anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Delen Geplaatst: 14 februari 2006 Hallo, Ik wil wat simpele toepassingen maken voor eigen gebruik, dus geen super mooie interfaces en high-performance. Ik weet nu nog (bijna) niets van programmeren. Welke programmeertaal is het makkelijkste voor een 'beginner' en weet iemand nog Nederlandstalige hulpsites? Ik zat zelf te denken aan VB, maar ik heb toch graag nog wat advies! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2006 Persoonlijk spreekt Pascal of Delphi mij het meest aan. Visual Basic kan ook, ik geloof dat je op dit moment zelfs een gratis versie kunt downloaden. Ga wel op zoek naar een goed beginnersboek. Enig doorzettings vermogen is wel vereist. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2006 Je zou je ook kunnen verdiepen in een scripting taal als php. Is relatief eenvoudig, en je kunt er leuke dingen mee doen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2006 [quote:1745df4356="gerben"]Je zou je ook kunnen verdiepen in een scripting taal als php. Is relatief eenvoudig, en je kunt er leuke dingen mee doen.[/quote:1745df4356] Ik wil echt een programmeer taal gaan gebruiken, dus geen scripting. Als iemand tips heeft of sites met goede informatie...? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2006 Ikzelf begin binnenkort op school met C++. Dit lijkt me ook een leuke taal om mee te beginnen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2006 C++ is veel te lastig voor beginners, Visual Basic (en beter nog Visual Basic.Net) is een veel betere taal voor beginners. Syntax is redelijk snel onder de knie te krijgen en een interface sleep je snel in elkaar. Ps: luister niet naar abcott als ie weer aankomt met z'n Liberty Basic ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2006 Hmmm... Liberty Basic komt er aan. De tutorials zijn reeds in het Nederlands vertaald. Liberty Basic heeft de grootste (in elk geval de meest enthousiaste) community. Op elke vraag krijgt u bijna ogenblikkelijk antwoord. Zelfs van de maker van Liberty Basic. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2006 [quote:8e54e9f7a3="davykager"]Hallo, Ik wil wat simpele toepassingen maken voor eigen gebruik, dus geen super mooie interfaces en high-performance. Ik weet nu nog (bijna) niets van programmeren. Welke programmeertaal is het makkelijkste voor een 'beginner' en weet iemand nog Nederlandstalige hulpsites? Ik zat zelf te denken aan VB, maar ik heb toch graag nog wat advies![/quote:8e54e9f7a3] Misschien is Just Basic iets voor jouw. Het is eenvoudig en GRATIS. Geen reclame. Geen DLL en API, gewoon Basic voor Windows. Je hardware is buiten Windows om te runnen! Natuurlijk tutorials, nieuwsbrieven, voorbeelden, programma's enz. ook gratis. Abcott. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 februari 2006 [quote:a0d3981728="abcott"]Liberty Basic heeft de grootste (in elk geval de meest enthousiaste) community[/quote:a0d3981728]Meen je dit serieus? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2006 /me slaat abcott :> Microsoft heeft van de nieuwste visual studio een beperkte (maar voor de beginner toch heel volledige) versie gratis beschikbaar gesteld. Ga daar eens met VB.net kloten of desnoods met J# of C# (als java of C je meer aanspreekt) - die hebben iirc wel beiden een drag'n'drop interface :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 februari 2006 Hmmm... Webspider, LB heeft ook een Drag & Drop interface. Niet zo lang terug was er een contest voor FreeForm interfaces. Er kwamen 7 inzendingen (in Liberty Basic geschreven). De nieuwste programmeerwedstrijd betreft een Web Browser in Liberty Basic (reeds 5 inzendingen) Hallo Davykager, Je kunt een Nederlandse vertaling van de TUTORIAL van Liberty Basic(leren programmeren in zes hoofdstukken) downloaden op het Nederlandse Liberty Basic forum. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 [quote:521471e387="abcott"]Niet zo lang terug was er een contest voor FreeForm interfaces. Er kwamen 7 inzendingen (in Liberty Basic geschreven). De nieuwste programmeerwedstrijd betreft een Web Browser in Liberty Basic (reeds 5 inzendingen)[/quote:521471e387]7 hele inzendingen zeg, uit die enorme (de grootste ter wereld) community! Wouw! :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 De grootste community van wat? Domme talen :lol:? Je zou geld moeten vragen voor elke keer dat jij LB zegt; was je nu rijk :rolleyes: Hoe dan ook, Delphi is een goede taal om mee te beginnen. Bijna extreem duidelijke syntax, maar toch kan je er alles mee (muv device drivers schrijven, maar dat wilde je toch niet zei je). Personal edition kan je gratis halen bij tijdschriften (helaas niet te downloaden). Kan je alles mee wat je als hobbieist moet kunnen. En je hebt er een [url=http://www.nldelphi.com][b:b8b272225a]echte[/b:b8b272225a] community[/url] bij. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Niet allemaal tegelijk a.u.b. Lodyx, Pascal (Delphi) is een prima taal. De goede elementen eruit hebben we in Liberty Basic overgenomen. Liberty Basic is even gestructureerd, maar eenvoudiger. In Liberty Basic heeft de schrijver gewoon een venster van Windows als een soort bestand opgevat. Hij opent dus een venster. OPEN ” “ for WINDOW as #handle Handle is de naam (Windows gebruikt nummers voor zijn handles) waarmee de DLL’s van MS een venster op het scherm plaatsen. Bill Gates, Serieus, ik tel mezelf voor meer dan één, maar jij bent toch ook niet Bill Gates? MS domineert de wereld van de Browsers (IE). Maar binnenkort komen daar 5 concurrenten bij. LOL. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Jongen je hebt volge's mij totaal geen idee waar je over praat. window "" handle open # ofzoiets nou doe mij maar gewoon AForm.Show; [code:1:d479bc9885]var eenstring: string; eenint: integer; begin eenint := 5; eenstring := 'Eenint = ' +IntToStr(eenint); ShowMessage(eenstring); end;[/code:1:d479bc9885] En nou mag jij wat laten zien, eens zien wat makkelijker te begrijpen is :roll: @TS: Ik zou gaan voor Delphi (wat je hierboven ziet), of anders voor C++ (wel iets hoger gegrepen, maar met wat goede inzet alsnog goed te doen). Geen VB want dat is een tijdje geleden afgekeurd door MS, dwz ze ondersteunen het niet meer, want ze gaan verder met VB.NET Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Bedoel je dit? [code:1:a7c6b05350]notice " EenInt = 5 "[/code:1:a7c6b05350] Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Lodyx, Liberty Basic is een "weak language". Geen overbodigheid. Geen andere variabelen dan strings en de nummerieke variabelen worden automatisch omgezet naar INTEGER, DOUBLE enz. Ik ken de namen ervan uiteraard niet. Veel te moeilijk. Geen declaraties e.d. vooraf. Gewoon eenvoud iets tikken en runnen. Inclusief het windows venstertje waar jij een functie voor nodig had. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Jij gebruikt ook een functie... de functie notice. sowiso is de code die jij gebruikt niet gelijk aangezien je 5 niet in een variabele stopt - en of het nou een goed idee is om standaard dingen te converten? Gestructureerd leren programmeren in pascal (delphi) kost niet meer moeite dan leren programmeren in VB, maar levert wel het inzicht voor de stap naar programmeertalen als C op. C is duidelijk een stap moeilijker dan pascal, aangezien pascal nog wel gewoon namen gebruikt, itt C. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Maar welke taal moet je nou kiezen (niet te onbekend...)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Jij moet kiezen, niet ik. Wil programmeren goed leren dan zou ik zelf Basic niet adviseren als eerste programmeer taal. Pascal en Delphi vind ik veel geschikter. Wanneer je gewoon Basic wil proberen, dan moet je dat ook gewoon doen, en niet vragen. Ik raad dat in ieder geval af, en een ander zal het je weer aanraden. Dus, daarom gewoon zelf kiezen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen