Ga naar inhoud

Zoeken in database

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben aan het programmeren met vb.net. Ik ben aan een pagina bezig die gegevens uit een database moet laden door middel van een oledbconnectie. Het laden uit de database lukt perfect.... alleen, bij het zoeken naar gegevens moet het altijd het volle woord of zin zijn. Als ik bv wil zoeken op achternaam: van der kruisen, dan moet ik heel de zin overtypen, dus dan doe ik zoeken op "van der kruisen". Nu had ik graag gehad dat ik zo op trefwoord zou kunnen zoeken, bv. zoeken op achternaam "kruisen". en dat hij dat dan ook vind als "van der kruisen". ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel want ik kan niet zo makkelijk zo dingen uitleggen via mail. Weten jullie hoe dat ik dat het best doe? Alvast bedankt! Sander
Link naar reactie
identiek zoals je dat in SQL doet. Als je dit niet kent kan je je er beter in verdiepen want dit zal nog vaak van pas komen waarschijnlijk. In SQL doe je het dus zo -> WHERE kolomnaam LIKE '%kruisen%' voor access en evt andere DB's kan dit zo zijn WHERE kolomnaam LIKE '*kruisen*' Je moet dus een SQL-string zien te bouwen/meegeven vanuit je VB.net code. Hierna verwacht je een resultset terug.
Link naar reactie
Hallo, bedoeld u dan zo: If keuzelijst.SelectedItem.Value = "achternaam" Then strSQL = "Select * From gebruikers Where achternaam Like = '" & "*" & item.Text & "*" & "'" End If ? IK kan wel iets van sql omdat ik gegevens in de databse laat schrijven met sql. Voor ik hier antwoord kreeg van u had ik het zo geschreven: If keuzelijst.SelectedItem.Value = "achternaam" Then strSQL = "Select * From gebruikers Where achternaam = '" & item.Text & "'" End If Alvast bedankt
Link naar reactie
Zo: strSQL = "Select * From gebruikers Where achternaam Like '*" & item.Text & "*'" let op: '=' moet weg + case ongevoelig, iets in de aard van: strSQL = "Select * From gebruikers Where ucase(achternaam) Like '*" & item.Text.upperCase & "*'" De correcte functie-namen moet je wel opzoeken voor VB.net en de DB-versie.
Link naar reactie
hallo, Ik heb de twee mogelijkheden al eens geprobeert de eerste doet het gewoon niet, die werkt gewoon niet... en die tweede heb ik toupper gedaan maar dat is gewoon tekens in hoofdletters of kleine letters, dat heeft niets te maken met een deel van een woord opzoeken in een database. Ik heb eens rondgezocht... en iets gevonden met string find. maar ik weet niet hoe ik dit in een vb.net code kan gebruiken. weten jullie dit misschien? of hebben jullie andere sugesties? alvast bedankt
Link naar reactie
Tjahh... mijn code is very very VERY basic. Echt voor beginners der beginners. Het kan zijn dat de syntax niet geheel correct is. Wat maakt dat uit. Effe info over je db opzoeken dan moet je het direct vinden. Want de db versie heb je trouwens ook nog niet gezegd. Zo kunnen we bezig blijven :o Mssn moet je je een boek aanschaffen. Een simpele google zou het antwoord allang verschaft moeten hebben. Als je een SQL-statement test doe je dit ook niet in VB.net! maar doe je dit rechtstreeks op de Database. Na getest te hebben dan pas plak je hem in je String.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...