anoniem Geplaatst: 24 oktober 2009 Delen Geplaatst: 24 oktober 2009 Hoi, Wat zou je kiezen? - 1 programmeertaal heel goed beheersen. - x programmeertalen leren (basis, of meer dan basis) Ik heb C geleerd, maar elke keer (na paar maanden) vergeet ik het, en dan begin ik opnieuw opfrissing doen (met fundamentals starten). Dit komt omdat ik ofwel voor een paar maanden niets in VB6 maak ofwel een andere taal/script probeer te leren. Ben ik zo vergeetachtig of is dit normaal? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2009 Alle kennis die je niet gebruikt, verwatert. Als je niet zoveel aan programmeren doet, zou ik me wel concentreren op één taal. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2009 Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Als je bijvoorbeeld web wilt programmeren met ASP.NET dan is handig om zowel C#, HTML en java te kennen. Verder is het handig als je met SQL of een andere database taal om kunt gaan. Het ligt er echt aan wat je ermee wilt bereiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2009 Ach ... met de huidige stand van zaken hoef je geen taal meer te kennen. Als je echt alleen dom code wilt kloppen dan kan kennis van een specifieke taal handig zijn. Als je serieuze software wilt ontwerpen, dan is taalkeuze absoluut niet meer belangrijk. Leer Object-ge-orienteerd denken, want dat is veel belangrijker dan het uit je hoofd kennen van de syntax en grammatica van een taal. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2009 Op zich heb je gelijk, maar als hij wil leren dan is het toch handig als je een taal kiest waar je goed in kan worden. Scheelt namelijk tijd als je niet alles hoeft op te zoeken. Je moet toch ergens beginnen als je OO gaat leren. Je hebt wel gelijk dat het belangrijker is dat je weet hoe je een taal toe moet passen. Verder vind ik sommige talen veel lekkerder werken dan andere talen. Ik heb zeker wel voorkeuren gekregen voor talen. Ik vind je eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2009 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2009 Het kan nog korter door de bocht ;) Als je *nu* al moeite hebt om de basis-concepten van een taal zo eenvoudig als C te onthouden dan wacht je nog een hele zware klus. Daarnaast heb je in de praktijk vrij weinig te kiezen, tenzij je voor je eigen plezier programmeert ... Dat de ene taal 'lekkerder' werkt als de andere ligt meestal aan de hoeveelheid ervaring die je met de taal in kwestie hebt. Als je de basis-concepten echt beheerst dan is het lezen van een 'vreemde' taal niet meer dan het praten met een ander accent. Het wordt pas moeilijk als je een taal tegenkomt die conceptueel anders is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2009 Je moet sowieso een taal goed kennen wil je er ECHT iets mee doen. Van 5 talen de basis kennen heb je niet veel aan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2009 Ook zonder veel programmeerervaring kun je leuke programmaatjes schrijven, je schrijft dan alleen waarschijnlijk heel veel onnodige code omdat je niet weet wat er allemaal al kant en klaar bestaat. Wat handig is als beginner is gebruik te maken van de auto-complete. Bijvoorbeeld in visual studio express, dat je gratis kunt downloaden, kun je heel eenvoudig met CTRL-Spatie alle functies enz opzoeken, waarvan je niet meer zeker weet hoe je ze gebruikt. Ook kun je complete code-snippets laten invoegen, zoals een for-loop die je zelf nog maar hoeft in te vullen. Ik zou je wel aanraden om eerst in 1 taal goed te worden. Als je die eenmaal beheerst stelt overstappen op een andere taal niet veel voor. De taal moet passen bij jou als persoon. Denk je graag abstract, dan is C prima. Als je daar minder van houdt kun je Visual Basic kiezen, of Delphi. Voor iemand die liever grafisch wil programmeren kun je bijvoorbeeld Labview leren. Je hoeft dan alleen nog lijntjes te tekenen tussen de functies en objecten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2009 die 'leuke' programmaatjes zitten vol met ontwerp/denk-fouten dat je ze vaak beter kunt weggooien ipv proberen te fixen. Je wilt echt niet weten hoeveel troep je maakt als je nog geen idee hebt wat een degelijk ontwerp inhoud en de ontwerp-fase daardoor overslaat (been there, done that, got the t-shirt ;)). Dus leer je in godsnaam af om zo maar even een programma uit je mouw te schudden. Eerst een ontwerp en pas dan programmeren. Je zult merken dat je dan nauwelijks details van een programmeertaal hoeft te kennen, doordat je precies weet wat jouw ontwerp nodig heeft. Als je niet abstract wilt leren denken dan moet je al helemaal niet aan programmeren beginnen. Veel van wat je doet is het denken in abstracte begrippen & concepten. Wat dat betreft doet de taalkeuze voor Delphi/VB je alleen geloven dat je dat niet hoeft te doen ... Weten wanneer iets 'abstract' en 'concreet' is is deel van de basis-kennis van programmeren. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen