Ga naar inhoud

MS Access - Query op n tabellen met specifieke voorwaarde

Aanbevolen berichten

Situatie: Tabel Factuur Tabel Status Tabel Naam Een factuur kan meerdere opeenvolgende statussen hebben, iedere status heeft een actiehouder gekoppeld. Factuur - Status is 1:n relatie, Naam - Status is 1:n relatie. Hoe maak ik een query waarbij ik alleen de laatste status te zien krijg per Factuur? M.a.w. wat is het criterium dat ik moet ingeven voor het ID in Status? (Status heeft als primary key een autonummering, statussen worden op de juiste volgorde chronologisch ingevoerd: het hoogste status_ID per factuur is dus de actuele status). Het lukt mij niet om de juiste voorwaarde te definieren. Geprobeerd met Laatste, Max. Iemand andere suggesties? Mijn dank is groot!
Link naar reactie
Je vraagstelling is wel een beetje onoverzichtelijk en ingewikkeld. Om toch te proberen antwoorden op je vraag: Met max. kom je er. Je doet een join tssn de 2 tabellen, en selecteert de kolommen die je wil zien. Als criterium gebruik je een subquery met een verwijzing naar je eerste query zie pseudocode: [code:1:cbbea7c0ff] select kolommen from factuur f inner join status s on f.factuur_id = s.factuur_id where s.status_id = (select max(x.status_id) from status x where x.factuur_id = f.factuur_id) [/code:1:cbbea7c0ff] Succes.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...