Ga naar inhoud

LAN verbinding hapert soms


Aanbevolen berichten

Na een onweersklap vlak bij huis deze zomer (3 juni), heb ik netwerkkaart en router moeten vervangen. Ik heb mijn dure 3COM kaart vervangen door een Realtek kaartje (RTL8139), de router door een Linksys WRT54GL. Er is ook een laptop aangesloten op die router (WLAN). Echter op het LAN aangesloten systeem heb ik incidenteel een melding bij de verbindingsico (systray) dat er "nu verbinding is.... etc." Uiteraard is dit ook in het systeemlogboek terug te vinden. Hierop is de router voor alle zekerheid vervangen door een ander exemplaar van hetzelfde merk en type. De incidenten (gem. 1x per week) bleven. Vanavond maakte ik echter mee dat ik een stuk of wat (ca. 6) meldingen achter elkaar kreeg. Afwisselend dat "een van de netwerkkabels niet is aangesloten" en "er is nu verbinding....enz.". Dit heb ik na de vervanging (bijna 6 maanden geleden!) nog niet eerder meegemaakt. Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? - slechte stekerverbinding op de kaart of op de router? - netwerkkaart onbetrouwbaar? - een ander stuk hardware dat een "tik" mee heeft gekregen door die onweersklap? (Zou echter niet weten wat....) Na deze vele meldingen vanavond heb ik de kaart uit het slot gehad en teruggezet om het risico op een slechte verbinding in het slot te reduceren. Ook de stekerverbindingen (UTP kabel) een aantal malen erin en eruit gehad. A) Iemand met suggesties? B) Kan ik die netwerkkaart nogmaals vervangen zonder op allerlei activatieproblemen van Windows getracteerd te worden. Windows (XP Pro) is overigens legaal.
Link naar reactie
Nog wat ervaringen: Wat simpel surfen gaf geen problemen. Die begonnen bij het binnenhalen van wat meer data, zoals het downloaden van bestanden van wat meer Mb's: (Snel) afwisselend: "Een van de netwerkkabels is niet aangesloten" / "Er is nu verbinding.... etc." En dat gedrag had ik na die onweersklap ook met een router LAN poort en heb 'm toen vervangen..... Ik heb (dus?) ook nu een andere LAN poort gekozen (gelukkig heb ik er maar 1 nodig) en de boel lijkt zich nu weer normaal te gedragen. :roll: :roll: Zeeeer vreemd: kan een LAN poort spontaan de geest geven? Zo ja: is dat dan een garantiegeval of niet?
Link naar reactie
doet ie het nu wel of niet goed in die nadere lanpoort, dat is nu niet meer helemaal duidelijk? heb je al geprobeerd het netwerkkaartje in een ander pci-slot te steken? dat geeft soms wonderbaarlijke oplossingen. je hebt de kaart tussentijds uit het slot gehad: heb je de pc ook zonder de kaart opnieuw opgestart? zo neen: - haal http://www.realtek.com.tw/ de recente driver op voor jouw os. - ga configuratiescherm/systeem/apparaatbeheer, - klik rechts op het kaartje en kies: installatie ongedaan maken - ga configuratiescherm-hardware, en laat het kaartje opnieuw installeren waarbij je verwijst naar de nieuwe drivers. ook al een ander netwerkkaartje uitgeprobeerd?
Link naar reactie
Om wat onduidelijkheden weg te nemen: Dit verschijnsel deed zich ook voor na vervanging van de netwerkkaart destijds. Dat was de reden dat ik die router niet meer vertrouwde en eveneens heb vervangen. De netwerkkaart is geïnstalleerd met bijbehorende software (op miniCD). Op een enkel incidentje na (ook al verdacht eigenlijk), zoals beschreven: <quote> [i:2ce30e6016]Echter op het LAN aangesloten systeem heb ik incidenteel een melding bij de verbindingsico (systray) dat er "nu verbinding is.... etc." Uiteraard is dit ook in het systeemlogboek terug te vinden. Hierop is de router voor alle zekerheid vervangen door een ander exemplaar van hetzelfde merk en type. De incidenten (gem. 1x per week) bleven. [/i:2ce30e6016] <end quote> kreeg ik in ieder geval geen vreemde meldingen over "een van de netwerkkabels....etc., etc." Dit heeft nu de kop weer opgestoken. Na een half jaar.... :o Die router is een Linksys WRT54GL, eigenlijk een dijk onder de routers. Een laptop welke bij wijze van proef LAN aangesloten heeft gedraaid, heeft nergens last van gehad. Hierbij zijn poorten onderling gewisseld. Enne...., tja, helaas heb ik geen vrije PCI sloten meer over en heb ik geen enkele behoefte om evt. andere problemen in de wereld te gaan helpen door met graf. kaart, audio kaart en netwerkkaart te gaan wisselen van slot. :? De helpdesk van Linksys had het t.a.v. dit probleem over de speld en de hooiberg.... Het is nml. niet continu en doet zich ad-random voor. Het enige dat ik zelf heb kunnen constateren, is dat het ledje van de bijbehorende LAN poort op de router ook even van "flikkeren" even kort "uit" ging bij die melding dat "een van de netwerkkabels.. etc." Ofwel: op een of andere wijze lijkt het of die netwerkkaart fysiek niet meer gedetecteerd werd..... Maar dat kan ....tig oorzaken hebben. :roll:
Link naar reactie
Kan me eigenlijk nog niet voorstellen dat het probleem op softwaregebied (drivers) zou liggen. Betreft zo'n beetje de meest gebruikte chipset.... Ik verwacht meer hardware problemen. Bi een vorige sessie heb ik die kaart na plaatsing nog een keer verwijderd en opnieuw geplaatst omdat Windows 'm eerst niet detecteerde. Toen kwam-ie wel met een activatiemelding (systray) en heb ik dat middels dat systray gedoe op kunnen lossen. Als-ie nu weer detecteert dat er hardware vervangen is, kan-ie weer beginnen over die activatie en vraag ik me af of dat nog steeds op te lossen is. Was het niet zo dat je bepaalde hardware maar een beperkt aantal keren kan vervangen?
Link naar reactie
[quote:7e8edb6a4f="lion"]Om wat onduidelijkheden weg te nemen: ........... Enne...., tja, helaas heb ik geen vrije PCI sloten meer over en heb ik geen enkele behoefte om evt. andere problemen in de wereld te gaan helpen door met graf. kaart, audio kaart en netwerkkaart te gaan wisselen van slot. :? [/quote:7e8edb6a4f]Daarmee weet je dus ook niet zeker of uitgerekend die PCI poort ook een tik gehad bij het onweer heeft net als de netwerkkaart.....
Link naar reactie
Klopt volkomen. En daar ik er even voorzichtig vanuit ga dat die (nieuwe) netwerkkaart wel in orde zal zijn en de problemen zich weer begonnen te manifesteren na een fysieke schoonmaak van het systeem, ga ik steeds meer richting mobo probleem denken....... :? Ik denk dat ik dit systeem (3 jr, 3 mnd) voor m'n eigen gemoedsrust en humeur maar af ga schrijven. De reputatie was toch al niet om over naar huis te schrijven...: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=190540&highlight=cpu
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...