Ga naar inhoud

programeren leren basic oid

Aanbevolen berichten

Hallo Brammy!, Je zult ontdekken dat jouw vraag hier op dit forum heel vaak gesteld is. Als je wat met Basic wilt gaan doen, dan zul je daar Visual Basic van Mocrosoft voor moeten gebruiken. Er is een Basic taal die heel veel op Visual Basic lijkt, maar minder moeilijk is. Die taal heet Liberty Basic ( http://libertybasic.com ) Mijn advies is: Vraag je vader naar zijn Basic listings (programma's) en RUN die listings in Liberty Basic. Met weinig kennis van programmeren krijg je ze misschien al aan de praat. Zet deze programma's met Liberty Basic om tot hedendaagse Window programma's (met muisbesturing, kleur, geluid, bewegende beelden enz.) Succes. Abcott
Link naar reactie
[quote:fe2a122ad5="brammy!"]m'n pa is er niet is voor zijn werk in VS[/quote:fe2a122ad5] Nog beter. Vraag hem om bijvoorbeeld een licensie voor Liberty Basic voor je in de VS te kopen en de (licensie)-code naar je te e-mailen. Dan hoef je geen BTW te betalen. Als je goed zoekt op het internet, kun je een licensie van $19.95 kopen (de aktie loopt tot maandag a.s.) Overigens gaat de BTW die je betaalt (dat geldt ook voor software uit de VS) naar een goed doel. Je kunt Liberty Basic ook gewoon eerst proberen en zien of het je bevalt, voordat je koopt, want LB is shareware. Er zijn nog veel meer mogelijkheden met Basic. De HCC heeft een Basic gebruikers groep. Vergeet niet ook daar even naartoe te surfen. Abcott
Link naar reactie
[quote:ba97ad63ee="brammy!"]ik ben nou begonnen in qbasic maar is er ook een manier om die qbasic programma's over te zetten naar bijvoorbeeld .exe of iets dergelijks??? want als ik iets aan iemand wil laten zien dan moet die gene ook qbasic hebben en dan mijn code openen en dan uitvoeren[/quote:ba97ad63ee] Hmmm, MS (Microsoft) geeft niets weg. Om een exe programma te maken moet je een compiler gebruiken. Nu komt het. De compiler is niet gratis! De compiler wordt geleverd bij QUICKBASIC. QBASIC is gratis, maar zonder compiler. Liberty Basic doet ook iets dergelijks. De compiler om een standalone (EXE en een RUNTIME engine) programma te maken kost geld ($20 extra). Overigens is LB maar 2 MB groot, dus je kunt het vaak meesturen, maar je basic-code is dan eenvoudig te benaderen. Mogen we al weten wat je programmeert? Abcott
Link naar reactie
[quote:b58dbe59ba="brammy!"]maar is die liberty basic ongeveer de zelfde taal (de comando's)??[/quote:b58dbe59ba] Ja zeker! Liberty Basic heeft bijna exact dezelfde commando's. Minder declareren en verder commando's om sprites (voor spelletjes) en geluid te produceren. Liberty Basic heeft verder nog commando's om GUI's te maken. GUI's zijn Graphic User Interfaces, zeg maar vensters waar je met je muis buttons enz. aan kunt klikken. De vensters hebben het vertrouwde uiterlijk van WINDOWS, omdat LB gebruik maakt van window DLL's (Kernel32, USER32 enz.) Abcott.
Link naar reactie
[quote:706cf600ac="abcott"]Hmmm, MS (Microsoft) geeft niets weg.[/quote:706cf600ac]De laatste keer dat ik keek gaven ze anders de hele .NET framework SDK gratis weg, waarmee je prima applicaties kan maken in Visual Basic .NET... Lijkt mij veel zinvoller om een .NET taal te leren dan een of ander taaltje dat nergens compatible mee is behalve met zichzelf...
Link naar reactie
Hallo Bill, We geraken wel een beetje off topic maar, ik vind dat VB of LB niet met VB.NET vergeleken kunnen worden. VB kan met LB vergeleken worden. QB valt ook niet met LB te vergelijken. Met VB.NET ben je niet echt aan het programmeren. Hetzelfde geldt voor Frontpage oid. Overigens zijn de IDE's van LB door hobbyisten in (native) LB geschreven. Dat geldt niet voor de meeste onderdelen die in VB.NET te krijg zijn. Abcott
Link naar reactie
[quote:6d1a3808a5="Bill Gates"]De laatste keer dat ik keek gaven ze anders de hele .NET framework SDK gratis weg, waarmee je prima applicaties kan maken in Visual Basic .NET...[/quote:6d1a3808a5] Hee, interessant. Ik weet wel van de Visual Basic 5 Control Edition waarmee je programma's kunt maken maar geen .exe en die eigenlijk bedoeld was om te leren werken met VB. Nu ik zo kijk lijkt Liberty Basic me wel een leuk alternatief voor wie legaal Windows programma's wil programmeren in een Basic taal, maar zoals Bill Gates al aangaf zou het niet compatibel zijn met andere dingen. Daar weet ik dus niets van, wat ik wel weet is dat VB wel compatibel is met allerlei dingen. Sterker nog, de programmeertaal van VB en die van eender welk programma in MS Office is gelijk! Dat betekent dat je dus ook voor Word of Excel kunt programmeren vanuit VB. Ook kun je web applicaties maken. Hoe dit zit met VB.NET weet ik nog niet maar ik ga hier zeker naar kijken, helemaal omdat het gratis is, tenminste de .NET sdk dan.
Link naar reactie
brammy: probeer de <edit> knop eens... [quote:60daab270f]kun je met dat . net sdk oid ook de qbasic taal gebruiken of iets wat er op lijkt? en is dat .net sdk ongevveer hetzelfde als visual basic want visual basic kost vet veel geld[/quote:60daab270f] .NET is een groep van programma's, oa C#.net en VB.net, die bedoeld zijn om 'door elkaar' te gebruiken.. of je VB.net programma's ook kunt converteren naar C#.net weet ik niet, maar het lijkt me dat VB niet voor niks compleet is omgegooid ;) [quote:60daab270f]u ik zo kijk lijkt Liberty Basic me wel een leuk alternatief voor wie legaal Windows programma's wil programmeren in een Basic taal, maar zoals Bill Gates al aangaf zou het niet compatibel zijn met andere dingen.[/quote:60daab270f] voor zover ik het gezien heb lijkt het op Delphi, maar is gebaseerd op Basic ipv Pascal (dwz, vensters ed open je geloof ik op dezelfde manier...) [quote:60daab270f] de programmeertaal van VB en die van eender welk programma in MS Office is gelijk![/quote:60daab270f] *onderdrukt poke-neigingen* VBA <> VB ;) 't lijkt weliswaar veel op elkaar, maar met VB is toch duidelijk bedoeld voor meer stand-alone programma's en VBA voor officescriptjes... (heel programma vs aanvulling) [quote:60daab270f]ik vind dat VB of LB niet met VB.NET vergeleken kunnen worden.[/quote:60daab270f] ik vind dat je ze alle 3 niet met elkaar moet vergelijken. Ze zijn allemaal op basic gebaseerd, maar daar houdt de vergelijking dan ook op... [quote:60daab270f]et VB.NET ben je niet echt aan het programmeren. Hetzelfde geldt voor Frontpage oid.[/quote:60daab270f] Oh. Okay, als jij dat vindt dan geldt dat evengoed voor VB, en ik kan je uit ervaring vertellend at dat niet zo is ;) [quote:60daab270f]f is er ook zoiets als dat je een exe bestand of ander door windows uitvoerbaar bestand dat dat programma zegmaar het .bas bestand van qbasic opent en uitvoert?[/quote:60daab270f] JA! kijk op qbasic.com en kijk bij 'compilers'...
Link naar reactie
[quote:8fbabf846b="webspider"][quote:8fbabf846b] de programmeertaal van VB en die van eender welk programma in MS Office is gelijk![/quote:8fbabf846b] *onderdrukt poke-neigingen* VBA <> VB ;) 't lijkt weliswaar veel op elkaar, maar met VB is toch duidelijk bedoeld voor meer stand-alone programma's en VBA voor officescriptjes... (heel programma vs aanvulling)[/quote:8fbabf846b] Laat ik maar eens de bron van mijn opmerking aanhalen, het is uit een boek van Dan Appelman, de 'Visual Basic Programmer's Guide to the Win32 API' isbn 0-672-31590-4. Als iemand een authoriteit is op het gebied van Visual Basic dan is hij het wel. Laat ik het stukje tekst eens overtypen. [quote:8fbabf846b]Even as Windows was evolving, an interesting thing was happening to Visual Basic itself. You see, Visual Basic actually consists of two seperate parts that closely interact. There is the form engine -- the part of the language that manages windows and controls and provides a development environment -- and the language engine -- the part of Visual Basic that compiles the code, then executes it. In versions 1.0 through 3.0 of Visual Basic, parts of the language engine were written in assembly language, which provided good performance but made it very unportable and difficult to extend to 32 bits. At the same time, a group at Microsoft was working on a new language called "Object Basic" which was designed from scratch to be portable, to support both 16- and 32 bits platforms, and to include support for the new OLE technology. Th eresulting language engine, now referred to as VBA (Visual Basic for Applications), first saw use in Microsoft Excel, nd is gradually spreading to other Microsoft applications. It is becoming, in effect, the "macro" language for Microsoft's applications. This term, however, is misleading -- "macro" language suggests that it is limited as compared to a real language, while in reality VBA is a full-featured language. How full featured? [b:8fbabf846b]It turns out that VBA is the language engine for Visual Basic 4.0 and above[/b:8fbabf846b]. Now add to this statement te additional fact that the ability of Visual Basic to call Windows API and DLL functions is part of the VBA language engine, and a rather astonishing truth emerges: Virtually all of the techniques described in this bookcan be applied not only to Visual Basic but to every Microsoft tool or application that uses the VBA language engine![/quote:8fbabf846b] Nu kan ik het in mijn vorige post misschien wat stom neergezet hebben maar uit dit stukje kan ik dacht ik wel afleiden dat het programmeer gedeelte van eender welk Microsoft product en die van VB dus wel hetzelfde is. Dat VBA voor applications inderdaad gebruikt wordt voor macro's en dergelijke, daar zal ik zeker niet onderuit willen, maar zoals ik dit lees moet het [b:8fbabf846b]in principe[/b:8fbabf846b] mofgelijk zijn om niet alleen office plugins en macros te schrijven vanuit VB maar ook om programma's te schrijven met de VBA in Office.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...