anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Waarom zou je je anno: 2008 uberhaupt nog willen programmeren ??? Alles is op dit gebied toch uitgevonden en bestaat toch al ? Ik zou het me alleen nog voor kunnen stellen om kleine veranderingen aan te brengen op bedrijfsprogrammatuur zodat die specifiek op maat worden gesneden. Voor de prive thuisgebruiker kan het slechts een hobby zijn, meer niet ! Maar goed ik geef toe dat dat misschien best leuk kan zijn, voor je eigen ontwikkeling enzovoorts... Maarrr... méér ook niet ! Want nogmaals: 99,9% van alles op dit gebied is al uitgevonden !~ Dus blijven de vragen eigenlijk toch staan: 1. Waarom nog programmeren ? 2. Waarom hier nog zoveel aandacht aan besteden ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Er komen nog steed meer websites by en nog steeds meer programmeurs dus is het ook nodig om het over programmeren te blijven hebben. En er zullen best mensen zijn die alweer een nieuwe programmeertaal aan het bedenken zijn, dus daarom blijft het een actueel onderwerp. En kijk anders maar eens naar hoe het komt dat bijna alle programmeertalen telkens een nieuwe versie krijgen met nog meer mogelijkheden bv. PHP4 naar PHP5 en de nieuwe versie van javascript. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Hetzelfde is te zeggen over boeken. Alles is al op honderd verschillende manieren geschreven. Maar toch komen er nog steeds nieuwe bij, en die worden ook nog steeds verkocht. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Hmmm..., tsja, maar heeft het echt werkelijk zin... in technisch opzicht dan ? Alleen al van bijvoorbeeld databases, om maar eens wat te noemen... zijn er al ontelbare soorten en varianten die echt op de keeper beschouwd geen enkele meerwaarde hebben t.o.v. elkaar. Ook van zoiets als tekstverwerkers zijn er al veel te veel. Zeker de doorsneegebruikster/ker gebruikt maar slechts een fractie van wat zelfs slechts maar het allerslechtste tekstverwerkertje ooit gemaakt... zal kunnen bieden ! Maar nogmaals, om aanpassingen te doen voor/op bedrijfssystemen en programma's die daarmee vergelijkbaar zijn om het in een gewenste vorm te gieten kan het zinvol zijn. Dat er, zoals hier ergens gesteld steeds nieuwe programmeertalen uitkomen, meer programmeurs ten tonele verschijnen enz. zijn geen goede argumenten dunkt mij, want zelfs mét hun... zal het bijkans inmiddels onmogelijk zijn om nog een echt revolutionair nieuw programma te ontwikkelen dat tot dingen in staat is waarvan de huis/tuin en keuken-gebruiker altijd al droomde. Zeker voor 99% kun je wel zeggen: Stop het programmeren, ga je tijd nuttiger besteden want, want: àlles is er al ! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Zou de geschiedenis van alle software maar eens onderzoeken, er blijft geprogrameerd worden, zal zelfs alleen maar toenemen. Kijk hier ook even wat er zoal is gebrouwseld door o.a. amateurs. http://sourceforge.net/softwaremap/ Je zit nu zelf nutteloos met je computer te spelen, dan is programmeren nog nuttiger. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2008 Waarom beklimmen mensen de Mount Everest ? Omdat ie er is. Waarom programmeren we ? Omdat we het kunnen ... Er is idd al veel gedaan, maar het blijft leuk om te zien dat je het zelf ook (beter) kunt. Nieuwe talen ontstaan niet zo maar ... echte nieuwe talen ontstaan omdat je er net die dingen mee kunt die in de 'bestaande' talen lang niet zo eenvoudig zijn. Voorbeeld is F# ( [url=http://blogs.msdn.com/somasegar/archive/2007/10/17/f-a-functional-programming-language.aspx]meer info[/url]) dat het oplossen van wiskundige problemen 'eenvoudig' maakt (tov traditionele taal). Dan zijn er de 'uitbreidingen' (zoals LinQ) die voor de leek misschien zinloos lijken (databases kun je al met de bestaande talen gebruiken), maar die technisch gezien veel voordeel bieden (LinQ maakt een mix van C# en SQL overbodig). Je kunt net zo goed klagen over auto's, want die zijn er toch al ? Waarom zouden we dan nieuwe willen maken ? Of wat dacht je van zoiets zinloos als kleren ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 mei 2008 Programmeren is een wezenlijk onderdeel van computerkunde. Programmeren is een uitdaging. Programmeren kun je gebruiken in je carrière. Programmeren is noodzakelijk als je Windows wilt doorgronden. Programmeren is op de eerste plaats fun. De hcc!BASIC propageert programmeren in BASIC, omdat die computertaal ook voor de NIET technici geschreven is. Zestig procent van alle “Basic programmeurs” wil zijn eigen computertaal ontwikkelen. Dat geeft het ultieme gevoel van computer beheersing. Windows bestaat uit enkele duizenden functies die grotendeels in DLL bestanden staan. Ik gebruik de Liberty BASIC omdat ik daarmee heel eenvoudig alle Windows functies kan aanroepen en uitvoeren, maar je kunt ook de eenvoudige eigen Liberty BASIC functies gebruiken. Er bestaat een Nederlandstalige helpfile en een forum voor Liberty BASIC. Probeer maar libertybasicpuntnl of puntcom. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 mei 2008 [quote:6f466617af="abcott"]Programmeren is een wezenlijk onderdeel van computerkunde. Programmeren is een uitdaging. Programmeren kun je gebruiken in je carrière. Programmeren is noodzakelijk als je Windows wilt doorgronden. Programmeren is op de eerste plaats fun. De hcc!BASIC propageert programmeren in BASIC, omdat die computertaal ook voor de NIET technici geschreven is. Zestig procent van alle “Basic programmeurs” wil zijn eigen computertaal ontwikkelen. Dat geeft het ultieme gevoel van computer beheersing. Windows bestaat uit enkele duizenden functies die grotendeels in DLL bestanden staan. Ik gebruik de Liberty BASIC omdat ik daarmee heel eenvoudig alle Windows functies kan aanroepen en uitvoeren, maar je kunt ook de eenvoudige eigen Liberty BASIC functies gebruiken. Er bestaat een Nederlandstalige helpfile en een forum voor Liberty BASIC. Probeer maar libertybasicpuntnl of puntcom. Abcott[/quote:6f466617af] Das toch maar een heeeeeeel beperkte viesie van waarom iemand wil programmeren hoor... die 60% van de basic programmeurs die een eigen taal wil ontwikkelen doet er misschien goed aan om eerst eens te kijken hoe moeilijk het is om goede parser en compiler te schrijven.. Nu waarom toch nog programmeren. Laten we eens een voorbeeld nemen uit de multimedia-sector. Er worden bijvoorbeeld nieuwe technieken ontwikkeld om beelden te compresseren. (Dit is wiskunde) en die technieken worden dan toegepast doormiddel van een programma. Je kan nu zeggen wat je wil. maar dat programma gaat volgens mij nog niet uitgevonden zijn of dat gaat nog niet geschreven zijn. Stel dat je je huis wil sturen via je computer. Ok, hier bestaan al veel programma's voor die kant en klare oplossingen geven. Maar jij hebt jijst die ene vraag waar dit programma te licht voor is maar dat programma te duur voor is. Dus je schrijft de software zelf. Waarom zou je gaan betalen voor iets wat je gemakkelijk zelf kan schrijven? Tafelpoot (Student Computerwetenschappen...) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 17 mei 2008 Aan de andere kant is programmeren maar een klein onderdeel. +/- 70% van het ontwikkelen van software is puur ontwerp/analyse. Voor het 'echte' programmeren heb je dan maar een paar regels code meer nodig. Basic is mooi voor amateurs en simpele scriptjes, maar software bouw je er niet mee. Bovendien mis je dan de grote trukendoos die OOP heet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 Wat een domme opmerking Griffioen!! Er zijn twee soorten computeraars, 1. de consumenten (gebruikers van programma's) 2. de procucenten (programmeurs). Ik programmeer ook en al vanaf 1980, en het is het meest opwindende en fascinerende wat je op een computer kunt doen. perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 Hallo perloc, Jouw opmerking aan het adres van Griffioen is onbeschoft. Je mag zijn vragen beantwoorden of de discussie aanvullen. Programmeren is ook nuttig als taak voor mensen die in het verleden reeds begonnen zijn met programmeren. Los van de nieuwe uitdaging. Omdat jij reeds sinds 1980 programmeert, stel ik dat het nuttig voor jouw is om die kennis niet verloren te laten gaan. Nieuwkomers hebben waarschijnlijk wat aan jouw kennis als je die wilt overdragen of delen. Het lijkt mij strategischer om aan dhr. Griffioen jouw hulp aan te bieden, als je wat van programmeren af weet. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 Laat mij beter eerst hier wel even stellen (naar aanleiding van enige reacties) dat ik dit topic NIET begonnen ben om de boel op te naaien- of anderszins gewoon een potje te ouwehoeren !!! Ik vraag het mij namelijk echt af wat er voor de gewone huis/tuin en keuken gebruiker nog te programmeren valt, doelgericht om tot iets te komen waar je echt iets mee kunt en dat er nog niet is. Zoals ik al eerder aangaf, kan het voor bedrijven anders liggen. En ook, toch vriendelijk dank voor alle reacties. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 Waarom zoveel aandacht ..... Ik vind dat er niet genoeg aandacht aan programmeren wordt besteed. Ik vind dat ons programmeer talent waarschijnlijk onontdekt verloren gaat. Bill Gates liet zich laatst nog ontvallen dat hij vindt dat er in de VS niet genoeg aanwas van nieuwe programmeurs is. Microsoft schijnt zijn programma problemen uit te besteden aan Rusland, India, China en een klein gedeelte aan Duitsland en Japan. In Rusland en China is de algemene kennis van het Engels misschien kleiner dan bij ons. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 [quote:3829734d25="Griffioen"]Ik vraag het mij namelijk echt af wat er voor de gewone huis/tuin en keuken gebruiker nog te programmeren valt, doelgericht om tot iets te komen waar je echt iets mee kunt en dat er nog niet is.[/quote:3829734d25]Tja, wat bedoel je precies met 'iets mee kunt'? Voor bepaalde handelingen ken ik geen bestaande direct toepasbare programma's. Dat wil misschien niet zeggen direct dat er geen programma voor zou bestaan. Soms is het te duur, soms werkt het niet goed. Vaak moet een programma iets heel specifieks doen, tja, dan moet er toch meestal echt geprogrammeerd worden. En of alles echt bestaat, dat durf ik te betwijfelen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 [quote:9fd19a6270="Hans.Vosman"]En of alles echt bestaat, dat durf ik te betwijfelen.[/quote:9fd19a6270] toch wel, het zit in /dev/random.... je moet het er gewoon nog uit krijgen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 Dat programmeren leuk kan zijn, je er zelf voldoening in kunt vinden enzovoorts... zal waar zijn (ooit programmeerde ikzelf in GWBasic en Dbase IV 2). Daar gààt het ook niet om. Het gaat erom dat je inmiddels alles kopen kunt wat je wilt. (Ik geef toe dat de prijs ook een reden kan zijn, maar dan moet het wel érg veel kosten m.i.). Die kleine aanpassingen op de doorsnee-standaard huis/tuin en keuken-programma's waarvan gesproken wordt hier... zijn die zó onontbeerlijk dat die écht onmisbaar zijn om er goed mee te kunnen werken ? Ik bedoel maar, zelfs van de meest eenvoudige programma's gebruikt het gross meestal nog zelfs maar een fractie. Maar nogmaals: 't kan gewoon best leuk zijn, een hobby wellicht... Bedenk alleen dat revolutionaire zaken met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer tot stand zullen komen, omdat (nogmaals) voor 99,9% alles er al zo'n beetje is ! Maar goed, ik merk dat ik mezelf in elk geval gedeeltelijk herhaal nu, en zal in elk geval dus niet meer doorgaan met reageren in deze trant. Toch nogmaals dank voor uw reacties. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2008 De eerste vraag luidde "Waarom programmeren" De tweede "Waarom nog programmeren" De derde "Waarom hier zoveel aandacht aan besteden" Als je voor je beroep programmeert dan zijn vraag één en twee impliciet beantwoord. Op dit forum komen twjifelaars en zij die nog zoekende zijn aan het woord. De meeste programmeurs die ik ken, werken vaak hun hele leven lang aan en of met één programma. Ik ben geen programmeur, dus ik ben ook maar een twijfelaar. Ik programmeer van alles omdat ik daarmee het gevoel krijg dat ik mijn computer totaal beheers. Ik ken iemand die ook zijn rijbewijs heeft en toch de hele dag aan zijn auto sleutelt. Ik weet niet of deze opmerking past in deze discussie. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 mei 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 mei 2008 [quote:8f1fda6f0a="Griffioen"]Dat programmeren leuk kan zijn, je er zelf voldoening in kunt vinden enzovoorts... zal waar zijn (ooit programmeerde ikzelf in GWBasic en Dbase IV 2). Daar gààt het ook niet om. Het gaat erom dat je inmiddels alles kopen kunt wat je wilt. (Ik geef toe dat de prijs ook een reden kan zijn, maar dan moet het wel érg veel kosten m.i.). ...[/quote:8f1fda6f0a] die grens zal zeker voor een programmeur lager liggen. Waarom een tientje uitgeven als je het zelf ook kunt maken ? Ik denk dat de echte 'huis/tuin/keuken'-programmeur niet meer bestaat omdat (zoals je zelf zegt) 'alles' al bestaat en het meestal wel aan de eisen van de gemiddelde consument voldoet. In zekere zin is dat ook waarom de gemiddelde automobilist tegenwoordig geen kennis van en interesse in z'n eigen auto meer heeft. Desondanks blijven er mensen die zich die techniek eigen willen maken ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2008 Ik zou zelf zeggen dat programmeren ook tot nieuwe ideeën brengt die zeker bekend of veelgebruikt kunnen worden. Het kan leiden tot iets vernieuwends, beters en iets indrukwekkends. Meestal is het dan ook iets waar je niet aan denkt. :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2008 Je kunt ook bijdragen aan een opensource-project door te programmeren zoals Linux, KDE e.d. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen