Ga naar inhoud

Archiveren foto-archief » tips?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Willen jullie me misschien helpen nadenken over het onderstaande? Op mijn werk is er een fotoproject op mijn pad gekomen. We hebben ±100.000 foto's opgeslagen, verspreid over diverse harde schijven. Deze foto's gaan elke dag mee in de backup en dat kost tijd en geld. Daarom moeten de foto's uitgezocht, gecategoriseerd en op een logische manier, op één plek opgeslagen worden, zodat de boel wat beheersbaarder wordt. Het was ons idee een onderscheid te maken tussen zaakfoto's (die bij een dossier horen) en algemene foto's (van gebeurtenissen en privé-foto's). De zaakfoto's kunnen waarschijnlijk aan de zaken gekoppeld worden in de nieuwe versie van docman, die we in de toekomst gaan gebruiken. Blijven over de algemene foto's. Nu heeft een collega van mij geopperd deze op de internetserver te zetten (via een cms). Dat is op zich goedkoop, want de functie zit al in het cms, maar bij nader inzien heb ik het gevoel dat dit niet zo'n goed plan is. Ik kan het niet helemaal beargumenteren, maar wat ik denk: iedereen zou erbij kunnen, hoe zit het dan met copyrights, het dataverkeer stijgt (kost geld) en ik weet ook niet hoeveel ruimte er op de server is. Het is ergens raar om de server te gebruiken als harde schijf, lijkt mij... Ik zoek dus naar alternatieven. Wat we willen: - de foto's categoriseren aan de hand van keywords; - de foto's op één plek opslaan; - iedereen kan straks (na een korte uitleg) zijn eigen foto's opslaan en voorzien van keywords; - degene binnen onze organisatie die de foto's willen zien, kunnen ze tevoorschijn krijgen op hun scherm. (Dat kan nu niet, want windows toont op zich wel foto's, maar kan o.a. geen .eps lezen.) Wat we niet willen: - een moeilijk programma; - een heel duur programma. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en me misschien wat op weg kunnen helpen? Ik heb vooral de volgende vragen - Wat zijn de voor- en nadelen van het plaatsen van de foto's op de server? Is dit echt een goed plan, of klopt de aarzeling die ik bij dit idee voel? - Als je 100.000 foto's verplaatst van verschillende plekken op het netwerk (op de harde schijven) naar één plek, heeft dit dan voordelen m.b.t. tot de backup (kosten en tijd)? Hoezo dan? - Wat voor een programma zou jij ons aanraden? Je ziet aan mijn vragen misschien wel dat ik niet echt een mega-digiwonder ben. Ik wil de taak die mijn kant uitgekomen is toch graag tot een goed einde brengen. Vind het ook wel interessant, omdat ik computers leuk vind. Dus ik hoop dat mensen mij wat informatie kunnen verschaffen, zodat ik een beter advies uit kan brengen. Groet, Chrizzie
Link naar reactie
Er bestaan goede service-backups zoals bv [url=http://www.ironmountain.nl/resource/datasheets/]Iron Mountain[/url] die doorlopend digitale back-ups voor je kunnen regelen op een veilige manier via bv een abonnementsservice of via software onder licentie, met name gericht op het MKB. In eigen beheer zou je inderdaad kunnen denken aan CMS met bv Mambo/Joomla. Hiervoor zijn ook extra [url=http://www.pletform.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=45]modules[/url] voor interactiviteit en [url=http://www.pletform.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=66]beveiliging[/url]. Je zou dit ook als een soort intranet kunnen laten functioneren. Er zijn een paar handige fotobeheerprogramma’s zoals ACDSee of Irfanview. Handig om te archiveren en te viewen. Keywords geen probleem. Waarom trouwens foto’s archiveren in EPS? EPS is objectgeoriënteerd en eigenlijk onhandig als opslagformaat voor foto’s (4x groter dan TIFF). Tenzij het bestand bedoeld is om te worden afgedrukt op een Postscript-printer zou ik het EPS formaat absoluut vermijden.
