anoniem Geplaatst: 21 december 2004 Delen Geplaatst: 21 december 2004 Ik weet niet zeker of dit topic hier goed geplaatst is, maar ik probeer het toch. Ik ben ook zoek naar een programma/programmeertaal waarmee games gemaakt kunnen worden...Ik ben een absolute nobody op dit gebied maar heb al wel programmeer ervaring....beperkt dan. Ik zoek dus iets geniaals! Thanx! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2004 Niet dat ik ervaring heb op dit gebied, maar hangt er vanaf hoe zwaar die game moet worden. een 2D Ganzenbord kan met alle populaire talen wel maar wordt het heel erg grafisch dan vallen talen met virtuele machine af... interessant leesvoer: http://developers.slashdot.org/article.pl?sid=03/04/28/163219&mode=thread&tid=126&tid=127&tid=186&tid=156 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 december 2004 Als je in 3d wilt gaan werken kan je ook gebruik maken van Bllitz en dan kan je je modellen maken met 3D max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2004 Een goede taal om mee te beginnen (heb ik zelf ook gedaan) is DIV (of voluit: De DIV Gamestudio) Deze taal is door een aantal enthousiaste games programeurs geschreven die de (best hoge) drempel wilden verlagen voor mensen die niet veel programmeer ervaring hebben maar wel met games-programming aan de slag willen. De taal is snel te leren en volledig gericht op het programmeren van games. Een heleboel taken die veel voorkomen in games zijn hier al geautomatiseerd, en je kunt hiermee dus snel aan de gang. Inmiddels is er een versie 2 uit van deze taal (DIV 2). Deze heb ik ook geprobeerd, en is nog iets beter in opzet, met ondersteuning voor 3d games. Er is van DIV 2 alleen een spaanse en een engelstalige versie, en beide zijn niet in nederland te verkrijgen. Ik heb DIV 2 in engeland besteld, op een grote winkel site (zoals bv. bol.com) voor zo'n 20 euro. Geen echt grote investering dus :) Voor meer info zie: [url]http://www.div-arena.com/forum[/url] Of google "DIV Gamestudio 2" om een aantal nuttige links te krijgen. Als je al wat meer ervaring hebt en je wilt met een echte 3d engine (al is ie wat verouderd) aan de slag, dan is de Genesis 3d engine een goede om mee te beginnen. Er is erg veel ondersteuning in de vorm van forums etc. Zie: [url]http://www.genesis3d.com/[/url] Nog een gratis engine die ik net op een forum tegen kwam is Ogre 3d. Weet hier verder niet veel van af, maar misschien de moeite waard. Tot slot nog een tip: Geef niet te snel op! Je zult regelmatig tegen problemen aanlopen die je niet zo snel kunt oplossen. Geef niet meteen op, maar probeer gewoon verder. Als je er niet uit komt, kun je altijd op forums etc vragen stellen. Op bv. gamers.nl zijn veel mensen die hier verstand van hebben en je graag willen helpen. (en hier vast ook) Verder is het geen slecht idee om te kijken of je een paar vrienden hebt die je willen helpen. Met een paar man is het makkelijker om de tegenslagen het hoofd te bieden ;) Ik wens je veel succes en laat eens iets zien op het forum als je iets af hebt. Groeten, Wouter Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 OK hier een lijstje van 3d engines en creatie tools die wellicht in aanmerking kunnen komen voor je. In hoeverre je hier wat aan hebt is afhankelijk van je eigen wil om het te leren... De engines/authoring/combo's software die als zijn genoemd neem ik niet mee in mijn lijstje., daarnaast is het lijstje ingekort, opdat het meer met jou wil rekening houdt. Ik heb er nog tientallen Engines meer.. maar die zijn over het algemeen niet van toepassing voor je. :-) Daarbij zijn sommigen gratis, andere kosten geld.. het is net wat je ervoor overhebt. :-) Je hebt 3 hoofd categorieen: [b:d08f8b9e0c]Authoring tools[/b:d08f8b9e0c], is een tool set waarmee je games kunt maken, zonder dat je veel hoeft te programmeren. [b:d08f8b9e0c]Engines/Api's[/b:d08f8b9e0c], is een set van code die je kunt gebruiken om bepaalde game routines makkelijk toe te passen in je eigen game. Hierbij moet je dus veel zelf programmeren (echter het is niet zo dat het dan meteen per definitie hoogdrempelig moet zijn) Met deze categorie heb je meestal de meeste vrijheid. [b:d08f8b9e0c]Combo's[/b:d08f8b9e0c]. Het woord zegt het eigenlijk al, je hebt van beide bovenstaande categorieen een mix gemaakt. Meestal beeld zich dat in een eigen programmeer/script- taal met eigen compiler, gecombineerd met tools. [b:d08f8b9e0c]Authoring tools[/b:d08f8b9e0c]: [url=http://www.conitec.com/a4info.htm]Acknex 6[/url]. Authoring tool die steeds