFS partities aanmaken. Eventueel kan dat ook met Partition Magic. [/quote:a4a8b1db7e] Zijn de partities die je met fdisk aanmaakt dan standaart FAT32? En moet je eerst met Fdisk partities maken en ze dan met die CD omzetten of kun je met die CD ook gelijk je schijf indelen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 [quote:1b32c03974] Op 12-04-2002 15:54 schreef Captain_Kansloos: [zeurmode]Idd NTFS van NT File System, NTSC is de rivaal van PAL bij TV kanalen distributie. http://www.webopedia.com/TERM/N/NTSC.html[/zeurmode] [/quote:1b32c03974] [nog ergere zeurmode] gozer je bent niet volledig NTFS = New Technology File System [/nog ergere zeurmode] :wink: :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 [nogveelergerezeurmode]NT staat niet per definitie voor New Technology; Er bestaat geloof ik wat onduidelijkheid over de term NT.[/nogveelergerezeurmode] _________________ "Equal opportunity means everyone will have a fair chance at being incompetent." [ Dit bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-04-12 17:08 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 Om even serieus te blijven (ik heb nog geen zeurmode geïnstalleerd): Fdisk kun je weggooien, want dat hoef je niet te gebruiken. Niet al te ver, want je weet maar nooit. Wat ik gezegd hem moet je echt letterlijk doen (nou ja, moet...). Je kunt in de setup van Win2000/XP aangeven dat je een nieuwe partitie maakt, hoe groot die dan moet zijn (FAT32 is max 32 Gb) én het filesystem opgeven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 Je kan dus ook meerdere partities ermee maken? En wat is dat file dinges uit de laatste regel? Is dat waar je je OS instaleert? Nog een vraagje is er nog steeds dat gedoe met primaire en secundaire partities en hoe pak ik het aan om zowel 2000 als XP te instaleren? (Ik wil kijken welk me beter bevalt :smile: ) Alvast bedankt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 april 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2002 Als je van plan bent om Win200 én WinXP te installeren, doe het dan wel in [i:b7b8e39ea8]die[/i:b7b8e39ea8] volgorde. En maak dan gewoon 3 partities. Om te beginnen moet je je bestandssysteem (is dus filesystem) bepalen, dat is dus FAT32 of NTFS. Ik weet niet of er een speciale reden is om voor één van beide te kiezen, maar als je een echte leek bent (en die indruk heb ik een klein beetje :grin: ), dan zou ik gewoon FAT32 kiezen. Je kunt dan later altijd nog voor NTFS kiezen. Het maaks voor Win2000/XP niet echt uit of die partities dan primair zijn of niet; maak gewoon met WIn2K 3 partities aan, installeer Win2000 op de eerste, WinXP op de 2e en gebruik de derde voor het installeren van programma's en data. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen