Ga naar inhoud

partitie C schijf vergroten


Aanbevolen berichten

Onze pc heeft een C schijf van 50 GB , en een D schijf van 200 GB , bij het configueren van de pc - 2 jaar geleden - leek ons deze vehouding prima , 50 GB voor windows (we hebben vista home basic) , en 200 GB voor de vrije fun ruim voldoende . Maar inmiddels heeft de C schijf nog maar krap 4 GB vrije ruimte , het wordt dus penibel . Mijn vraag aan u is dus : is het mogelijk om -zonder te formateren- de capaciteit van de C schijf te vergroten ( bv. naar 100 GB ) ?
Link naar reactie
Kan zeker. Er zijn diverse programma's in omloop die het kunnen. Ik zou het proberen met de software van Acronis. Je maakt eerst de tweede partitie zoveel kleiner aan de voorkant als je nodig hebt om de eerste te vergroten, dan vergroot je de eerste partitie met de vrije ruimte die er achter is onstaan. Zorg dat je een kopie hebt van belangrijke data: als er iets mis gaat bij deze bewerkingen dan kan het desastreus zijn voor de bestanden die je nu op de schijf hebt staan. Een schijfcontrole van te voren is geen slecht idee.
Link naar reactie
Als je een externe schijf hebt, kopieer je de data van de D schijf naar de externe disk. Je verwijdert de D partitie, daarna vergroot je de C-partitie en je maakt weer een nieuwe D partitie. Als laatste kopieer je de data van de externe disk weer terug naar de nieuwe D partitie. Het oprekken van de C partitie kan gewoon met de diskmanager van Windows (diskmgmt.msc).
Link naar reactie
Al trek ik toch even mijn wenkbrauwen op voor een C-schijf van 50 groot en die dan te klein zou zijn. Ik vermoed dat jij je eigen data ook op die C-partitie bewaart? Zelf heb ik (nog XP, dat wel), een C van slechts 15 gig groot en heb er nog een 3,5 vrije ruimte over. Ik bedoel maar: het is ook een oplossing van je eigen data (teksten, foto's, films, games) naar de grote over te brengen en dan heb je vanzelf terug veel ruimte over en moet jij je C niet gaan vergroten (wat toch altijd een - zij het kleine - kans heeft om te mislukken - en dan rest je alleen maar een herinstal van windows !) Wat games betreft: hier moet je mogelijk mee opletten: een boel games kan je gewoon verplaatsen en terug gebruiken, die zetten zich niet in het register. Ik ken te weinig van spelen af om te weten of het voor àlle games geldt. Dus doe eventueel dit: verplaats een spel naar je D, start het dan eerst van de D op en kijk of het terug voldoende werkt. Zo ja, dan kan je het op je C gaan verwijderen.
Link naar reactie
bedankt voor de antwoorden tot dusver , de map mijn documenten heb ik al helemaal gestript , afbeeldingen die ik wil bewaren heb ik verplaatst naar een map op de D schijf . Wat games betreft : al de games van mij -en mijn zoon- staan op de D schijf. Met cceaner ruimen we ook regelmatig troep op , maar toch loopt die C schijf vol . Maar het is dus mogelijk om de C schijf te vergroten zonder eerst de D schijf te verwijderen ? gewoon de één groter maken en daarmee de ander verkleinen . Vista is helaas een data-vretend programma(en dan hebben wij zelfs nog de meest eenvoudige versie , zonder dat aerial gedoe)
Link naar reactie
Je hebt toevallig toch Norton niet als antivirus? Want de Norton Recycle Bin slorpt ook wel eens wat plaats op. Kijk trouwens eens met een progje naar welke mappen er toch zoveel plaats innemen? (vb met de laatste freewareversie van Spacemonger: http://www.321download.com/LastFreeware/page22.html#SpaceMonger - euh: maar 'k weet niet of die nog met Vista draaiend te krijgen is - er zijn daarnaast ook nog andere freewareprogs voor dit doel)
Link naar reactie
Herstelpunten eens verwijderen, die staat op 12% van de schijfgrootte standaard. Zet in de mapopties alles op zichtbaar en kijk met Treesize wat er zoal de ruimte opsoepeerd. http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml Kan in Vista zelf maar er zijn ook gratis progjes op de partities aan te passen. http://www.partition-tool.com/personal.htm http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html
Link naar reactie
hibernation = slaapstand (die kan je uitschakelen via start - bureauaccessoires en zo verder) herstelpunten uitschakelen: als je de laatste tijd geen problemen gehad hebt kan je die gewoon wissen: naar systeemherstel, 'systeemherstel inschakelen' AFvinken en dit toepassen, daarna gewoon terug àànvinken en er wordt automatisch dan al een herstelpunt aangemaakt en je systeemherstel is terug actief
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...