Link naar reactie
Dank je wel voor je reactie. ACDSee had ik ook al opgemerkt toen ik aan het googlen was. Zoiets lijkt me wel handig. Men wil .eps opslaan, omdat dit formaat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld beeldmerken die aangeboden worden aan drukkers. Die drukkers willen altijd liefst het bronbestand met vectoren. Wat nu gebeurt is dat je een .eps-bestand door moet sturen, maar niet kunt zien wat je eigenlijk doorstuurt, omdat er geen standaard programma op de pc's zit waarmee je zo'n .eps kunt bekijken. Dan moeten de mensen naar de repro lopen, want daar staat een standalone, maar men doet dit niet altijd (stom!) omdat het omslachtig is en dan stuurt men dus onjuiste documenten door naar drukkers. Al met al zou het gewoon handiger zijn als men .eps-en van overal uit de organisatie zou kunnen bekijken. Maar ik moet eens kijken om hoeveel .eps-en het gaat... En achterhalen hoeveel mensen daar eigenlijk gebruik van maken, want volgens mij zijn dat maar een paar afdelingen. Voorlopig kan ik echter niet verder, want er moet eerst overleg plaatsvinden binnen en tussen de verschillende afdelingen (ict en communicatie). Ik zit op communicatie en ben nu dus afhankelijk van wat ict bedenkt en wil. (Pfff... Overheid... Die vergaderen zo graag, hihi... Hoewel ik ook wel snap dat dat soms nodig is hoor.) Ik ben heel benieuwd hoe lang dit project gaat duren. Ik dacht: we vormen een werkgroepje en we pakken het ff aan, maar zo werkt het geloof ik niet helemaal. Moet dus geduld hebben. En da's nou net niet mijn beste eigenschap. Chrizzie
Link naar reactie
[quote:2470224876="Chrizzie"]Al met al zou het gewoon handiger zijn als men .eps-en van overal uit de organisatie zou kunnen bekijken.[/quote:2470224876]Zelfs een programma als ACDSee kan van een EPS bestand alleen maar de ingebouwde voorvertoning weergeven. Dat is een miniatuurtje in TIFF formaat, niet veel groter dan een postzegel. Wat je ook kan overwegen is een dubbele opslag, zowel in EPS als in JPEG (sterk gecomprimeerd) van hetzelfde bestand. Kost weliswaar meer opslagruimte, maar grote voordeel is dat de afbeeldingen beter zijn te bezichtigen. EDIT: Consign this to oblivion!... [url=http://fileforum.betanews.com/detail/SlowView/978930288/1]Slowview[/url] moet je hebben! EPS, geen probleem, Free&Fast, despite the name! :D Check it out.
Link naar reactie
Ik ga het eerst maar eens proberen op mijn eigen laptop thuis met mijn eigen foto's. Dan heb ik een idee hoe het werkt. Op onze grote computer hebben we Picasa, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Nu blijkt overigens dat onze systeembeheerders hebben gezegd tegen degene die het fotoproject voor mij had (en ermee gestopt is) dat fotocategoriseerprogramma's niet in netwerkversies bestaan. Dat leek ons (mijn voorganger en ik) de grootste onzin die er bestaat, want in principe bestaat alles toch? Of is het te maken? Wij dachten: wat op onze computer thuis kan, moet op een netwerk ook kunnen. De systeembeheerders hadden wel een oplossing (bij mijn voorganger): gewoon niet met het project verdergaan, want het zou dus technisch niet mogelijk zijn. Ook ivm de performance. Toen heeft het project een jaar stilgelegen en nu komt het dus op mijn pad... Ik ben benieuwd wat het voor een concreet resultaat gaat geven. Chrizzie
Link naar reactie
ik heb zelf een digitaal archief met enquetes- dat bestaat uit minstens 300.000 a4'tjes. We hebben een eigen server maar om snel door het archief te bladeren is het een hoop werk. We hebben een kopie van het archief die de gescande a4'tjes verkleind heeft. Dat is minder belastend - veel collega's hebben thin clients (ik niet) en die hadden moeite met grote afbeeldingen. Ik werk in een zorginstelling en ik weet dat er mooie software is om archieven te beheren maar dat is te duur vindt men hier.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...