Ga naar inhoud

Filesysteem van VCE van C# 2008 is een zooitje

Aanbevolen berichten

Sinds uit een andere threat in de tussentijd me duidelijker is geworden dat een <name>.cs een console versie is en met "Open file:" moet worden geopend - en dat een <name>.csproj een windows versie is en met "Open project:" moet worden geopend, is de chaos voor mij wat minder geworden. Een van die onduidelijkheden is dat, wanneer ik met "Open file:" een <name>.cs open in VCE, je die file veelal niet met debug/run kunt starten: alle drie startmogelijkheden zijn grijs en dus onbereikbaar. Ik heb niet kunnen uitvinden hoe je dat kunt activeren. De enige mogelijkheid is een copy/past te doen in een nieuw aangemaakt console versie waarbij je dan WEL je programma kunt starten. (Is dit misschien een bug in VCE?) Wat ik eigenlijk bedoelde is, dat wanneer je <name> zonder extentie laat zoeken met de zoekfunctie van Windows, je op veel plaatsen die file met van allerlei extentie's tegenkomt. Veel uit de VCE van C# 2008 roept nog vraagtekens op waaronder het filesysteem. MVG perloc
Link naar reactie
Ik snap je hele vraag niet. Wat is VCE? Bedoel je Visual Studio? *.cs is een bestand met C# code, geen console versie *.csproj is een projectbestand voor Visual Studio. Na het builden\compileren hiervan, kan je een windows applicatie hebben. Echter dit kan ook een Console applicatie zijn (en nog vele andere typen applicaties\libraries)
Link naar reactie
VCE = MS Visual C# Express Edition - de gratis versie van een IDE van MS. (IDE = Intergrated Development Environment) VS = inderdaad MS Visual Studio - de commercial versie van een IDE. Deze (VS) is iets uitgebreider, meer mogelijkheden, dan de VCE. Beiden applicatie's, <name>.cs (voor een console applicatie) en <name>.csproj (voor een Windows applicatie) kun je bewerken, debuggen en runnen in de VCE (en VS). Zoals gemeld ben ik er later pas achter gekomen dat je een .CS applicatie met "Open program", en .CSPROJ met "Open project" moet openen. Mijn frustratie kwam voort uit het feit dat ik voordien, tijdens mijn vraagstelling nog niet achter dat verschil was gekomen. MVG perloc
Link naar reactie
Ik weet wel wat Visual Studio is, maar de afkorting zoals jij hem gebruikt is mij vreemd, dus ik twijfelde. Een <name>.cs bestand is een bestand met C# code en geen console applicatie ofzo. Kijken naar je andere vragen mbt tot Visual Studio, kan je volgens mij beter een online basis tutorial volgen om de beginselen door te krijgen hoe Visual Studio werkt. In Visual Studio werk je namelijk met projecten (<naam>.cproj) en evt. solutions (<naam>.sln). Een solution bevat één of meedere projecten. Een project bevat één of meedere C# bronbestanden (<name>.cs), maar kan ook andere typen bestanden bevatten. Een C# bronbestand kan Visual Studio niets mee: je kan hem hooguit aanpassen, maar om te compileren en te starten ('runnen') had je het project moeten openen waarin dat C# bronbestand in zit. Een project vertelt Visual Studio o.a. hoe en welke bestanden gebuild\gecompileerd moet worden. Het kan bijv. een console applicatie worden of een windows applicatie.
Link naar reactie
Ik heb mijn wijsheid uit "Beginning MS Visual C# 2008" en "Professional MS C# 2008", beiden van Wrox, toch niet de minsten op dit gebied. Daarin worden de voorbeelden in de (door hen genoemde) VCE (of indien van toepassing en afwijkend/uitgebreider in VS) gegeven. Veel voorbeelden worden gegeven als console applicatie, vooral in het begin en daaraan wordt automatisch de extentie .CS toegekend. Voor Windows applicatie's wordt automatsch de ext. CSPROJ gegeven. Ik kan voor beginners, die serieus met C# 2008 willen beginnen, deze boeken van harte aanbevelen. Ze zijn zéér uitgebreid! Verder kan ik ook nog noemen "Sams Teach Yourself - Visual C# 2008 in 24 hours" waar alle voorbeelden als Windows applicatie's worden gegeven. Het is een WAARDELOOS boek waar ze je in korte tijd een paar trucks leren, maar nauwelijks enige -en zeker geen werkbare- kennis van C# 2008 bijbrengen. Het enige voordeel van het boek was de bijgeleverde DVD waar de gangbare programmeer talen opstonden en tevens de VCE. MVG perloc
