anoniem Geplaatst: 20 augustus 2006 Delen Geplaatst: 20 augustus 2006 Ik heb een groot aantal freeware scores gedownload die ik wil renamen. De naam die heeft en die het moet hebben staan in een excelbestand Is er een rename programma die die gegevens kan gebruiken en zo de boel kan renamen? Ik heb via de search naar mijn idee geen bruikbare programma's gevonden. ps het zijn dus *.pdf bestanden met notenschrift Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2006 Als je wat extra kolommen met tekst toevoegt (in dit geval is dat overigens niet echt nodig) en daarna alle kolommen "aan elkaar plakt", dan kan je een regel die je op de cmd kan uitvoeren, samenstellen. Alle regels uit de xls vormen dan samen een batch bestand. Een voorbeeldje om het te illustreren: [code:1:0d5ce6aee9] | A | B | C | ------------------------------------------------ 1 | oud.pdf | new.pdf | = "ren "&A1&" "&B1 | 2 | score.pdf | erocs.pdf | | 3 | foo.pdf | bar.pdf | | [/code:1:0d5ce6aee9] De formule in cel C1 kan je kopiëren naar alle rows in kolom C. Als je vervolgens de inhoud van kolom C copy-paste in een textbestand, heb je je batchbestand met alle rename statements die je op de cmd kan uitvoeren. Ik gebruik dit principe zelf vaak voor het genereren van sql queries vanuit een aangeleverd bestand. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2006 Dit geld dus ook voor omzetting naar langere namen? dus ren bwv001.pdf bwv001 Wie schön leuchtet der Morgenstern.pdf en dat een aantal regels onder elkaar naar bv omzet.bat en dan uitvoeren in dosvenster (cmd.exe) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2006 Ik denk wel dat je aanhalingstekens om bestandsnamen met spaties moet zetten. Of ren iets anders accepteert dan 8.3 bestandsnamen is een kwestie van uitproberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2006 Helaas volgens mijn bevinding lukt het niet met ren om die langere bestandnamen te maken. is er geen andere opdracht te maken ipv ren dat simpel werkt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2006 Je zou het met VBA kunnen proberen. Een voorzetje:[code:1:f3fe225fed] Sub Hernoemen() Dim fs As New FileSystemObject Range("A1").Select While ActiveCell.Value <> "" fs.MoveFile ActiveCell.Value ActiveCell.Offset(0,1).Value ActiveCell.Offset(1,0).Select Wend End Sub [/code:1:f3fe225fed] Deze code is niet getest, maar zoiets zou het wel moeten zijn. Zorg er wel voor dat je een referentie naar de Scripting Runtime hebt gemaakt, omdat je anders al fouten krijgt in de eerste regel. De referentie maak je zo: in de VB-Editor van Excel selecteer je in het menu Extra -> Verwijzingen. Kies in de lijst die je krijgt het item "Microsoft Scripting Runtime". Verder gaat het voorbeeld uit van de oude naam in kolom A, en de nieuwe naam in kolom B. Zolang er een waarde wordt gevonden in kolom A, zal de code blijven runnen. [edit] Het kan nog makkelijker in VBA. Negeer alles over het Scripting verhaal, en verander de code zoals hieronder. Ik heb het getest met lange namen en met spaties in de naam.[code:1:f3fe225fed] Sub FileRename() Range("A1").Select While ActiveCell.Value <> "" Name ActiveCell.Value As ActiveCell.Offset(0, 1).Value ActiveCell.Offset(1, 0).Select Wend End Sub [/code:1:f3fe225fed] [/edit] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2006 [quote:71ebae0295="Droopy"]Helaas volgens mijn bevinding lukt het niet met ren om die langere bestandnamen te maken. [/quote:71ebae0295] Werkt bij mij (Windows XP) prima. Je zal wel wat moeten wijzigen in de formule in de C kolom: [code:1:71ebae0295]="ren """&A1&""" """&B1&""""[/code:1:71ebae0295] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2006 Het is gelukt op de manier van Annie, Nooit geweten dat het zo toch ging, bedankt. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen