Ga naar inhoud

Vraagje over hardeschijf


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb in mijn PC 2x een 80GB hardeschijf. 1 s-ata en 1 ide. Alleen de spellen worden steeds groter dus ik krijg last van ruimtegebrek. Wat ik mij afvroeg als ik 1 hardeschijf van bijvoorbeeld 320Gb er in doe en ik maak een partitie aan en daar installeer ik windows op en op de andere partitie mijn spellen etc. Is dit dan net zo snel als bijvoorbeeld 1 s-ata hardeschijf voor windows en 1 voor de andere dingen? Of is dit langzamer of maakt het helemaal niks uit! En als ik een raid opstelling wil maken van bijvoorbeeld 2x 250GB hardeschijven heb ik dan wel 500Gb aan ruimte of word dit dan 250Gb ruimte omdat er 1 schijf voor backups wordt gehouden? En weten jullie misschien een goede hardeschijf van 250GB of 320GB die niet erg duur is! :lol: Alvast bedankt! :lol:
Link naar reactie
Een schijf is het snelst aan het begin: de data het eerst erop gezet is het snelst te benaderen. Je hebt met twee kleine schijven t.o.v. een enkele, twee maal zo grote schijf, meer ruimte op het snelle deel, dus een snelheidsvoordeel. Je kunt met 2 (gelijke) schijven twee types RAID maken, in het ene geval (RAID level 0) heb je de dubbele opslag-capaciteit, in het andere geval (RAID level 1) heb je de opslag-capaciteit van een enkele schijf, maar wordt er voortdurend dezelfde data op de tweede schijf geplaatst, waardoor er een schijf mag uitvallen zonder dat je data verloren gaat (redundantie).
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord. Dus ik zou inprincipe 2 hardeschijven van 160GB kunnen overwegen om in RAID 0 te draaien. Ziet windows de schijf dan als 1 schijf van 320GB? :lol: En maakt de buffer eigenlijk ook nog uit? Want ik kom schijven tegen met een buffer van 8MB,16MB en ook wel eens 2MB. Zelf is 1 schijf van mij ook 2MB. Merk je dit?
Link naar reactie
Bedankt voor de sites jolo! Hier ben ik wel wijzer door geworden! :lol: De Buffer Grootte maakt dus wel uit. En raid 0 zou 2x zo snel moeten zijn als een enkele schijf. Nu zit ik nog met 1 ding. Wat zouden jullie mij dan aanraden als je hier uit kon kiezen: Of 2x 160GB in raid 0 met 8MB buffer. Of een enkele hardeschijf van 320GB met een 16MB buffer. Alvast bedankt! :lol:
Link naar reactie
nee dan staat het in de specificaties er moet bij staan dat hij raid 0 kan en onhoud wel 1 hd kapot allebij kapot en ze moeten wel hetzelfde zijn ! Caviar RAID Edition 160 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 dat is wel een mooie en hij is niet duur voor een kleine 60 euro heb je er 1 dus 120 euro maar je moederbord kan wel raid aan ?
Link naar reactie
Ja, Me moederbord kan raid ja. Maar bij deze hardeschijf staat in de ervaringen snel in raid. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=14175&GROEP_ID=125&TAB=specificaties Dat is ook een spinpoint alleen een 320GB versie. En daar staat ook niet bij dat hij in RAID kan. Maar waarom kan de 160GB versie dan niet in raid? Of kan hij dat toch wel?
Link naar reactie
Je kunt alleen een raid array opbouwen als je een raid controller hebt, heeft niets met de schijven te maken, daar kun je elke schijf voor nemen, als het er maar minimaal 2 zijn, staat toch echt allemaal in de eerder aangeboden sites erover. Riad 0 bestaat eigelijk helemaal niet en het is ook geen slimme oplossing, een probleem met 1 schijf en je bent alles kwijt. En een cache van 8 of 16mb merk je ook niet zo veel van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...