Ga naar inhoud

Watt berekenen - corsair of coolermaster voeding?


Aanbevolen berichten

[b:99e4564547]Huidige configuratie:[/b:99e4564547] - Kast = MTEK X9Gamer 350watt Midi tower - Mobo = ASUS P4P800-E Deluxe - Voeding = Corsair 620 Watt (1 jaar oud) - Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz (niet overgeklokt) - RAM = Kingston 1024 mb/2x dual channel DDR ( 4x 512 mb dus) - Videokaart = Ati Radeon HD3650 - TV kaart = Hauppauge WinTV - Soundcard = Creative Audigy - 3x harddisks .... schijf 0, Samsung ATA 400gb .... schijf 1, Western Digital SATA 500gb .... schijf 2, Maxtor SATA 250 gb - LG DVD speler - LiteOn DVD Writer - Operating system: WinXP-Pro met alle beschikbare updates [b:99e4564547]Probleem:[/b:99e4564547] Ik had in dit systeem al een poos een andere videokaart (Ati Radeon X1650), waarmee dit systeem prima functioneerde maar deze kaart is defect geraakt. Ik heb afgelopen weekeind een andere kaart aangeschaft. Da's een Ati Radeon HD3650. Ik vermoed dat deze kaart meer spanning nodig heeft dan mijn voeding van 620 watt kan leveren want sinds die kaart erin zit valt m'n usb af en toe half uit en ik zie ook soms wat strepen over m'n beeldscherm. Veel zal het niet schelen, denk ik maar de voeding trekt het kennelijk nét niet.. Ik ben bij zo'n wattage calculator gaan rekenen maar het probleem is dat daar nergens deze 3650 videokaart vermeld staat. Ik kan dus niet uitrekenen hoeveel watt m'n voeding moet zijn. Ik kom [url=http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/calculator.jpg]bij het berekenen[/url] uit op 750 watt en dan heb ik nog niet eens de juiste videokaart. [b:99e4564547]Wat heb ik al gedaan:[/b:99e4564547] * Via google de verschillende wattage calculator bezocht maar de een lijkt nog ouder dan de ander * op m'n cd van de grafische kaart gekeken naar wattage verbruik....niks * Hier op het forum gezocht naar wattage voor deze kaart [b:99e4564547]Vraag:[/b:99e4564547] [b:99e4564547]1)[/b:99e4564547] Weet iemand hoeveel deze videokaart verbruikt zodat ik de juiste wattage kan berekenen [b:99e4564547]2) [/b:99e4564547] Er moet dus een andere voeding komen. Wat er nu in de PC aan hardware zit is het maximum. Meer komt er niet bij. Ik heb bij Mycom gekeken en daar zijn grote voedingen van 1000watt (850 is denk ik te weinig?) van Corsair en van Coolermaster. Ik heb deze van corsair 620 watt nu ruim een jaar en als ik het zo kijk is z'n output na 1 jaar al flink gezakt. Of valt dat wel mee en is die nog stabiel. [img:99e4564547]http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/output-voeding.jpg[/img:99e4564547] Als ie namelijk na een jaar al onstabiel is kan ik dan misschien beter voor het merk coolermaster gaan?
Link naar reactie
Hi Gerben. bedankt voor je antwoord. Hoe heb jij dan berekend hoeveel watt ik nodig zal hebben. Ik kom [url=http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/calculator.jpg]bij het berekenen[/url] uit op 750 watt (ik heb een 620 watt voeding) en dan heb ik nog niet eens de juiste videokaart want die staat er niet bij in die calculator.
Link naar reactie
Niet berekend, maar gebaseerd op ervaring. 750W lijkt me belachelijk veel voor dit systeem. Met een andere calculator kom ik uit op 405W. En dat lijkt me dichter bij de waarheid liggen. Een standaard gamebak, zonder sli, waterkoeling, zwaar overklokken, oid, heeft zelden meer dan 500W nodig. http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Link naar reactie
Okee, is me duidelijk dan :wink: Wat vind je van de outputwaarden van de corsair voeding die ik nu heb. [img:1e544158a1]http://www.xs4all.nl/~hterwijn/forum_plaatjes/output-voeding.jpg[/img:1e544158a1] Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar ik zie deze waarden terug in Speedfan en in Everest dus ze kloppen wel. Links is neem ik aan de waarden die het moeten zijn en rechts is zoals de output van mijn voeding is. Die rechtse waarden die verschillen ook steeds. De getalletjes verspringen dan. Ik heb de laatste maanden steeds iets stuk in dit systeem. Dan weer een harddisk, dan weer een dvd-writer en onlangs mijn videokaart. Kan de voeding daar oorzaak van zijn als je z'n uitgangswaarden bekijkt?
Link naar reactie
Dat speedfan en everest hetzelfde zeggen, hoeft nog niet te betekenen dat het klopt. Ze kunnen het ook beide fout hebben. Ik heb meer vertrouwen in een multimeter. Als ze wel kloppen: spanningen mogen 5% afwijken. Alleen +5 en +12 zijn interessant, de rest wordt niet gebruikt. Deze liggen beide binnen de marge, dus daar zou ik me niet druk over maken.
Link naar reactie
Tja ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Doormeten met een multimeter, ik heb hier wel zo'n ding maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Feit is dat er sinds deze voeding erin zit steeds hardware kapot gaat. Dat geeft toch te denken. Laatst nog een sata harddisk binnen 8 weken defect en in een jaar tijd de tweede videokaart. Ik heb een tijdje naar de waarden van de voeding zitten kijken in Everest. De +5V varieert ook als ik niks doe tussen de 4.52V en de 4.88V De +12 blijft continu op 11.73V staan. De 5 voltlijn zou toch constant moeten zijn als je verder niks anders doet dan naar de waarden kijken in everest? Als ik naar m'n scherm kijk en ik sluit nog een usb-apparaat aan dan zie ik even lichte strepen op scherm. Als ik dat usb-apparaat weer afkoppel zijn de strepen weer weg. Het lijkt dan toch of er een voedingsprobleem is. Of zit ik nou helemaal mis?
Link naar reactie
Een voeding kan altijd defect zijn. Als je denkt dat dat het geval is, moet je aanspraak maken op garantie, en het ding laten ruilen. Multimeter op DC (gelijkstroom) instellen, met een bereik waar 5 en 12V in vallen. Veelal is dit 20V. Vervolgens kun je aan een vrije vierpolige molex stekker de voltages meten. Zwart/rood is 5V, zwart/geel 12.
Link naar reactie
Hoi Gerben. Bedankt voor je uitleg. Na met de multimeter te hebben gemeten werd het duidelijk dat de voeding door aan het gaan is. Op de 5 volt lijn heb ik maar 4,5V gemeten en op de 12 volt lijn 11,2V. Ik heb vanavond een coolermaster voeding gehaald bij computerland. Die heb ik ingebouwd. De strepen op beeld zijn helemaal weg en het beeld is overall een stuk dieper en mooier van kleur. De voeding kon de videokaart kennelijk toch van te weinig stroom voorzien. Bedankt voor je hulp. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...