Ga naar inhoud

Dia's naar cd?

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb nog een heleboel oude dia's (1000+). die wil ik sorteren en de belangrijkste (een paar honderd?) op Cd (laten) zetten. De meeste zullen wel behoorlijk verkleurd zijn... Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik dat het beste kan laten doen. Ik heb begrepen (ook ergens op internet) dat Kodak foto CD (dus niet picture CD) dat netjes doet met kleur- en krascorrectie, maar dat er geen presentatie-programma voor is? Dat zou jammer zijn, want een slide-show is toch de makkelijkste manier om ze eens "even" te bekijken, maar het zou toch wel mooi zijn als je er ook afdrukken van een redelijk formaat van zou kunnen maken. Misschien wil ik een schaap met 5 poten, maar ik zou graag willen weten wat de mogelijkheden op dit gebied zijn. Alvast bedankt voor elke suggestie. Rob
Link naar reactie
Hier een zelfde soort probleem, echter praten wij dan al snel over enkele duizenden dia's :oops:. Wij willen op korte termijn daarom ook een goede dia-scanner / negatief-scanner aanschaffen. Helaas zijn kwalitatief goede scanners vrij duur en vaak ook beperkt. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat je bij enkele duzienden dia's niet dia voor dia wilt gaan inscannen.....zeker niet als het dan vervolgens ongeveer een minuut duurt...of erger nog...alle raampjes te moeten verwijderen voordat je kunt scannen. Je moet jezelf afvragen of het eenmalig is of dat je dit in de (nabije) toekomst vaker wilt gaan doen. In het laatste geval zou een eigen negatiefscanner een optie kunnen zijn, anders kun je het i.d.d. misschien maar beter aan de fotograaf overlaten, P&B
Link naar reactie
Tja, P&B, Naar aanleiding van je opmerking over aantallen ben ik nog eens gaan kijken. Er bleken ca. 100 dozen te staan met elk 100 dia's. Dat krijg je als je niets wil weggooien :-( Maar gezien de aantallen is zelf een scanner (zelfs al is het een goeie) aanschaffen eigenlijk geen optie - zoveel tijd heb ik niet tot mijn beschikking. Ik zal toch wel op zoek moeten gaan naar een bedrijf. En dan nog is de vraag - heeft het, financieel gezien, zin om alles met lage resolutie (tv-show) te scannen en dan de "mooie" er uit te halen en die te laten scannen met hoge resolutie, of kan je voor hetzelfde geld alles met hoge resolutie laten scannen. Ik vraag het wel na. Bedankt voor je reactie! Rob
Link naar reactie
[quote:0448764feb="J-P Le Conte"]Wat ik al dacht dus...[/quote:0448764feb] En ik ook J-P.... :wink: ik heb hier een paar honderd dia's liggen, sommigen meer dan 50 jaar oud. In glazen raampjes. Ik heb er 5 opengepeuterd, want de ouderwetse raampjes pasten niet in de diascanner. Je gaat bijna gillen als je ziet hoe de filmpjes toch door de tand des tijds aangetast zijn.....krassen, een soort vlekken, vreemde kleuren..... Dit is echt werk voor een vakman: de fotograaf dus! Kies gewoon de leukste uit, en laat er wat moois van maken!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...