Ga naar inhoud

Filters voor digitale zwartwit fotografie


Aanbevolen berichten

Uit mijn analoge fototijd ken ik nog de m.n. gele en rode filters, die toepasbaar waren bij zwart-wit fotografie. Is dit ook mogelijk in de digitale variant? Als ik nu gele of rode filters toepas op digitale zwart-wit afbeeldingen, dan worden deze kleuren overgenomen in de afbeelding i.p.v. het accentueren van zwart, wit of grijspatronen in de afbeelding.
Link naar reactie
Ik denk eerder dat je een dergelijke bewerking moet toepassen op een kleurenfoto, en die dan vervolgens converteren naar zwartwit. Dat is namelijk wat je vroeger ook deed, de buitenwereld (in kleur), via een kleurfilter, vastleggen op een zwartwit film. Maar ik betwijfel of je precies dezelfde effecten zult bereiken. Je kunt ook nog eens kijken of je die kleurfilters niet op je camera kunt zetten, tijdens het maken van de opname.
Link naar reactie
gerben zegt het (wederom) correct, maar dat effect hoef je niet alleen te verwachten van de filters voor de camera te houden / te schroeven. in de digitale wereld pas je pas in de pc op de kleurenprent de filters toe, en tenslotte kan je de prent omzetten naar grijswaarden. maar het zal wel enig experimenteren vergen (in de doka kon je moest je nogal papier offeren voordat je de gewenste effenten kreeg, op de pc kost het enkel tijd)
Link naar reactie
Dank voor de reaktie. De optie, om filters voor de camera te schroeven gaat bij mij helaas niet meer op. Heb alle analoge stuf en aanverwant verkocht. Als ik had geweten, dat ik ooit een digitale camera terug zou kopen, waarop het mogelijk is, om filters en aanverwant voor de lens te schroeven, tsja.... :o Ik stort mij dus maar op de PC en zijn/haar mogelijkheden.
Link naar reactie
[quote="Jank"][quote:b1ecc1bc06="Ali Jas"]Ik heb PS7, maar ga zeker jouw tip hieromtrent bekijken.[/quote:b1ecc1bc06] Bij PS7 zul je die Layeroptie helaas niet vinden. Jij moet die andere optie gebruiken. Ik zal je op weg helpen. Krijg zelf ook hulp elders. :wink: Zet je foto van RGB dus naar Lab. Ga naar palet Channels/Kanalen. Klik op Lightness/Lichtsterkte. Je foto is nu grijs. Zet dit nu ook even om bij menu in modus Grayscale/Grijswaarden. Ga nu naar palet Layers/Lagen. Dupliceer je achtergrondlaag met rechtermuisklik. Je hebt nu 2 lagen en je foto ziet er niet uit. Nu komt de truc: Verander je 2e laag in palet Lagen van Normaal naar Bleken (Screen). Ga nu schuiven met de balk rechtsboven in palet Opacity/Dekking. Even zoeken, en jawel een prachtige zwartwit foto. Wil je andere effecten? Kies iets anders dan Bleken en experimenteer. Succes en groet, Alice J.
Link naar reactie
De genoemde functies zitten wellicht niet in PS7, maar daar zou je toch wel met layers kunnen werken. Dus een layer boven de afbeelding aanmaken, vullen met rood, en dan 50% transparant maken of zo. Daarna exporteren naar zwartwit jpeg. Geen idee of dat het gewenste resultaat oplevert, maar het is simpel uit te proberen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...