vaker wordt gebruikt. Heeft leuke features en is redelijk makkelijk meester te worden, naar het schijnt. (niet gratis) [url=http://t3dgm.thegamecreators.com/]The 3D Game maker[/url]. Is een laagdrempelige toolset die toch best leuke dingen kan. Dit is de beginners versie van Darkbasic (verderop in de lijst) (niet gratis) [url=http://www.3drad.com/]3D Rad[/url] De 3D Rad toolset is net als acknex best goed te noemen, met ditto features. Zelf heb ik geen ervaring ermee, maar heb het horen zeggen. Het Nederlandse VirtualGotcha is er mee gemaakt. (niet gratis) [url=http://www.blender3d.com]Blender 3D[/url], alias GameBlender, is een uitstekende toolset om kleine games te maken van allerlij soort. Officieel is Blender een 3d modelling/animatie pakket zoals 3dMax en Maya, maar dan gratis en volgens de aanhang minstens net zo krachtig als net genoemde pakketten. De makers van Blender hebben een heuse game engine/api toegevoegd welke via visuele besturing is toe te passen. (dus geen programmeren). Voor meer info en voorbeelden zie de link. (gratis) [url=http://www.clickteam.com/English/jamagic.htm]Jamagic[/url] is een tool die zoals het lijkt ook best aardig is voor een vermelding in de lijst. Zelf ken ik het niet.. maar wellicht het onderzoeken waard. (niet gratis) [b:d08f8b9e0c]Engines/API's[/b:d08f8b9e0c]: [url=ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/source/quake2.zip]De Quake II engine[/url], van IDSoftware is vrij te krijgen dmv de GPL licentie. Deze engine werd toegepast op o.a. de volgende games: Hexen II, Heretic II, Soldier of Fortune, Half-life, Sin, Daikatana, Kingpin. Binnenkort komt de Quake III engine onder de GPL licentie, waardoor je deze ook gratis kunt downloaden. (gratis) [url=http://www.radonlabs.de/nebula.html]The Nebula Device[/url] van Radeon labs is een zeer krachtige en mooie game engine. De communitie achter deze engine wordt steeds omvangrijker. Een honderd procent gratis engine. Zeker de moeite waard. (gratis) [url=http://www.garagegames.com]Torque Engine[/url] van Garagegames is een uitstekende gameengine voor allerlij soorten games. Het is de engine die ooit Tribes 2 powerde. Meest kenmerkende pluspunt aan deze engine is de magnifieke netwerk engine, voor multiplayer games. De beste in zijn soort. Heeft al diverse awards gehad. Deze kost geld, maar niet veel. Support met deze engine is uitmuntend. (niet gratis) [url=http://www.cipherengine.com]De Cipher engine[/url] is meer een API dan een engine, maar heeft best leuke mogelijkheden. (niet gratis) [url=http://crystal.sourceforge.net/tikiwiki/tiki-index.php?page=About+Crystal+Space]Crystal Space[/url] is een leuke game engine. Het heeft een sterke achterban gekregen uit zowel de Windows als Unix wereld. Leuke mogelijkheden en goede support. (gratis) [b:d08f8b9e0c]Combo's[/b:d08f8b9e0c]: [url=http://darkbasic.thegamecreators.com/]Darkbasic[/url] is een een duidelijk voorbeeld van een combo. Het heeft zijn eigen taal (darkbasic) en ingebouwde tools. Ik ken het verder niet. (niet gratis) Meer combo's ken ik zo niet. (ik ben de engine/api gebruiker...) TIP: google kan je ook veelal helpen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 http://www.gamemaker.nl/ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 december 2004 Dit is wel een leuke link voor jou: [url]http://www.tweakers.net/nieuws/35569[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2005 Zelf gebruik ik voor mijn software/games die ik schrijf Visual Basic .NET. Eigenlijk hetzelfde als C++ .NET, maar dan VB(dus andere commando's etc, de snelheid zal niet afwijken van C++ aangezien beide talen op het .Net framework draaien en GDI+ voor het grafische gedeeltje gebruiken) Voor het schrijven van software is het als het ware al gereed, als je games wilt gaan maken kun je niet alleen met VB .Net aan de slag. Je zult als eerste al een engine voor VB aan moeten schaffen. NemoX is hartstikke fijn voor 3D games. Verder zul je software moeten hebben om je game een uiterlijk te geven. Geluidsprogramma's voor je geluiden en muziek natuurlijk. Voor 3D games heb je 3d modellen nodig, hiervoor is 3D Studio Max zeer handig. Verder is het goed om te oefenen en vooral de logica doorkrijgen v/e game. Hoe het programmeren opgebouwd is enzo, er zijn vast wel wat tuts te vinden op internet. Hopelijk kun je hier nog een tijdje mee vooruit Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2005 Je kunt zelfs games programeren in mIRC :) http://mirc.com Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen