Ga naar inhoud

[Pascal] CRT Unit voor Delphi?

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik kwam op internet een Pascal programma tegen voor school. Nu ging ik dat uitvoeren in Delphi (gebruik ik standaard als Pascal-Editor/Compiler) alleen hij gaf een hele rits van Undeclared Identiefier's... Nu ben ik na zoeken er al achter gekomen dat ik de 'CRT' unit nodig heb... Maar ik kan die nergens vinden... En hij lijkt ook niet standaard in Delphi te zitten (uses crt; geeft error dat ie dat bestand niet kan vinden)... Maar op internet lees ik juist dat hij WEL in Delphi zit en bijv niet in FreePascal? :-? Wie helpt mij? :wink:
Link naar reactie
[url=http://www.swissdelphicenter.ch/en/printcode.php?id=1941]Hier[/url] staat een 32-bits versie van de Crt unit. Ik heb hem zelf niet getest, maar misschien kan je er wat mee. Voor dit soort vragen vind ik [url=http://groups.google.nl/groups?q=delphi+Crt+unit&hl=nl]Google discussiegroepen[/url] vaak wel handig, daar is veel info vandaan te halen.
Link naar reactie
[quote:e36740d6ef="Safihre"]Ik kwam op internet een Pascal programma tegen voor school. Nu ging ik dat uitvoeren in Delphi (gebruik ik standaard als Pascal-Editor/Compiler) alleen hij gaf een hele rits van Undeclared Identiefier's... Nu ben ik na zoeken er al achter gekomen dat ik de 'CRT' unit nodig heb... ... Wie helpt mij? :wink:[/quote:e36740d6ef] [url=http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html]Turbo Pascal v5.5[/url] downloaden...
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik vraag mij af of je eigenlijk wel zo'n extreem oud programma wilt compileren in een WIN32 omgeving. Immers, de CRT unit geeft al aan dat het om een DOS Console applicatie gaat. Ny kan het gaan om simpele commando's zoals het wissen van het scherm en inlezen van toetsaanslagen maar het kan ook een erg complex programma zijn dat van alles her en der op je console plaatst. Mogelijk is het practischer om een stuk modernere versie te zoeken van dat programma of om gewoon al die undeclared identifiers te verwijderen of door een alternatieve oplossing te vervangen. Is er een CRT unit voor Delphi? Vast wel, maar daar wordt niet veel verder meer aan gewerkt. Onder Windows is de CRT zowat dood. Overigens, je zou een oude Turbo Pascal compiler kunnen proberen. Turbo Pascal 5.5 staat in het museum van Borland en die geven ze dus gratis weg. Of misschien Turbo Pascal 7. Het probleem waar je dan echter tegenaan loopt is dat al die compilers compileren voor het "antieke" MS-DOS en op hedendaagse hardware mogelijk de meest vreemde technische problemen kunnen hebben. (Bijvoorbeeld de melding dat je te weinig geheugen hebt.) In de CRT unit van Delphi 7 zit overigens ook nog eens een bug betreffende de refresh-rate van het beeldscherm waardoor deze sowieso niet meer werkt op de meer modernere computers.
Link naar reactie
Op zich ken ik de software niet, maar een beetje afhankelijk van wat je precies wilt doen, is er nog steeds veel mogelijk. Alleen enige geduld en de wil om te gaan puzzelen en zoeken moet er dan wel zijn. Ik geef toe, het is mooi wanneer alles kant en klaar beschikbaar zou zijn. Ik liep er ook tegen aan toen ik met Delphi 7 begon. Ik wilde met een oud Turbo Pascal programma verder gaan, maar dat kon dus niet. Op zich was de basis nog wel te gebruiken. Maar alles met scherm en toetsenbord uitvoer niet. Voor het toetsenbord ontbrak met name readkey en keypressed. Essentieel wanneer het programma niet mag niksnutten. Verder vond ik het aanpassen van een bestaand bestand vervelend omdat ik in dit geval ook de weg terug eigenlijk wilde bewandelen om eventuele fouten in de oude software zonder extra werk te herstellen. Anderzijds, het is oude software en de wereld draait door. Omdat ik echt verder wilde en Delphi 7 personal mij op dat moment onvoldoende had te bieden, ben ik overgestapt op .Net (C#). Die taal heeft er voor gezorgd dat ik nu veel meer moeilijke dingen doe waar een gewone programmeur soms niet aan zou beginnen. Het interessante is ook dat het verschil, uit programmeur technisch oogpunt, tussen C# en Delphi helemaal niet zo groot is als ik dacht. Het meeste werk is het verschil in naamgeving. Het is wel zo dat ik Delphi gewoon gebruikersvriendelijker vind. De functies die vaak gebruikt worden of handig zijn om te gebruiken, zijn gewoon veel handiger en eenvoudiger te gebruiken dan in .Net.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...