Ga naar inhoud

Autonummering Access op 1 laten beginnen

Aanbevolen berichten

Allen, Ik weet dat het kan, maar hoe is me nog steeds niet duidelijk. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in een bestaande database mijn teller van autonummering weer op 1 begint, i.p.v. 30 bijvoorbeeld na verwijderen van een aantal records? Oh ja, en waarschijnlijk is het onmogelijk om de scrollfunctie uit te zetten in Access van je muis, zodat Access geen nieuw record opent als je bezig bent met een vorig record en per ongeluk naar beneden scrollt? Wie helpt mij verder? Alvast bedankt! Kraai
Link naar reactie
Autonummer bij 1 laten beginnen is doorgaans niet zo relevant, omdat je zo'n veld alleen voor identificering/relaties gebruikt, maar bij oplevering van een toepassing is het wel zo netjes als de klant niet kan zien hoe lang je hebt zitten testen. - Tabel leegmaken - Database comprimeren Kan dus alleen voor gebruik/implementatie en pas vanaf Access 2000. Tijdens gebruik kan het niet meer en je kan ook niet openvallende gaten vullen. Als je dat allemaal wel wilt, dan moet je zelf een functie maken waarmee je een gewoon numeriek veld van een volgnummer voorziet. Voorkomen dat je naar Nieuw Record scrollt kan door de formulier-eigenschap Toevoegen Toestaan op False te zetten, maar dan kun je er ook niet meer bij via een opdrachtknop.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:337fe8b98b="Kraai"] Ik weet dat het kan, maar hoe is me nog steeds niet duidelijk. Hoe kan ik ervoor zorgen dat in een bestaande database mijn teller van autonummering weer op 1 begint, i.p.v. 30 bijvoorbeeld na verwijderen van een aantal records? [/quote:337fe8b98b] Je hebt twee opties als je de database niet helemaal leeg wil gooien en comprimeren. 1. Maak een tabel met dezelfde structuur als die van je oorspronkelijke tabel. Selecteer de tabel die je wil aanpassen. Klik rechts op de tabel, selecteer Kopieren, en plak de tabel vervolgens in je database venster. In het dialoogvenster kies je een nieuwe (tijdelijke) naam, en selecteer je Structuur en gegevens. Daarna heb je een exacte kopie van de eerste tabel, met een autonummerveld dat keurig bij 1 begint. De oude tabel kun je dan weggooien, en de nieuwe tabel hernoemen. 2. Open de tabel in Ontwerpweergave. Verwijder de kolom met de autonummering, en voeg hem vervolgens weer toe. Hierbij hoef je de tabel niet leeg te gooien. Let bij deze methode ook weer op eventuele relaties. Met VBA is het ook mogelijk om de autonummering weer op 1 te laten beginnen. [url=http://support.microsoft.com/?kbid=287756]Hier[/url] vind je de code die het voor je doet. Maar dit is eigenlijk hetzelfde als de tabel leeggooien en de database comprimeren. Het enige wat er niet gebeurt is dat de database gecomprimeerd wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...