Ga naar inhoud

PSP5 gebruik van layers


Aanbevolen berichten

Ik wil van een kleurenfoto een deel in z/w en een deel in kleur behouden. Dit simpele voorbeeld vond ik, maar loop toch vast: - Je maakt eerst een zwart-wit versie van de originele foto - die zwart-wit versie sla je op als nieuw bestand - de originele foto kopieer je en plak je als nieuwe laag op de zwart-wit versie - met je "wisser" stuf je dan alle kleuren van de bovenste laag af, behalve natuurlijk de kleur die je wilt laten zitten. Het gaat mij met name om de 3e regel, hoe plak ik de originele foto als nieuwe laag op de z/w foto? Stel, ik open de z/w foto, hoe krijg ik dus de kleurenfoto eroverheen, om vervolgens datgene wat ik niet gekleurd wil hebben in de foto kan weggummen.[i:18cf780a15][/i:18cf780a15][i:18cf780a15][/i:18cf780a15] Ik zal iets simpels over het hoofd zien, maar zie niet wat ik fout doe. Dank alvast voor de hulp in deze!
Link naar reactie
Heb vanmorgen een geslaagde poging gedaan, maar dat lukt nu niet meer. De lagen verdwijnen steeds in het palet. Ik wil een z/w foto van een tijger als background en de originele kleurenfoto erboven op leggen. Vervolgens wil ik om de tijger heen alles weggummen, zodat de tijger in kleur tegen een z/w achtergrond staat. Heb al veel gezocht op internet en veel gevonden, maar ergens krijg ik de gekleurde foto niet op de z/w afbeelding. En de layers kan ik ook niet verschuiven. Of de kleurenafbeelding staat erin, of de z/w afbeelding. Maar nooit beiden. Ik kan kopieren en plakken tot ik een ons weeg, maar ergens zie ik mogelijk een handeling over het hoofd. Als iemand mij in Jip & Janneke taal tot hulp wil zijn, graag!
Link naar reactie
Waarschijnlijk is een van de twee bestanden (of allebei) in de index-kleurenmodus? Dan maakt PS geen lagen aan. Zorg dus dat je in RGB-modus werkt. Zie menu 'Afbeeldingen'. Het effect wat je beoogt is ook op een andere manier te bereiken, een apart zwart-wit bestand is dan niet nodig, aparte lagen ook niet. Zorg wel ook hier dat je in de RGB-modus werkt. Zet voorgrondkleur naar zwart (toets 'd'). Klik op het Penseel gereedschap, op de optiebalk bovenaan verander je modus 'Normaal' naar 'Kleur'. In palet Penseel kies je een voorkeur (zachte rand is aan te bevelen). Schilder in het gebied waar de kleur moet verdwijnen.
Link naar reactie
Dank voor de reaktie. Probleem is opgelost, nou ja probleem. Ik heb de layers herbenoemd in 0 en 1 en toen werkte het als een speer. En kan de 2 afbeeldingen nu ook in 2 aparte vensters openen. Dat laatste deed mijn oude PS zelf, in 5 moet je dat min of meer zelf doen, kaders/vensters verkleinen. Wat wel een vereiste is, om datgene te kunnen doen, wat ik wilde doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...