Ga naar inhoud

[Illustrator] Hoe creer ik dit effect

anoniem

Aanbevolen berichten

[ [url=http://www.challengesports.com/Gainesville3v3/2004/logo.jpg]De afbeelding[/url] ] Kan iemand me vertellen hoe de 'voetbal' hier gemaakt is met ruitjes? Volgens mij is er een swatch aangemaakt (hoe weet ik niet precies) in de vorm van een ruit en hier een ovaal mee gevuld. wat ik niet snap is hoe de afwisseling in grootte van de ruitjes is gedaan. alvast bedankt - marcel
Link naar reactie
Ik ben geen illustrator gebruiker, maar toch even geprobeerd. Het effect dat er het meest op leek was als ik eerst een blur effect van een pixel of 10 gaf, en dan een color halftone effect, met de 4 kanalen (kleuren) op hetzelfde aantal graden (45° in het geval van jou vb) zodat het effect zwart-wit is. Om het zwart grijs te maken zoals in jou vb heb ik de transparency naar beneden gehaald. Helaas zie ik dat het halftone effect in illustrator verkeerd werkt. Photoshop maakt met hetzelfde effect de bolletjes in de lichte partijen kleiner (maar allemaal puur zwart), zoals het moet zijn. Illustrator laat de bolletjes allemaal op dezelfde grootte, maar zet de lichtere partijen gewoon in lichtere (grijze) bolletjes, wat dus eigenlijk geen halftone effect is. Met effects -> stylize -> halftone pattern kan je ook zo'n effect komt, maar die werkt even "verkeerd" en geeft nog slechtere resultaten (in dit geval: geen mogelijkheid om 45° hoek in te stellen). Misschien zijn er andere (en betere) manieren voor je gewenste effect in illustrator, maar color halftone is het dus niet, terwijl je gewenste effect trouwens wel zo heet (en niet rasterizen, wat 'omzetten naar pixels' betekent in alle software waarmee ik bekend ben). De color halftone in illustrator (en photoshop) maakt ook alleen maar bolletjes, en jou effect is met vierkantjes. Mogelijk is een plug-in gebruikt met meer in te stellen opties voor halftone.
Link naar reactie
hey juul, alvast bedankt voor de perfecte uitleg, het is inderdaad niet helemaal het goede effect maar het komt in de buurt. Op de een of andere manier moet het mogelijk zijn om de illustrator paths ipv rond te laten lopen deze strak te krijgen zodat de vierkanten ontstaan. maar zoals je al zegt zou dit best een plugin kunnen zijn, even verder zoeken dus nog. in ieder geval bedankt! -marcel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...