Ga naar inhoud

hoe installeer je C++ builder 5.5 van borland?

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo mensen , Ik ben helemaal nieuw op het gebied van programmeren. Vanuit een boek wil ik graag C++ gaan leren , en daarom heb ik ook de gratis compiler van Borland gedownload. Helaas snap ik niet hoe ik dit programma aan de gang krijg. Dat wil zeggen , ik heb de freecommandlinetools package geïnstalleerd. Nu heb ik een mapje op mijn c-schijf van borland staan , waarin vervolgens een mapje met de naam bcc55 staat , die vervolgens weer de mappen bin , help , samples , Lib , include bevat. Maar nergens in die mappen zit een uitvoerbare snelkoppeling of iets dergelijke. In de bin map staat wel een toepassing met de naam bcc32 C/C++ borland compiler , maar als ik er op dubbelklik , krijg ik heel vluchtig een DOS scherm te zien en verder niks. In de readme file van de map borland staat het volgende: Installing and running the Command Line Tools ----------------------------------------------- 1. Run freecommandlinetools.exe; choose the drive and folder into which you want to install the free C++Builder 5 command line tool development system. 2. From the bin directory of your installation: a. Add "c:\Borland\Bcc55" to the existing path b. Create a bcc32.cfg file which will set the compiler options for the Include and Lib paths (-I and -L switches to compiler) by adding these lines: -I"c:\Borland\Bcc55\include" -L"c:\Borland\Bcc55\lib" c. Create an ilink32.cfg file which will set the linker option for the Lib path by adding this line: -L"c:\Borland\Bcc55\lib" Ik snap niet hoe ik stap 2a moet uitvoeren onder Windows XP prof Edition. Laat staan de andere stappen. Ik weet dat dit echt een stomme vraag is , maar ik kom er niet uit. Heb trouwens ook met de zoekfunctie van dit forum gezocht of deze vraag al eerder gesteld was , wat niet het geval is. Bvd :oops:
Link naar reactie
Esmodius, Wat je hebt gedownload is waarschijnlijk een goed produkt om C++ te leren, maar het is geen 'Windows' programma. Zoals je uit de omschrijving 'commandline...' zou kunnen concluderen zul je de opdrachten niet mmet de muis, maar met beide wijsvingers inn moeten geven. Het staat vrij uitgebreid beschreven op [url]http://community.borland.com/article/0,1410,20997,00.html[/url] Dit hoeft niet te betekenen dat je geen windows programma's kan schrijven. Dat moet je uit de meegeleverde handleiding lezen. De commando regels typ je in in de 'opdrachtprompt' (DOS venster), die je in de accessories van Windows vindt. Ook 'command' in 'uitvoeren' laat het DOS venster opkomen. Overigens begrijp ik dat Delphi in 'personal' versie ook gratis is. Dat is een echt windows programma - maar een andere taal. Wel een leesbaarder code vind ik... Veel plezier. Maarten.
Link naar reactie
2a: rechts klik op [i:fb39a652c8]my computer[/i:fb39a652c8], [i:fb39a652c8]properties[/i:fb39a652c8], tabblad [i:fb39a652c8]advanced[/i:fb39a652c8], knop environment variables. Zoek in het onderste deel van het scherm [u:fb39a652c8][i:fb39a652c8]path[/i:fb39a652c8][/u:fb39a652c8] op en wijzig die door aan get eind een punt-komma toe te voegen en vervolgens [i:fb39a652c8]c:\Borland\Bcc55[/i:fb39a652c8]. Ik vermoed overigens dat je niet c:\borland\bcc55 moet toevoegen maar [i:fb39a652c8]c:\borland\bcc55\bin[/i:fb39a652c8]. Die van mij ziet er als volgt uit. [code:1:fb39a652c8]C:\Python24\.;C:\Perl\bin\;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\PROGRA~1\Tcl\bin;C:\Ca_Appsw;C:\TNGSD\BIN;c:\progra~1\Borland\bcc5\bin;C:\Program Files\TestQuest\[/code:1:fb39a652c8] Open na de reboot een commandprompt en type bcc. Als je geen melding krijgt dat het programma niet gevonden kan worden, is dat deel OK. Aangezien het om windows gaat, zal een reboot na de wijziging waarschijnlijk wel nodig zijn om deze te activeren. Wat betreft vraag 2b kan ik je niet met zekerheid verder helpen. Kijk of de gewenste config file al bestaat. In dat geval kun je deze gewoon wijzigen. Anders zul je deze moeten aan maken (waarschijnlijk in de directory c:\borland\bcc55) met bv notepad. Het kan een goed idee zijn om dev-cpp te (gaan) gebruiken in plaats van de door jou gekozen versie van Borland. Dit biedt een geintegreerde omgeving wat je leven in eerste instantie wat makkelijker maakt. Je hoeft je dan niet zoveel zorgen te maken over de compiler, de linker en makefiles en je kunt je dus meer concentreren op het programmeren zelf. Succes
Link naar reactie
bedankt voor de reacties , ik heb de stappen kunnen uitvoeren en de compiler werkt inderdaad nu. Maar het is helaas in een dos-scherm wat ik niet echt fijn vind. Weg ermee dus . die dev-cpp heeft dus wel een grafische interface wat makkelijker werkt vind ik , maar het is niet volgens de Ansi/Iso standdaard. En ik wil nu juist gaan leren programmeren volgens die standaard. Ben ik nu dan toch aangewezen op (dure) Microsoft visual C++? Of weten jullie een graties Ansi/Iso compiler die wel over een grafische interface beschikt?Ik kan ze niet vinden :( Anyway bedankt allemaal :D
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:d1a0c06c8c="carlobernardini"]Als je een compiler zoekt, zou ik trouwens even kijken naar Dev-C++ kijken, dat is echt een mooie compiler en ikzelf vindt hem ook fijner werken dan bijvoorbeeld Borland C++BuilderX..[/quote:d1a0c06c8c]Spuit 11 :D Om na twee maanden nog iets te schrijven dat al eerder geschreven was.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...