Ga naar inhoud

Welke volgorde in beeldbewerking?

anoniem

Aanbevolen berichten

Bestaan er regels voor de volgorde in beeldbewerking, of maakt de volgorde niets uit? Nu doe ik meestal eerst autolevels/color/brightness-contrast, al naar gelang. Daarna sharpen en vervolgens aanpassen beeldformaat. Als laatste gooi ik de afbeeldingen, indien wenselijk door een ruisfilter om digitale ruis uit de afbeeldingen te verwijderen. Ik scan negatieven in en gebruik Photoshop 7.0.
Link naar reactie
Nou, geen regels, in ieder geval wel wat adviezen. Zoals je al doet in je omschrijving is het beter om met een zo groot mogelijk (in pixels) bestand te werken en het verkleinen pas op het laatst te doen. Hierdoor is er meer detail in de foto waar je programma mee kan werken. Hetzelfde geldt een beetje voor de kleuren. Als je eerst de contrast/brightness aanpast en daarna de kleurinformatie (autolevels of handmatig) heeft je programma wat meer informatie om mee te spelen. Als je iedere pixel in een kleurzweem heb zitten werkt contrast/brightness niet zo lekker meer. Hoewel dit geen wet van meden en perzen is, voor sommige effecten (saturation bv) is het soms beter om het andersom te doen. Ik laat altijd stagelopers en ander ongeregeld een afbeelding maken met een helft wit en een helft zwart. Zonder gebruik van kleuropties moeten ze dan zo veel mogelijk verstoring oproepen tussen de twee vlakken. Het leert je in ieder geval wat de verschillende functies doen. En waar ze op reageren. De meeste functies in zo'n beetje alle programma's werken toch met wat de pixels die direct naast elkaar zitten voor informatie bevatten.
Link naar reactie
Inderdaad Er zijn geen regels! Het eindresultaat is belangerijk.. Misschien nog een handige tip voor als je Photoshop gebruikt: [b:de08d43bb9]Experimenteer met meerdere lagen, transparanties en laag effecten..[/b:de08d43bb9] De uitleg hieronder valt eerder onder de effecten die je kan combineren.. Gebruik meerdere lagen en geef een "kunstmatige" diepte door bv meerdere lagen op elkaar te leggen waarvan ze allemaal dezelfde afbeelding hebben maar oplopen in vervaging (blur) en helderheid. Ga de lagen dan een voor een weggummen op bepaalde plaatsen (jouw keuze). Hierdoor kan je een foto meer sfeer en diepte geven. In de onderste laag gum je minder als in de bovenste lagen (de vaagste) Dit kan je ook loslaten op lagen met kleurbewerkingen of contrast bewerkingen. Het is een beetje kliederen maar met wat oefenen moet er toch wel iets uit komen. Een digitaal (mozaiek) filter per laag hoger instellen is bv ook erg mooi. Gebruik wel een grote zachte gum. Hieronder een plaatje van vakantie dat ik heb bewerkt door meerdere lagen boven elkaar te gebruiken. Onder de afbeelding staat een linkje naar een Photoshop (5.5) bestand met layers en al. Dit kan je downloaden om te bekijken hoe de opbouw is. Dit is een basic voorbeeld.. Er is natuurlijk veeeel meer mogelijk... [img:de08d43bb9]http://www.leconte.nl/escalaB&A.jpg[/img:de08d43bb9] Download: http://www.leconte.nl/escalaoud.zip (2,5 mb) Succes! Enneh Hent een Leraar? Leuk, wil wel weten waar? :-) Gr. J-P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...