Ga naar inhoud

transparante plaatjes in PSP 7

Aanbevolen berichten

Ik zal wel wat over het hoofd zien, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de plaatjes die ik gemaakt heb van een transparante achtergrond te voorzien. Het gaat om plaatjes die ik wil plakken in een site die is voorzien van een blauwe wolkenlucht. Zie http://home.planet.nl/~geest357/home.htm en dan in het hoofdstukje Tips van kampeerders. Het gaat wel om de diverse plaatjes in psp een transparante achtergrond te geven (het dambordje) en ook in .gif. Maar als ik het dan op sla is het dambordje weer wit, of een andere kleur. Ten einde raad heb ik ze maar als jpg op een stukje lucht geplakt en zo zijn ze opgenomen in de site. Maar mooi is anders, want dan zie je steeds van die doorgezaagde wolken. Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doe? Vast bedankt! Jasper
Link naar reactie
Als je kiest voor [b:cb9e1bff2f]GIF optimizer [/b:cb9e1bff2f]in menu: bestand--> exporteren kun je kiezen om bepaalde kleuren transparant te maken. Anders kun je kiezen voor "transparent color" in menu: selections--> modify. Zoek even in de helpfunctie van psp hoe je te werk gaat met transparent color (is nogal een verhaal n.l. :wink: )
Link naar reactie
[quote:d2b08e4001="mike leroi"]Probeer eens het trukje met de rechter muisknop en opslaan als. Dan GOED zoeken en kijken HOE het JPGje is opgebouwd (photoshop of zo gebruiken) Kleuren, lagen, transparantie, achtergond (wit of blojes (transparant PHS) Suc6 Greetz bye mike[/quote:d2b08e4001] ?! @JasperW: Je kunt die achtergronden in je site beter vervangen door GIFjes of JPEGjes want zo'n BMP vreet erg veel ruimte!!
Link naar reactie
Ik ga wat proberen, maar zoals de titel al aangeeft heb ik PSP 7 en niet Photoshop. Verder is het niet mijn site, waar ik naar verwijs, maar die van Anita. Ik heb alleen maar de plaatjes gemaakt en stuur ze op, waarna Anita ze erin zet. Je zult trouwens ook zien dat er stukken van de site al wel in jpg staan, maar niet alles. En gif heb ik dus geprobreerd, maar tot nu toe zonder resultaat.
Link naar reactie
En ineens ging het! Zelfs zonder Exporteren te gebruiken. Want je krijgt gewoon hetzelfde schermpje als je er een gif van wil maken. Wat het gemakkelijkste werkt blijkt 'transparantie instellen' en 'transparantie weergeven', waarvoor ik een paar werkbalkknoppen gemaakt heb. En dan opslaan als gif. Als je op de Opties klikt krijg je bij Optimalisatie een aantal tabbladen waar ik al eerder helemaal niet meer uit kwam. Dat heb ik maar lekker laten zitten. En zie nu het resultaat van mijn eerste proefje op de site van Anita, het plaatje bij Administratief. Het past! En geen doorgezaagde wolken meer. Alleen de omvang is wat groter geworden. Eerst was dat plaatje zo'n 5 kB en nu 15 kB. Dan hou ik m'n hart vast voor de grote plaat, van boven. Zou ik met gif nog verder kunnen comprimeren? Met jpg kun je dat instellen, maar voor gif heb ik dat nog niet gezien. In elk geval vast bedankt voor de assistentie tot nu toe! Jasper
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...