Ga naar inhoud

[Access] Verschillende detailweergaven

anoniem

Aanbevolen berichten

Stel, je hebt 2 tabellen: tblGezin:[code:1:15273000e7]ID | ACHTERNAAM | ADRES 1 | Mooiman | Hoofdweg 2 2 | Hordijk | Hoofdweg 9 [/code:1:15273000e7] tblGezinsleden:[code:1:15273000e7]ID | NAAM | VERJAARDAG 1 | Michiel | 24-1 1 | Stephanie | 1-3 2 | Margreet | 25-2 [/code:1:15273000e7] De ID's hebben een een-op-veel relatie. Daarom zou je standaard zo'n overzicht krijgen: Mooiman -+ Michiel -+ Stephanie Hordijk -+ Margreet Ik wil juist in een doorlopend formulier voor 'Hordijk' een andere weergave krijgen dan voor 'Mooiman': als een record in de tabel Gezin 1 relatie heeft. Dan zou de gegevens van het subrecord op dezelfede regel weergegeven moeten worden. [img:15273000e7]http://img224.imageshack.us/img224/2060/dbuitgaven0zr.png[/img:15273000e7] [size=9:15273000e7]Het liefst zelfs dat 'Mooiman' uit kan klappen[/size:15273000e7] Mijn ervaring met een doorlopend formulier is, dat als je met VBA het formulier aanpast, het niet alleen bij het huidige record gebeurt, maar ook bij de rest. Wat ik verwacht, wat ik dus niet wil: Als je 'Mooiman' hebt geselecteerd: # Mooiman --+ Michiel --+ Stephanie # Hordijk --+ Margreet En als je 'Hordijk' selecteerd: # Michiel Mooiman # Margreet Hordijk Hoe kan ik deze database het beste opbouwen?
Link naar reactie
Access, VB dus. Je kan in een doorlopend formulier geen subform weergeven. Dan moet je dus als recordbron voor je form een query maken met alle gegevens, maar dan krijg je evenveel records als de subtabel bevat. Als je 2 merken hebt en het eerste merk heeft 1 product en het 2e merk heeft 4 producten, dan krijg je 5 records. Zal ook weer niet de bedoeling zijn. Als je de hoofdtabel als recordbron instelt, dan kun je wel met een vba-procedure checken hoeveel subrecords er zijn en op basis daarvan een detailontwerp zichtbaar maken of verbergen, maar dat moet dan on Current; dat gaat ook niet in een doorlopend formulier. Wat voor gegevens zijn het precies en wat wil je met het formulier doen? In een rapport kun je denk ik wel iets dergelijks doen, maar dan kun je de gegevens dus niet bewerken.
Link naar reactie
Ik denk niet dat mogelijk is wat je precies voor ogen staat, je kan hooguit een goed alternatief bedenken. Je zou als recordbron van het formulier toch die join-query kunnen zetten die ik noemde: SELECT * FROM TblGezinnen INNER JOIN tblGezinsleden ON tblGezinnen.ID = tblGezinsleden.ID ORDER BY tblGezinnen.ID, tblGezinsleden.Naam. Wat is daar precies het nadeel van?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...