anoniem Geplaatst: 18 december 2007 Delen Geplaatst: 18 december 2007 Kennis van mij heeft wat argeloos een tamelijk groot (250)adressen-bestand in excel ingevoerd. De vraag is hoe ik vanuit dit bestand etiketten zou kunnen maken afdrukken: moet ik dan alles in een access of een soortgelijke database overzetten. Ik heb een boekje over Access 2000, maar kon daar niet zoveel wijs uit worden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 18 december 2007 Overzetten naar Access lijkt me nodeloos ingewikkeld. Je kunt veel sneller vanuit Word een mailmerge doen. Het is voor mij wat lastig uitleggen omdat mijn Office Engelstalig is. In het menu Tools (dat is in elk geval Extra in het Nederlands) zit de optie Mailmerge (misschien iets met samenvoegen of zo) Er gaat een soort wizard open, en je kunt aangeven dat je in je hoofddocument etiketten wilt maken. Onder de tweede knop geef je aan dat je wilt samenvoegen met je Exeldocument. Iedere kolom moet hierin bij voorkeur wel een naam hebben. (bv. Naam, adres etc in de eerste regel) Let er wel op dat je de exceldocumenten pas in beeld krijgt als je onderaan aangeeft dat je naar exceldocumenten zoekt. Vervolgens wordt gevraagd een etiketformaat te kiezen. Tenslotte kun je samenvoegen naar de printer of (veiliger) eerst naar een bestand. Dit bestand komt direct in beeld, zodat je kunt zien of alles naar wens is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 19 december 2007 hartelijk dank voor dit antwoord. Ik gebruik "Easy Rolodex" en ik kreeg van hen de volgende tip: Vanuit Excel kiest u via het menu voor 'Bestand' --> 'Opslaan als' Bij 'Opslaan als' kiest u uit de keuzelijst 'CSV (gescheiden door lijstscheidingstekens)(*.csv)' Let er trouwens op dat de kolomnamen geen spaties bevatten... Als het bestand is opgeslagen als csv kunt u dit kopellen in in Easy Rolodex via de importmogelijk. ga er mee aan de slag Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 19 december 2007 Ik gebruik hiervoor de optie Afdruk Samenvoegen. Werkt niet hetzelfde in alle Offices versies. Ja kan het Access, Excel, .csv of zelfs een .dbf bestand gewoon koppelen. Velden invoeren en daar gaat die. In Word 2002 ben ik er nog niet uit hoe ik handig kan sorteren (op bv Achternaam of postcode). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 19 december 2007 Aha, Mailmerge is dus in het Nederlands Afdruk Samenvoegen. Mij lijkt dit dus ook de gemakkelijkste methode . Het Excelbestand kan gewoon blijven bestaan als 'database' en is te wijzigen en aan te vullen. Ik gebruik het ook dikwijls om gepersonifiëerde brieven te maken waarbij de naam- en adresgegevens op de juiste plaats staan voor gebruik in een vensterenveloppe. (geen etiketten meer plakken) De vraag hoe zo'n bestand in een ander programma is te importeren is natuurlijk een andere, maar inderdaad, dat gaat veelal via export naar een CSV-bestand. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2007 Oh ja, vergeten te melden, ik heb dus al heel veel adres etiketten afgedrukt met Word (Excel en Access). Wanneer je hulp nodig hebt, dan kan ik je er bij helpen. Je kan ook eigen formaten gebruiken. Het is wel zo dat Word 2000 op een bepaalde manier lastiger in het gebruik is (met name de volgorde van de te doorlopen stappen kan verwarrend overkomen). Een stap terug betekent vaak dat je overnieuw moet beginnen. Word 2002 lijkt makkelijker in het gebruik, in ieder geval zijn de stappen iets makkelijker te volgen. Blijft nog steeds wel goed opletten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 december 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2007 dank je wel voor het aanbod. Inmiddels ben ik er achter: van excel een .csv bestand maken, en dat is geschikt om in het door mij gebruikte adressen-programma in te voeren. Al met al ben ik er al veel tijd mee bezig geweest! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen