Ga naar inhoud

externe harddisk stuk?


Aanbevolen berichten

Ik heb een WD My Book USB 3.0. Sinds kort kan ik de bestanden op deze externe HD niet meer benaderen. Als ik de HD aansluit op mijn VIsta PC spint hij gewoon op en wordt de schijf zowel door de virusscanner als de Vista herkent en krijgt hij een schijfletter. Het WD logo dat er altijd bij stond is echter weg. Als ik dubbelklik krijg ik de melding dat de schijf leeg is. Als ik hem laat scannen door HD Tune krijg ik de beruchte rode blokjes die staan voor damaged. Mijn vraag is: is de schijf nu echt stuk of is het een softwarematig probleem. Wat kan ik het beste doen om mijn data te redden of de schijf te herstellen. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.
Link naar reactie
Helemaal defect is de schijf niet zover is zeker, want nog benaderbaar. Indien je een copy hebt van alles wat erop staat en je hebt nog garantie dan zou ik eventueel verder geen moeite doen en hem omruilen. Anders zou ik hem even uit de behuizing halen en rechtstreeks op de pc aansluiten, scheelt weer een interface (USB) die haperen kan. Draai dan even de diagnostische software van WD om te kijken of er iets ernstigs aan de hand is. Is dit niet het geval dan is er iets mis met b.v. de bestandsstructuur op de schijf en moet je verder kijken. De rode blokjes van HD Tune duiden misschien op defecte sectoren maar dat hoeft niet ernstig te zijn, dat komt meer voor bij schijven en wordt normaliter door de firmware van de schijf verzorgd. Als er data stond op die plaats dan ben je dat mogelijk wel kwijt.
Link naar reactie
Beste Jaap, bedankt voor je reactie. Ik heb gedaan wat je adviseerde. De schijf uit zijn behuizing gehaald en hem in de pc gehangen. Ik heb hem hersteld met Easeus software. Eerst de data veiliggesteld en toen de partitie laten repareren. Het enige dat ik nu nog moet doen is de schijf weer in zijn behuizing zien te krijgen. Dat lijkt me nog best lastig, maar goed ik ben al blij dat ik al m'n data nog heb. vriendelijke groet, Jan
Link naar reactie
[quote:2f56466ddd="Waterbom"]Beste Jaap, bedankt voor je reactie. Ik heb gedaan wat je adviseerde. De schijf uit zijn behuizing gehaald en hem in de pc gehangen. Ik heb hem hersteld met Easeus software. Eerst de data veiliggesteld en toen de partitie laten repareren. Het enige dat ik nu nog moet doen is de schijf weer in zijn behuizing zien te krijgen. Dat lijkt me nog best lastig, maar goed ik ben al blij dat ik al m'n data nog heb. vriendelijke groet, Jan[/quote:2f56466ddd] Heel mooi gedaan, want dit is allemaal nog niet zo heel makkelijk. Misschien heb je een idee wat de oorzaak kan zijn geweest, misschien te roekeloos ontkoppelen, houdt het in ieder geval in de gaten. Misschien ook een idee om regelmatig een copy of een back-up van je data te maken: je ziet hoe makkelijk je het kwijt kunt raken met een schijf.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...