Ga naar inhoud

Printen vanuit een java applicatie

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een programma gemaakt in java en daar wil ik graag een printfunctie aan toevoegen. Nu heb ik al iets gelezen over printen en java, maar dat lijkt heel omslachtig en dat kon ik ook niet echt doorgronden :oops:. Wat is de normale mannieer om vanuit een java programma te printen ? Ik wil graag dat de waarden uit een JTable mooi op papier worden gepresenteerd, het hoeft niet grafisch o.i.d, maar gewoon text netjes onderelkaar (in spreadsheet / tabel vorm). Hoe kan ik dat het best bereiken ? P&B
Link naar reactie
Ja, natuurlijk had ik die al gevonden, maar uit de voorbeelden wordt ik niet echt veel wijs, maar dat komt ook doordat ik nog niet veel java ervaring heb Het printen binnen java is best complex blijkt...ik had gehoopt dat ik misschien iets over het hoofd had gezien, maar als dit de print-api voor java is, dan kan ik me daar misschien maar beter nog niet aan branden ... Bedankt voor de moeite i.i.g. P&B
Link naar reactie
[quote:31d4a4e3b5="marientje"][quote:31d4a4e3b5="Pinky & The Brain"] Ben benieuwd of het werkt ... P&B[/quote:31d4a4e3b5] ik ook, ik wil ook wel eens weten hoe dat precies zit...[/quote:31d4a4e3b5] Ha ha ha, nou ik kan je vertellen dat het gewoon werkt en uitermate simpel is ! :) Ik heb het ontzettend druk, maar morgen moet ik er toch weer aan werken, dus dan post ik wel even het stukje code, maar volgens mij is dat overkill .... d.w.z. dat je eigelijk alleen maar de printable methode hoeft aan te roepen. Dus als je een JTable myTable; hebt b.v. dan zou myTable.print(); al genoeg moeten zijn om het printer-dialoogvenster tevoorschijn te toeren. Punt was echter dat ik waarschijnlijk in oudere pre 1.4 / 1.5 java code terecht kwam en toen was het printen blijkbaar nog niet zo goed doorontwikkeld. Nu is het werkelijk een fluitje van een cent. De howto's en FAQ's die ik las hadden hele lappen code nodig om iets te printen, omdat je als het ware een printer net als een scherm moet voeden en dus net als in eeen paintcomponent al je offsets dynamisch bepalen ! Daar schrok ik nogal van, maar het blijkt dus (inmiddels met de latere versies ?) veel makkelijker te kunnen. Het printen vanuit een java-applicatie blijft echter wel erg traag :wink: Ik zal morgen nog wel even proberen een stukje code te plaatsen. P&B
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...