anoniem Geplaatst: 29 oktober 2009 Delen Geplaatst: 29 oktober 2009 Hoi allemaal Ik heb een applicatie de enkele waardes inleest (o.a. Temperatuur). Deze waardes wil ik via een webbrowser weergeven, zodat deze overal op te vragen zijn. Het moet wel zo zijn dat deze waardes up to date blijven ook als de pagina nog open staat. Ik heb nog niet zoveel ervaring in web/internet technologien vandaar dat ik graag wil weten op welke manier dit gerealiseerd kan worden. Wat zijn de meest geschikte technieken en programmeertalen hiervoor? Groeten, Peter Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2009 Hoi, ja er zijn veel verschillende oplossingen. Ik ga een paar vragen stellen. Jouw vraag is een beetje te algemeen. Heb jij de basis van TCP/IP, HTTP, HTML, client-sided en server-sided technieken? Wat voor een applicatie heb je nu en hoe (of in welke taal of met welke technologie) ontwikkeld? Ben jij ermee in staat om die waardes (zoals temperatuur) naar een databank of een bestand (ASCII, XML ..) weg te schrijven? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2009 [quote:f1fc35cab6="piros"]Hoi allemaal Ik heb een applicatie de enkele waardes inleest (o.a. Temperatuur). Deze waardes wil ik via een webbrowser weergeven, zodat deze overal op te vragen zijn. Het moet wel zo zijn dat deze waardes up to date blijven ook als de pagina nog open staat. Ik heb nog niet zoveel ervaring in web/internet technologien vandaar dat ik graag wil weten op welke manier dit gerealiseerd kan worden. Wat zijn de meest geschikte technieken en programmeertalen hiervoor? Groeten, Peter[/quote:f1fc35cab6] Alle programmeer-talen die een web-pagina genereren en waarvan je het resultaat op een (web)server kunt installeren zijn hiervoor geschikt. Of het 'makkelijk' is hangt af van de opbouw van je huidige programma en je eigen kennis. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2009 Ik zou zeggen: PHP. Laagdrempelig en genoeg documentatie, voorbeelden etc. te vinden. Je kunt het ook voor stand-alone programmaatjes gebruiken. Echt de simpelste opzet die ik kan bedenken is dat je een php-scriptje op je computer laat draaien dat met een bepaald interval de temperatuur bepaald via je bestaande programma (hoe precies weet ik niet, want ik ken dat programma niet). Als je dat eenmaal hebt bepaald kun je een (HTML) bestandje genereren dat automatisch via ingebouwde functies geupload worden naar je site met ftp. Als je dat hebt, ben je al een heel eind. Ten slotte kun je nog wat rommelen met javascript en AJAX om dat echt real-time te updaten zonder de pagina opnieuw te hoeven herladen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2009 [quote:7615405fdd] cbou1984 Jouw vraag is een beetje te algemeen. Heb jij de basis van TCP/IP, HTTP, HTML, client-sided en server-sided technieken? antw: Ja, ik basis kennis van oa PHP/HTML. Principe van Client/Server gebruiken wij ook, maar dan in desktop applicaties Wat voor een applicatie heb je nu en hoe (of in welke taal of met welke technologie) ontwikkeld? Ben jij ermee in staat om die waardes (zoals temperatuur) naar een databank of een bestand (ASCII, XML ..) weg te schrijven? antw: De huidige applicatie is geschreven in Delphi. Het is een applicatie om wat sturingen en metingen te kunnen verrichten in een gebouw. het koppelen met een database of genereren van XML is geen probleem [/quote:7615405fdd] [quote:7615405fdd] JaFO Alle programmeer-talen die een web-pagina genereren en waarvan je het resultaat op een (web)server kunt installeren zijn hiervoor geschikt. Of het 'makkelijk' is hangt af van de opbouw van je huidige programma en je eigen kennis. Antw: Oke, ik kan nog wel iets bedenken om de huidige waarde (via bijvoorbeeld een database) weer te geven. Ik weet alleen niet hoe ik het moet aanpakken om deze waarde continue op te vragen. Anders blijft de waarde zichtbaar die er was toen de pagina werd opgevraagd en niet de actuele waarde. [/quote:7615405fdd] [quote:7615405fdd] SHARK Ik zou zeggen: PHP. Laagdrempelig en genoeg documentatie, voorbeelden etc. te vinden. Je kunt het ook voor stand-alone programmaatjes gebruiken. Echt de simpelste opzet die ik kan bedenken is dat je een php-scriptje op je computer laat draaien dat met een bepaald interval de temperatuur bepaald via je bestaande programma (hoe precies weet ik niet, want ik ken dat programma niet). Als je dat eenmaal hebt bepaald kun je een (HTML) bestandje genereren dat automatisch via ingebouwde functies geupload worden naar je site met ftp. Antw: Het Uploaden via ftp is niet noodzakelijk. Applicatie en Webserver draaien op hetzelfde systeem. dat probleem is dus opgelost. Als je dat hebt, ben je al een heel eind. Ten slotte kun je nog wat rommelen met javascript en AJAX om dat echt real-time te updaten zonder de pagina opnieuw te hoeven herladen. Antw: Als ik het goed begrijp dan moet ik eigenlijk een php script maken die de waarde 'inleest' (hoe maakt dan even niet uit). Dit php script (Serverside) wordt door middel van javascript/AJAX (clientside) door middel van een interval opgevraagd en weergegeven. (Zonder dat de complete pagina ververst wordt, maar alleen het desbetreffende item)?[/quote:7615405fdd] Ik ga hier verder naar kijken. Ik hoorde iemand iets roepen over Adobe Air of Microsoft Silverlight. Zijn dit ook geschikte technieken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2009 [quote:de4153de25="piros"] antw: Ja, ik basis kennis van oa PHP/HTML. Principe van Client/Server gebruiken wij ook, maar dan in desktop applicaties[/quote:de4153de25] Ok, om het simpel te zeggen. Maak een webapplicatie in PHP die de waarde uit jouw database haalt, en verder een beetje werken aan de kant van de gebruiker (client-sided) zodat het mogelijk wordt om telkens (om zoveel seconden ..) de pagina opnieuw te laden. Dit kan je doen met PHP zelf die een code genereert, Flash, of anders met Ajax, javascript en het is zelfs mogelijk met HTML :) Twee voorbeeldjes in Javascript en HTML: Javascript (blabla.php) [code:1:de4153de25]<html> <head> <script type="text/JavaScript"> <!-- function paginaOpvragen(timeoutPeriode) { setTimeout("location.reload(true);",timeoutPeriode); } // --> </script> </head> <body onload="JavaScript:paginaOpvragen(1000);"> <p>Dit pagin zal continu (na 1 second) opgevraagd worden. <p>Klik <a href="blabla.php">hier</a> als je 1 secondje niet wilt wachten en de waarde nu wilt controleren!</p> <?php // doe bla bla bla .. met waarden x,y.. uit database x.. ?> </body> </html>[/code:1:de4153de25] HTML (blabla.php) [code:1:de4153de25]<html> <head> <meta http-equiv="Refresh" content="1;url=blabla.php"> </head> <body> <p>Dit pagin zal continu (na 1 second) opgevraagd worden. <p>Klik <a href="blabla.php">hier</a> als je 1 secondje niet wilt wachten en de waarde nu wilt controleren!</p> <?php // doe bla bla bla .. met waarden x,y.. uit database x.. ?> </body> </html>[/code:1:de4153de25] Gewoon om zo'n idee te geven en het simpel te houden, in feite zijn er veel verschillende mogelijkheden.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2009 [quote:1bd1bb6573="piros"]... Ik ga hier verder naar kijken. Ik hoorde iemand iets roepen over Adobe Air of Microsoft Silverlight. Zijn dit ook geschikte technieken?[/quote:1bd1bb6573] Adobe Air en MS Silverlight zijn min of meer de opvolgers/concurrenten van Flash. Dat betekent dus dat je gebruikers iets moeten installeren voor ze je web-based applicatie kunnen gebruiken. Dit is in tegenstelling tot php/asp.net waar de server al het werk uitvoert en de client (= de browser) eigenlijk niks meer doet dan het resultaat tonen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen