Ga naar inhoud

(VBA) Scherm helderheid

Aanbevolen berichten

Paulus, bedankt voor het meedenken :) . Doelstelling is het maken van een alternatief voor een screensaver in verband met het inbranden van het beeldscherm. Een toepassing moet voortdurend zichtbaar zijn met real-time info. Toch wordt het scherm niet steeds intensief gebruikt. Wanneer nu het scherm enige tijd niet wordt gebruikt, wil ik de helderheid minderen (donkerder beeld), terwijl bij gebeurtenissen (inkomende info, muisactie etc.) de helderheid weer moet worden teruggezet. Groeten, Maarten.
Link naar reactie
[quote:555001dec9]Inbranden van beeldschermen is tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer.[/quote:555001dec9] Helaas, helaas, niet dus! Het scherm voor mij (flat screen) laat heel duidelijk een inbrand zien van een vaak voorkomend window. De toepassing elders, waar ik de oplossing voor zoek, is een 24 uurs, 365 dagen/jaar toepassing, waar inbranden een onverwacht probleem is gebleken. De gebruiker wil wel steeds de info kunnen zien, maar wil inbranden voorkomen. Dus dacht ik de toegevoerde energie naar het scherm - dus de helderheid - te verminderen als er geen belangwekkende info wordt gegeven.
Link naar reactie
[quote:e6da8f6e96="webspider"]Inbranden van beeldschermen is tegenwoordig eigenlijk geen probleem meer. Problem solved? ;)[/quote:e6da8f6e96] Kun je daar een verklaring voor geven. Bij mijn weten gebruiken beeldbuizen nog steeds fosfor en zijn de eigenschappen daarvan sinds de ontdekking (wanneer was dat?) niet veranderd. Maar misschien zie ik het te simpel. Mogelijke oplossing(en) voor TS: Laat je programma tijdens 'screen saver mode' de gebruikte kleuren voor tekstvelden, knoppen etc veranderen naar een donkere achtergrond kleur met een enigzins lichtere tekstkleur. Voor statische plaatjes zou je twee versies kunnen maken die 'on the fly' geladen worden. Dit lost nog niet het probleem op van bv een helderblauwe titelbalk. Daarvoor zou je vanuit je programma de scherminstellingen ([i:e6da8f6e96]display properties->appearance[/i:e6da8f6e96]) kunnen veranderen. Geen idee hoe dat moet, je zou eens moeten zoeken in de windows API.
Link naar reactie
[quote:18cef0edb3="MaartenW"]Is het mogelijk vanuit VB(A) de helderheid van het scherm te beinvloeden? Ik wil het beeld donker maken, maar nog wel zichtbaar. Daarnaast wil ik de oorspronkelijke helderheid weer terug kunnen zetten.[/quote:18cef0edb3] Maak een form die full-screen is en een zwarte achtergrond en "simuleer" een semi-transparant form d.m.v. alphablending. Volgens mij moet ik hier al iets kant-en-klaar hebben liggen.
Link naar reactie
mijn gedacht, om het simpel te houden, in VB6 kun je een timer zetten op je formulier. als er een bepaalde tijd is verstreken, verander dan de kleur van je formulier en de lettertypes bv. (zoals reeds is gezegd geweest) wat betreft je grijze knoppen, maak deze onzichtbaar en zet dan bij de gebeurtenis die wordt opgeroepen als je met de muis beweegt, de code om de kleuren te resetten en de knoppen terug zichtbaar te maken. of nog simpeler, zet een screensaver op in windows, als dit mogelijk is :-?
Link naar reactie
[quote:0a5620eb6e]Maak een form die full-screen is en een zwarte achtergrond en "simuleer" een semi-transparant form d.m.v. alphablending. Volgens mij moet ik hier al iets kant-en-klaar hebben liggen.[/quote:0a5620eb6e] Ik heb even gezocht wat alphablending is, en denk dat dat een stuk in de goede richting komt. Een screensaver komt door specifieke eisen niet in aanmerking. Een alles overlappend semi-transparant form is een goede oplossing voor mijn uitdaging. Ik hou me aanbevolen voor een code snippet om verder mee te gaan. Allen bedankt voor het meedenken tot nu toe :D Maarten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...