anoniem Geplaatst: 26 september 2004 Delen Geplaatst: 26 september 2004 Beste mensen, Ik wilde jullie graag het volgende probleem plus code voorleggen: [code:1:de3560f538]import java.util.*; import java.util.ArrayList; public class Bank { private ArrayList banklijst; public Bank() { banklijst = new ArrayList(); } public void bankrekeningen() { banklijst.add(new Bankrekening(name, banknummer)); } } [/code:1:de3560f538] Bovenstaande code lijkt mij volledig te kloppen, maar na de compile-opdracht krijg ik deze melding: [img:de3560f538]http://home.zonnet.nl/samplonius/foutmelding.jpg[/img:de3560f538] Dit is bij mij een melding in de categorie 'vaag'. Wat doe ik hier fout? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 26 september 2004 Bestaat de klasse "Bankrekening" wel (let op de hoofdletters enzo)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 26 september 2004 Sorry vergeet de rest te posten :wink: Zelfde foutmelding bij deze regel: banklijst.add(new Bankrekening(name, banknummer)); De vorige code heb ik dus samengevoegd met een eerder gemaakte klasse. [code:1:8c6d4177bc] import java.util.*; import java.util.ArrayList; public class Bankrekening { /** * De velden waarin de klantengegevens worden opgeslagen */ private String naam; private int rekeningnummer; private int saldo; private ArrayList banklijst; // Geef alle velden een waarde public void bankrekeningen() { banklijst = new ArrayList(); banklijst.add(new Bankrekening(naam, rekeningnummer)); } // Geeft de inhoud van het veld naam public String getNaam() { return naam; } // Geeft de inhoud van het veld rekeningnummer public int getRekeningnummer() { return rekeningnummer; } // Geeft de inhoud van het veld saldo public int getSaldo() { return saldo; } // Stort een bedrag op de rekening public void bedragStort(int bedrag) { saldo = saldo + bedrag; } // Neem een bedrag op van de rekening public void neemOp(int bedrag) { if(bedrag > saldo) { } else { saldo = saldo - bedrag; } } /** Stort rente op de rekening van de klant, mits het rentepercentage * groter is dan 0 en kleiner is dan 101 */ public void geefRente(int rentepercentage) { if((rentepercentage > 0) && (rentepercentage < 101)) { saldo = rentepercentage * saldo / 100 + saldo; } } // Een bedrag overschrijven naar een andere rekening public void schrijfOver(int bedrag, Bankrekening x) { if(bedrag < saldo) { neemOp(bedrag); x.bedragStort(bedrag); } } }[/code:1:8c6d4177bc] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 26 september 2004 Ik zie nergens een constructor in die "Bankrekening" klasse, terwijl je die toch gebruikt als je een Bankrekening wilt toevoegen aan je "banklijst"... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2004 Wat Bill Gates zegt, en bovendien zijn "name" en "banknummer" ook niet gedefineerd in Bank (kan zijn dat je dit is omdat de klasse nog niet af is?) als je problemen wilt uitstellen maar toch compileerbaar wilt houden kun je altijd een regel toevoegen als String name = ""; int banknummer = 0; Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen