anoniem Geplaatst: 23 april 2007 Delen Geplaatst: 23 april 2007 Hallo, In Excel heb ik het volgende probleem. Ik heb een kolom met allerlei verschillende datums. Ze hebben allemaal dezelfde opmaak, namelijk 'maand dag, jaar - tijd', zoals bijvoorbeeld 'maart 7, 2005 - 11:31'. Het probleem is echter dat ik met deze tekst niks kan doen. Ik wil graag de twee cellen ernaast vullen (eentje met datum en eentje met tijd). Via via heb ik al gezien dat het mogelijk is om in Excel met allerlei functies (Right, Replace, enz.) deze waarden te achterhalen, maar dit betekent dat ik meerdere handelingen moet verrichten. Is het ook mogelijk met VBA? Alvast bedankt! Groet, Maik Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2007 Dit kan je inderdaad automatiseren met vba/macro's. Het makkelijkst is om met de menuoptie "Nieuwe macro opnemen" eenmalig alle handelingen vast te leggen. Vervolgens kan je dan in de vba-editor een en ander fine-tunen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2007 Ik werk met Excel 97, is er misschien iemand die de code van het commando 'Replace' heeft, aangezien deze niet als zodaning toepasbaar is in Excel 97... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2007 Iemand heeft me geholpen en ik dacht ik zal het hier posten voor diegene die er wellicht later ook gebruik van willen maken. In de cel ernaast kun je deze functie plaatsen en dan krijg je het als aangepaste format. Dit is in VBA ook aan te passen zodat je datum en tijd apart krijgt. [code:1:a141a9b28c]Function myDate(tekst As String) As Date tijd = Right(tekst, 5) zonder = Application.Replace(tekst, Application.Find("-", tekst) - 1, 99, "") myDate = DateValue(zonder) + TimeValue(tijd) End Function[/code:1:a141a9b28c] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen