anoniem Geplaatst: 12 maart 2006 Delen Geplaatst: 12 maart 2006 Ik zou de computer naam in een variabele willen vangen. Hoe kan ik dat doen. Laten we zeggen, in basic, of in het dBase IV ideoom. (Ik werk met het Clipper ideoom) Met het commando "Net view" <enter> worden de computer-namen (in een dos box) op het scherm gezet. Maar hoe krijg ik die en een variabele? Resumerend: compnam = "computer name". MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2006 Je zou "net view > file.txt" kunnen uitvoeren en dan de data uit 'file.txt' kunnen inlezen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2006 Dat werkt!! Reuze bedankt!! MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2006 Tja, iets te enthousiast gereageerd! Het werkt zonder meer, maar ik heb later gezien dat het commando: NET VIEW <Enter> niet alleen de eigen computer naam geeft, maar een lijst van alle namen die in een netwerk zitten. (Dat veronderstel ik omdat dit netwerk maar bestaat uit 2 computers en beiden worden weergegeven.) Dus daaruit kan ik niet de naam van de computer halen die ik nodig heb, nl. "deze computer", tenzij die ALTIJD als laatste wordt vermeld. Maar dat kan ik niet testen. Is er aan ander commando / executable die wél en alleen de computernaam ophoest? MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2006 echo %COMPUTERNAME% > file.txt probeer dat eens :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2006 That's done it!! Nogmaals dank! MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 Elke oplossing heeft zo zijn problemen. Zo ook deze. Het werkt. Zondermeer. Maar helaas, alleen in Win2000 en WinXP. In Win98 en WinME wordt %computername% terug-ge-echoded! Daar heb ik maar "Net config > file.txt" voor gebruikt, want dat werkt weer niet in Win2000 en WinXP, althans geeft niet de computer naam. Dus het is opgelost, zij het niet fraai. Compatibility is ver te zoeken.... MVG, perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 if X%OS%==XWindows_NT echo %COMPUTERNAME% > file.txt Net config >> file.txt en dan alleen de eerste regel inlezen :) (de X%OS% is om te zorgen dat er altijd een string staat, anders zou het in principe problemen kunnen geven) eventueel kan je ook 'net config workstation' of 'net config server' gebruiken op NT platforms, geen idee wat het doet op 9x bakken. Deze laatste is waarschijnlijk de netste oplossing ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 maart 2006 Wat je hier hebt geschreven daar krijg ik niet de computernaam uit. Ik heb een goede oplossing die werkt voor alle vier de Windows: ***************** // Select this computer name. // "Echo %computername%" works only on Win2000 / WinXP, // "Net config" is only usable on Win98 / WinME Run echo %computername% > nview.txt vnet = MemoRead('nview.txt') If upper(vnet) = 'ECHO IS ON' && Opsys = Win98 or WinME Run net config > nview.txt vnet = MemoRead('nview.txt') For i = len(vnet) to 1 step -1 If substr(vnet,i,2) = '\\' For j = i + 2 to len(vnet) If substr(vnet,j,3) = ' ' Exit Else compnam = compnam + substr(vnet,j,1) Endif Next j Exit Endif Next i Else compnam = alltrim(lower(vnet)) Endif *************** Wat ik doe: ik wil mijn programma zo maken dat het werkt in ieder OS en waarvan ieder zelfde of ander OS als SERVER kan fungeren. De computernaam wordt in een listing van gebruikers (op dat moment) getoond, zodat de beheerder van mijn programma kan zien wie waar actief is in het netwerk. Anyway, dank voor de hulp. MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 maart 2006 Nog even twee dingen: - Helaas zijn in het stukje programma hierboven de TABs weggevallen, waardoor het wat moeilijker leesbaar is. - en in je bijzin dat "Goed Nederlands is makkelijker als u denkt" al een taalfout staat (tenzij de nieuwe spelling dit toestaat): met vergelijkende trappen - groter, kleiner, makkelijker, moeilijker wordt het "Goed Nederlands is makkelijker dan u denkt" en bij even groot, klein, dik, dun en makkelijk wordt het "Nederlands is even moeilijk als Portugees" (En daar kan ik van meepraten!) Maar dit terzijde... MVG perloc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 maart 2006 Bijna. Het woord 'als' kan, los van een vergelijking waarbij iets 'hetzelfde is', ook een voorwaarde zijn ;) (het woord 'als' gebruikt als 'mits') Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen