anoniem Geplaatst: 1 januari 2006 Delen Geplaatst: 1 januari 2006 Hallo, Zou je met C++ (oid) een programmatje kunnen maken, dat bepaalde dingen doet (bijv programma's openen, startpagina veranderen etc) als je erop klikt? En hoe moet dat dan precies, met welke programmeertaal, zijn er programma's voor? (dus dan bedoel ik net zoiets als dreamweaver/frontpage, maar dan voor een andere programeertaal) Groetjes en alvast bedankt, Martijn Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2006 Dit is een hele grote basisvraag. Een programmeertaal is een taal die een compiler nodig heeft om een uitvoerbaar bestand te kunnen maken. Een C++ compiler werkt met de taal C++ en de Java-compiler met Java. Dan zijn er nog programmeertalen of scripts die gecompileerd worden op het moment dat ze worden aangeroepen. PHP, javascript, perl e.d. www.pagina.nl/index.php wordt pas op het moment gecompileerd dat jij de pagina bezoekt. Voor C++-programma heb je een C++-compiler nodig en een editor die syntaxen een kleurtje geeft voor de handigheid (notepad++ bijvoorbeeld). De C++-compiler is gratis te downloaden van de site van Borland. Of je kan voor een IDE-omgeving gaan van Borland gaan, mits je aardig wat geld over hebt. Maar dan heb je wel veel in huis. Goed, dat wat jij wilt moet je eerst indelen in welke situatie. Is het voor een webpagina, dus fora e.d., dan moet je perl, php, jsp, asp e.d. gebruiken. Is het een programma dat je uitvoert op je computer, dan moet je C++, java, Delphi e.d. gaan gebruiken. Eigenlijk kan ik beter schrijven dat je eerst eens goed moet gaan verdiepen in wat je nu wilt en hoe programmeertalen werken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2006 Hallo martijn, Wat Joris al antwoorde het is een hele grote vraag... in principe kan je dat allemaal doen met ieder programmeertaal... als je maar de juiste windows-functies weet.... want het zal niet zo zijn dat het click & Run is.... zoals bij de meeste frontpage-achtige programma's.... Windows heeft een uitgebreide API waarmee je alles kan uithalen in Windows... en iedere Windows-versie heeft wel een iets andere API.... wat in de ene windows werkt hoeft niet meer te werken in de andere windows.... Verdiep je eens in of je überhaupt veel tijd hebt om in het programmeren steken... Het kost heelveel tijd.... en ik heb ervaring... C / C++ is een uitgebreide en lastige taal om te leren.... Delphi is al wat gemakkelijker (zegt men...) maar ook erg uitgebreid. Visual Basic is ook een optie... Het kost vrij veel tijd om iets te maken... Kijk liever op I-net of er niet zoiets beschikbaar is... (vast wel) Denk eens aan Tweakui... Niet dat ik je niet aan het programmeren wil hebben... maar bezint eer ge begint... Succes RK Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2006 [quote:d665afaaef="Darkwing"]Hallo, Zou je met C++ (oid) een programmatje kunnen maken, dat bepaalde dingen doet (bijv programma's openen, startpagina veranderen etc) als je erop klikt? En hoe moet dat dan precies, met welke programmeertaal, zijn er programma's voor? (dus dan bedoel ik net zoiets als dreamweaver/frontpage, maar dan voor een andere programeertaal) Groetjes en alvast bedankt, Martijn[/quote:d665afaaef] Ja het kan ook eenvoudig. Al eens van Basic voor Windows gehoord? Ik doe dergelijke dingen met Liberty Basic. Ik help niet als je windows registers wilt veranderen of virussen wilt schrijven. Abcott Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2006 Bedankt voor de reactie's! Joris, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Het lijkt me leuk om een programeertaal goed te kennen. RK, ik wil niet per se een bepaald ding kunnen. Het lijkt me gewoon leuk om dat soort programmatjes te kunnen schrijven/programeren. Dat het veel tijd kost snap ik wel, dat maakt niet zo veel uit! Abcot, ik wil geen virussen schrijven. Ik zal eens zoeken naar wat sites over Delphi, Visual Basic en Liberty Basic. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2006 Ik heb Liberty Basic gedownload, maar ik snap er helemaal niks van! Op internet kan ik ook niet echt een goede tutorial vinden. Zou iemand wat kunnen uitleggen over Liberty Basic? Edit: Oh, ik heb net de tutorial in het programma zelf gevonden, even kijken of dat wat is! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2006 Vergeet ook niet eens te kijken naar VB.Net (of nog beter C#), dat zijn talen van Microsoft. Er zijn prima [url=http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/]editors[/url] voor te krijgen die ook nog eens spotgoedkoop zijn (nu zelfs een jaar lang gratis). Ik zou je willen aanraden om een beetje een standaardtaal te gebruiken (C#, VB.Net, Pascal (Delphi), Java, C, C++) en niet een taal die door een of andere hobbyist in elkaar geknutseld is (Liberty Basic dus). Als je standaard code wilt vinden is dat vele malen makkelijker voor een "bekende" taal dan voor één of andere taal die werkelijk niemand gebruikt (op 1 persoon na dan ;)). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2006 [quote="Darkwing"]Bedankt voor de reactie's! Joris, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Het lijkt me leuk om een programeertaal goed te kennen. RK, ik wil niet per se een bepaald ding kunnen. Het lijkt me gewoon leuk om dat soort programmatjes te kunnen schrijven/programeren. Dat het veel tijd kost snap ik wel, dat maakt niet zo veel uit! Abcot, ik wil geen virussen schrijven. Ik zal eens zoeken naar wat sites over Delphi, Visual Basic en Liberty Basic.[/quote] Graag gedaan! Je weet in ieder geval dat het veel tijd kost... en dat je dat er in wil steken... het kan een leuke hobby zijn. Ik weet niet of Delphi-personal nog beschikbaar is... dat is misschien ook leuk om te beginnen... Pascal (dat is de basis-taal van Delphi) is redelijk snel onder de knie te krijgen en er zijn diverse websites met curssussen... Ben ooit begonnen met Basic, via Turbo Pascal en Borland Pascal for Windows bij Delphi belandt... Zelf programmeer ik nu veel in Delphi in combi met MySQL... Het blad PC-active had destijds veel cursussen met delphi en ook werd deze geleverd op de CD-roms.... Succes! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 Okee, Visual Basic is inderdaad een fijn programma! Niet moeilijk en leuke video tutorials, daar kan ik me wel mee vermaken :) Ik snap alleen niet hoe je met een button een 'programma' kan openen. Dus dat je op een button klikt, en dat dan bijvoorbeeld Kladblok opent. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 Tip: Ben je lid van een bibliotheek? Als er oudere boeken liggen, dan blijft de theorie toch hetzelfde. OVerigens zoud ik VB nou net afraden. Ga dan voor Delphi, deze taal is net wat sterker en biedt een betere basis om andere talen te leren. Ken je Pascal en/of C dan kun je snel Java, C++, Perl, PHP e.d. leren omdat ze op veel punten aardig op elkaar lijken. Visuab Basic vind ik nou net een vreemde eend in de bijt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 [quote:4acfface0b="Darkwing"]Okee, Visual Basic is inderdaad een fijn programma! Niet moeilijk en leuke video tutorials, daar kan ik me wel mee vermaken :) Ik snap alleen niet hoe je met een button een 'programma' kan openen. Dus dat je op een button klikt, en dat dan bijvoorbeeld Kladblok opent.[/quote:4acfface0b] Goed idee van MS, die video tutorials. Gaan we ook maken voor LB. Om een venster te maken moet je in VB de parameters van een FORM invullen. In LB beschouwen we een venster als een soort bestand. Dus gewoon het OPEN commando gebruiken. Overigens kun je ook gewoon met slepen en dergelijke je vensters maken. Gebruik daarvoor het meegeleverde tool programma FREEFORM. Plaats ook een knop. Laat je knop naar het volgende commando verwijzen RUN "NOTEPAD.EXE" 'Jan 04, 2006 18:10:45 NOMAINWIN WindowWidth = 350 : WindowHeight = 310 button #main.button1, "Kladblok", [button1Click], UL, 96, 20, 90, 25 open "Test programma" for window as #main #main "trapclose [Quit]" wait [Quit] close #main end [button1Click] RUN "NOTEPAD.EXE" wait Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 Visual Basic button event handler: Shell("C:\Program Files\MijnProggieDatIkWilOpenen\MijnProggieDatIkWilOpenen.exe") oftewel, met het statement shell() :). 2e argument is btw ook nuttig, kun je 'm gemaximaliseerd starten e.d. Voor notepad bijvoorbeeld: Shell("notepad.exe") of ook een leuke: Shell("shutdown -s") (computer afsluiten) werkt ook in vb.net Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 Of te wel. Leen een boek bij de bieb en begin. :) Internet stikt van de voorbeelden, maar laat het vaak weten op het gebied van goede basistheorie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 [code:1:97f9090645] 'Jan 04, 2006 18:10:45 NOMAINWIN WindowWidth = 350 : WindowHeight = 310 button #main.button1, "Kladblok", [button1Click], UL, 96, 20, 90, 25 open "Test programma" for window as #main #main "trapclose [Quit]" wait [Quit] close #main end [button1Click] filedialog "Kies een exe bestand", "*.exe", fileName$ if fileName$ = "" then wait else RUN fileName$ end if wait [/code:1:97f9090645] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 Het is dus niet de bedoeling dat we hier allerlei onzinnige lappen code gaan plaatsen om te laten zien hoe de een bepaalde oplossing eruit zal zien in een bepaalde taal... De vraag gaat over welke programmeertaal er gekozen moet worden en niet over hoe iets opgelost kan worden in welke taal dan ook. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 Okee, bedankt! Nog een vraagje, hoe doe je bijvoorbeeld dit: [code:1:fbdca05d07]Sub AddToIEFavorites(ByVal sURL As String, ByVal sDescr As String) sURL = LCase(sURL) If Left$(sURL, 7) <> "http://" Then sURL = "http://" & sURL ShellExecute 0, "Open", "javascript:window.external.AddFavorite('" & sURL & _ "','" & sDescr & "')", "", "", 0 End Sub [/code:1:fbdca05d07] (Een pagina aan je favorieten toevoegen) Maar dat dat dan gebeurd als je een knopje indrukt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 Hmmm... eenvoudige vraag. Moeilijk antwoord zonder code. 1. Gebruik uit SHELL32.DLL de functies "SHGetSpecialFolderLocation" en "SHGetPathFromIDListA" om de map van je favorieten te vinden. 2. Maak een URL bestand. 3. Plaats je URL bestand in de favorieten map. Misschien moet je dergelijke vragen niet in dit forum stellen. Abcott. P.s. met een stukje javascript gaat het ook, maar je moet dan..... en vergeet niet dat MSDN bestaat. Edit: LNK veranderd in URL Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 Een .lnk is een shortcut, geen favoriet... Een voorbeeld in VB.NET staat [url=http://www.developerfusion.co.uk/show/3902/]hier[/url]. En waarom zou je "dergelijke" vragen hier niet mogen stellen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 [quote:8e99038edf="Bill Gates"] En waarom zou je "dergelijke" vragen hier niet mogen stellen?[/quote:8e99038edf] Sorry, ik heb regel 3 van de aandachtspunten wat te eng geinterpreteerd. Ik heb niet altijd dezelfde mogelijkheden als Microsoft om iets duidelijk te maken. Geen video tutorials en ook geen sites met alle mogelijke pasklare functies (soms zelfs niet in het Engels). Abcott Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen