anoniem Geplaatst: 18 februari 2008 Delen Geplaatst: 18 februari 2008 Als ik onderstaande code uitvoer dan krijg ik deze foutmelding: [b:7b95739b2e]Exception in thread "main" java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space[/b:7b95739b2e] [code:1:7b95739b2e] import javax.swing.JOptionPane; /** * * */ public class Inzend2 { public static void main(String[] args) { int cijfer = 8; int[][] BlastTable = new int[cijfer][cijfer]; for (int i = 0; i < cijfer; i++) { for (int j = 0; j < cijfer; j++) BlastTable[i][j] = 32 - j - i * cijfer; } printarray(BlastTable); System.exit(0); } public static void printarray(int[][] BlastTable) { int cijfer = BlastTable.length; String table = ""; for (int i = 0; i < cijfer ; i++) { for (int j = 0; j < cijfer; j++) { table += BlastTable[i][j] + " " ; table += table + " " + " \n "; } } JOptionPane.showMessageDialog(null, table, " BlastTable ", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE); } } [/code:1:7b95739b2e] Wie kan mij vertellen wat hier mis gaat ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2008 In je for-loop in de printarray methode bouw je elke iteratie een nieuwe string op, doordat je een String achter je bestaande String (table) plakt. In Java houdt dit in dat hij telkens een nieuwe string in het geheugen aanmaakt. Normaal komt het geheugen van de oude, niet meer gebruikte Strings tijdens het verloop van het programma weer vrij (garbage collection heet dit). In jouw geval krijgt Java daar echter geen kans toe omdat hij 'druk bezig' is met de for-loop. Als je veel Strings in Java aan elkaar wilt plakken, kan je het beste een StringBuilder (zie [url=http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/lang/StringBuilder.html]Java API[/url]) gebruiken. Deze gaat beter om met het plakken van Strings aan elkaar. In jouw geval zou de printarray methode er dan zo uit zien: [code:1:b1c55aa00e]public static void printarray(int[][] BlastTable) { int cijfer = BlastTable.length; StringBuilder table = new StringBuilder(); for (int i = 0; i < cijfer ; i++) { for (int j = 0; j < cijfer; j++) { table.append(BlastTable[i][j]); table.append("\n"); } } JOptionPane.showMessageDialog(null, table.toString(), " BlastTable ", JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE); }[/code:1:b1c55aa00e] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2008 bedankt voor je snelle antwoord. Het wordt nu alleen horizontaal weergegeven in een hele lange strook. Wat moet ik aanpassen om 8 getallen horizontaal en 8 verticaal te krijgen ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2008 Dat moet je in de html oplossen, zoek een tutorial die uitlegt hoe je tabellen maakt en pas je code aan zodat deze 8 rijen van 8 items maakt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen