anoniem Geplaatst: 17 mei 2005 Delen Geplaatst: 17 mei 2005 Ik zit weer eens vast (wie niet) IK heb een hele zooi x en y waardes waar ik een 2de graads polynoom door heen moet trekken om de a en b values te achter halen( y = a*x^2+b*x+c). Dan tik ik de waardes van de trendline functie over in twee celletjes om verder te rekenen. Dit is nogal omslachtig en ben dus even gaan googlen of je die waardes niet kan berekenen. Ja dus! Dit is wat ik vond; [code:1:2845997508] 2nd Order Polynomial Trendline Equation: y = (c2 * x^2) + (c1 * x ^1) + b c2: =INDEX(LINEST(y,x^{1,2}),1) C1: =INDEX(LINEST(y,x^{1,2}),1,2) b = =INDEX(LINEST(y,x^{1,2}),1,3) [/code:1:2845997508] Nu heb ik dus de c2 en de c1 waarde nodig. Als ik de bovenstaande functies gebruik dan kloppen die waardes ook wel, alleen wil ik mijn trendline geforceerd door nul laten gaan waardoor b dus 0 is. Bovenstaande gaat daar niet van uit. Mijn vraag dus, hoe kan ik de c2 en c1 waardes berekenen, maar geforceerd door 0? Ik weet het niet meer, en google wil me ook maar niet helpen. MIsschien 1 van de guru's hier :) alvast bedankt, peter Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Peter, als je achter de {1,2} , False (of onwaar in de NL versie) plaatst, wordt b=0 geforceerd. Fred Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Super Bedankt, precies wat ik bedoelde. zie je er is altijd wel iemand hier die het weet :) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen