Ga naar inhoud

C++ (beginner?) probleem

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort bezig C++ te leren en gebruik nu het programma dev-c++ van bloodshed. (ik ben microsoft visual 2010 aan het installeren). Ik klik nieuw --> project --> selecteer console application --> geef aan dat het een c++ project is en maak het project aan. Vervolgens geef ik het volgende in: [quote:4fee6b4d4b] #include <iostream.h> int main () { cout << "My first program"; return 0; } [/quote:4fee6b4d4b] Daarna compileer ik het en klik op uitvoeren....dan krijg ik een flits van een msdos/opdrachtprompt scherm en verder niets....wat gaat hier fout?
Link naar reactie
De code die je hebt gepost is trouwens wel erg gedateerd. Tegenwoordig (sinds ongeveer het jaar 2001-2002) doe je dit zo: [code:1:b08507bab9]#include <iostream> int main() { std::cout << "My first program"; return 0; }[/code:1:b08507bab9] of [code:1:b08507bab9]#include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "My first program"; return 0; }[/code:1:b08507bab9] [quote:b08507bab9]Waar is dat "Return 0;" voor? wat als ik er een ander cijfer ofzo neerzet?[/quote:b08507bab9] Met "return" beëindig je een functie en lever je een waarde op. Bijvoorbeeld: [code:1:b08507bab9]int negen() { return 9; } int getal = negen();[/code:1:b08507bab9] In deze (simpele, maar zinloze) code (als je er een volledig C++-programma van zou maken) krijgt de variabele "getal" de waarde die de functie "negen" oplevert (in dit geval 9). De "main" functie is een speciale functie, omdat deze automatisch wordt aangeroepen als je je programma start. Het is een goede gewoonte om, als alles goed is gegaan, nul op te leveren en anders een ander getal. Je kan zelf meerdere getallen gebruiken om verschillende problemen aan te geven (natuurlijk moet je bij een fout ook een "gewone" foutmelding geven). Deze waarde kan je namelijk opvragen (al zou ik niet weten hoe je dit doet in een DOS/Windows omgeving) en, als je bijvoorbeeld het programma door een script laat draaien, dan kan je zo reageren op evt. fouten.
Link naar reactie
Windowstoets + R > cmd In je command schermpje navigeer naar de exe file die visual studio voor je gebouwd heeft. (Standaard staat hij hier : Win xp c:\documents and settings\*gebruikersnaam*\Visual studio *versienummer*\projects\*JouwProject*\Debug\*JouwProject*.exe dus stel ik heb visual studio 2010 en me project heet Henk. c:\documents and settings\piet\visual studio 2010\projects\henk\debug\henk.exe Succes!
Link naar reactie
[quote:7a2b866e17="remco p"]oke, dank voor je goede uitleg. Ondanks dat snap ik dat die met getallen bij return nog steeds niet ;)[/quote:7a2b866e17] Als het goed is wordt dit in elk C++-boek behandeld, dus je komt vanzelf (een uitgebreidere) uitleg tegen. [quote:7a2b866e17="remco p"]Daarbij had ik ook graag geweten wat "std::" en "using namespace std;" betekent. Ben ik nog niet tegen gekomen in het boek ;)[/quote:7a2b866e17] Daarmee geef je aan dat het in de namespace ([url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Naamruimte]naamruimte[/url] in goed Nederlands) "std" (standaard) zit. Een paar leuke voorbeelden van wat je met naamruimtes kan doen kan je vinden op http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/namespaces/ [quote:7a2b866e17="remco p"]Je zegt gedateerd...kun je een ander/geupdate ebook aanbevelen?[/quote:7a2b866e17] Ik heb zelf C++ geleerd met een gedateerd boek (dat op dat moment nog niet gedateerd was), dus ik kan je helaas niks aanbevelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...