Ga naar inhoud

bestandsgrote jpg

anoniem

Aanbevolen berichten

hallo ik heb even een vraagje over de bestandsgrote van een jpg bestand. als ik de foto's van mijn digitale camera inlees zijn deze ongeveer 2 mb groot (2592x1944). als ik deze dan open in bv psp en kies voor opslaan als jpg bestand dan is deze soms 2 keer zo klein geworden, ongeveer 1mb dus. ik ben dan wel de extra gegevens kwijt die de camera er standaard heeft bijgezet (zoals camera gegevens en of de flits is gebuikt). maar die nemen volgens mij geen 1mb in gebruik. weet iemand toevallig of dit normaal is of aan de opslagmetode van de camera ligt (sony dsc p92). alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:f33afe9a14="drpanda"]Het ligt er dus waarschijnlijk aan hoe sony zijn bestanden opslaat.[/quote:f33afe9a14]Zoals Teacher ook al aangaf, denk ik dat het eerder aan de compressie van het betreffende programma ligt. Als je Foto's als 2MB per stuk uit je camera komen, je opent en bewerkt ze in bv. PS of the GIMP, en je slaat ze vervolgens weer op, dan moet je uitkijken voor JPG compressie settings. Vaak slaan programma's JPG bestanden met bijv. 30% compressie op. Dan hou je dus tov het originele bestand een kleiner bestand over.
Link naar reactie
ja zeg inderdaad compressie, nog nooit van gehoord maar na enig expirimenteren ben ik er achter gekomen dat gimp en psp daar zo hun eigen meningen over hebben. kwestie van anders opslaan en inzoomen. je ziet dan bij het orgineel vele kleuren en bij een comressie opslag gewoon meer van dezelfde kleuren (oftewel minder). alleen bij het opslaan van een ouderwetse bmp blijven wel alle kleuren als orgineel behouden. ik ben weer een stuk verder en ik kom er verders zelf wel uit bedankt
Link naar reactie
drpanda, Als je de foto inleest in een fotobewerkingsprogramma dan doe je dat met een bepaalde bedoeling; meestal om die foto te bewerken. Dat kan om de foto automatisch via het histogram qua kleur te verbeteren of om te verscherpen, om er een detail uit te lichten e.d. De foto sla je daarna uiteraard op als …, dus met een andere naam en meestal in jpg formaat in een map die je daarvoor uitkiest. Bij photoshop (bij psp weet ik het niet) krijg je dan weer een nieuw schermpje waarin je gevraagd wordt om de compressie te kiezen, dus een klein of een groot bestand. Kies je een laag nummer 0 t/m 4 dan krijg je 43K bij 0, normaal 5 t/m 7 geeft 138K bij 7, hoog 8 en 9 geeft 209K bij 9 en maximaal 10 t/m 12 geeft 416K bij 12. (dit zijn even een paar voorbeelden van een eenvoudige foto van mij) Tevens wordt dan ook aangegeven de upload tijdsduur bij jouw verbinding. Het nadeel van jpeg bestanden is dat elke keer als je de foto opvraagt en weer wegschrijft als er beeldmateriaal verloren gaat. Vandaar dat algemeen de extentie tiff of tif wordt gebruikt bij foto's in de bewerkingsfase. Deze bestandsvorm is echter veel te groot om per mail te versturen of op je site te zetten, dus pas op het laatste moment de foto als jpeg opslaan. Het bmp formaat wordt eigenlijk alleen maar gebruikt als je de foto als achtergrond op je scherm wilt hebben. In computerbladen is deze problematiek regelmatig aan de orde geweest en misschien kun je via de zoekfunctie of de faq ook nog wel wat te weten komen. Bij je fotocamera heb je waarschijnlijk software gehad waarbij je per foto alle info over die foto kunt lezen, dus dat blijft bij je originele foto altijd bewaard. Ik neem aan dat je niet een origineel gaat bewerken.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Als je het programma: PaintShop Photo Album 4.x gebruikt kan je 'n geladen foto opnieuw als .jpg opslaan. Met opslaan als: Je kan dan kiezen voor: Laag (hoogste compressie), Normaal, Hoog en Best (laagste compressie). De cameragegevens blijven dan ook bewaard. 'n Proefversie van het programma kan je gratis bij: www.jasc.com downloaden. Ik dacht dat dit je vraag was. Succes. Jos.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...