Link naar reactie
Ik snap de verbasing van Remy wel, want Visual Studio wordt vaak aangegeven als VS en soms dus VSE. Maar goed. Toch wil ik even opmerken dat Remy helemaal correct is op het gebied van de extensies e.d. Je broncode bestanden in een windows applicatie zijn namelijk ook van de extensie CS en daar werk je ook in een project. Het enige verschil tussen een console applicatie en een windows forms applicatie is de uitkomst. Dus Tip, spreek in het vervolg van project bestanden, broncode bestanden etc :) Dat maakt het wat duidelijker voor ons.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb het nu voor elkaar dat, als ik de ene file open, de andere in de VCE verschijnt. Ïk open in "Recent Projects" (click op) Ch09ClassLib, in de VCE verschijnt bovenin de blauwe balk Ch09ClassLib en file Ch07Ex02 opent. Nóg sterker: de .DLL van Ch09ClassLib staat in de file tree!! Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar de files te scheiden. Dus mijn opmerking dat het filesysteem een zooitje is, is terecht. Hoe krijg ik dit weer rechtgebreid? Je kunt wel de file names wijzigen maar niet de verwijzing naar de file names. De enige mogelijkheid die ik zie is, beide files deleten en helemaal opnieuw beginnen. De VCE houdt stevig vast aan zijn eigen file systeem, en dat is op C: maar ik wil mijn eigen file systeem hebben en dat op D:. Dus het is al een probleem om steeds maar weer je eigen folder via te tree te moeten activeren en je niet te vergissen om de default folder van de VCE te gebruiken. perloc
Link naar reactie
Nou ik werkt al jaren met visual studio en ik heb hier nog nooit problemen mee gehad. Ik vraag me dus een beetje af wat je allemaal aan het doen bent. Als je je project aanklikt,in de solution explorer, komt er een icoontje bijm 2 van die file iccoontjes half op elkaar. Als je dat aanklikt. Dan zie je ook de bestanden die in jouw project map zitten maar niet in je solution behoren. Daarmee kan je dus files in en excluden van je project. Succes
Link naar reactie
Tja, ik werk niet met Visual Studio. Ik werk met VCE (compleet "MS Visual C# 2008 Express Edition", afgekort door MS VCE), de niet commerciële IDE versie. Die kan vrijwel alles wat VS kan en is bijgeleverd bij de gratis CD (of was het een DVD?) met een aantal programmeertalen, w.o. C# 2008, bij een cursus boek, maar ook gratis te downloaden. Dus ik kan niet helemaal volgen wat je precies bedoelt met dat dubbele icoon. Om (in VCE) bij de Solution Explorer te kunnen komen zul je óf een nieuw project moeten openen, óf een bestaand. Dus daar kom ik niet aan toe want gaat al vóor die tijd mis. Maar ik heb het zelf opgelost door beide files radikaal van de beide partities te verwijderen en opnieuw aan te maken. Dus mijn voornaamste probleem schuilt hierin dat ik niet het data-filesysteem op C: (daar staan alleen maar systeem en programma's op) maar op D: (Data schijf) wil hebben. En dat gaat nogal eens mis. Met verwijzing naar mijn voormalig bericht: VCE wil default op C: data wegschrijven en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan veranderen. Dank voor antwoord. perloc
Link naar reactie
[quote:78cac15b5c="perloc"]Met verwijzing naar mijn voormalig bericht: VCE wil default op C: data wegschrijven en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan veranderen. Dank voor antwoord. perloc[/quote:78cac15b5c]Om je projecten standaard op de d-schijf weg te schrijven, kan je het volgende doen: 1. Selecteer Tools -> Options 2. Vink "Show all settings" aan 3. Selecteer "Projects and Solutions" 4. Wijzig het pad onder "Projects location" naar de gewenste lokatie. 5. Klik OK. VCE zal nu standaard de geselecteerde lokatie gebruiken om je projecten op te slaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...