Ga naar inhoud

Beveiliging (en het kraken ervan)

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben op het moment bezig met de beveiliging van mijn programma's en de bestanden die ze gebruiken, en nu vraag ik me het volgende af. In hoeverre is het mogelijk om ... 1. de sourcecode van een programma uit de executable te halen (decompileren dus)? 2. de waarden van variabelen binnen programma's tonen en wijzigen terwijl het programma draait? 3. delen van programma's veranderen zonder dat je de oorspronkelijke sourcecode hebt? Als ik met Google wat rondzoek kom ik talloze sites met "fast and flexible decompilers" en "game cheaters" tegen die dit allemaal beweren te kunnen, maar kan het ook echt allemaal zo makkelijk?
Link naar reactie
Decompileren gaat meestal niet, behalve bij bijvoorbeeld java. Die kun je volledig decompileren. Bij normale executables zoals die bijvoorbeeld door een C compiler worden geproduceerd kan dit niet. Wat wel mogelijk is is disassemblen, een veel gebruikt programma hiervoor is [url=http://www.datarescue.com/idabase/index.htm]IDA Pro[/url]. Kijk maar eens naar [url=http://www.datarescue.com/idabase/pix/idalarge.gif]de screenshot op hun site[/url], om een indruk te krijgen van wat het zo ongeveer doet. Waarden van variabelen kun je altijd zien en zelfs wijzigen. Ze staan immers in het geheugen van je computer en kan door ieder programma (mits toegestaan het OS) worden uitgelezen of gewijzigd. Ook het wijzigen van je programma door derden behoort tot de mogelijkheden. Maar is alleen niet erg makkelijk en je zult hierbij verstand moeten hebben van x86 instructies (assembler). Dit wordt bijvoorbeeld gedaan bij het maken van cracks voor programma's of spellen. Kortom, makkelijk is het niet. Maar het gaat wel. Denk er ook aan dat je alleen Release-versies verspreidt een geen Debug-versies want daar zit een hoop extra informatie in zoals namen van variabelen etc.
Link naar reactie
Wijzigingen kun je gewoon in IDA aanbrengen en vervolgens opslaan, probleem is echter dat dat niet in de demo versie werkt. Misschien dat er binnenkort bij jou in de buurt een vrachtwagen rijdt die wat IDA Pro versies laat vallen? ;) Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om een complete assembly-uitlijsting te krijgen van het programma die dan weer te assembleren is met een assembler.
Link naar reactie
[quote:74bcbb0177="davykager"] Ik ben op het moment bezig met de beveiliging van mijn programma's en de bestanden die ze gebruiken, en nu vraag ik me het volgende af. In hoeverre is het mogelijk om ... 1. de sourcecode van een programma uit de executable te halen (decompileren dus)? [/quote:74bcbb0177] Dat hangt van het programma af. Over het algemeen kun je .NET-programma's vrij gemakkelijk ontleden. http://www.blong.com/Conferences/DCon2003/ReverseEngineering/ReverseEngineering.htm
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...