Ga naar inhoud

Linux (Ubuntu) PC samen stellen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een nieuwe PC nodig dus (zoals je waarschijnlijk nog wel herinnerd) en ik zag dus allemaal PC's die volgens jullie (en mij ook wel) te duur geprijsd waren voor wat ze eigenlijk moeten kosten. Dus nu heb ik zelf een PC samen gesteld die naar mijn idee helemaal Linux (ubuntu) compatible is. Maar nou ben ik ook al niet een expert op Linux gebied. Asus M2N-X, AMD Athlon™ 64 X2 6000+, GeiL 2 GB DDR2-800 Kit, XFX 8600 GT/620 Fatal1ty, 160 GB SATA2 Harddisk, CS-323, (kan iemand me uitleggen wat dat is?) AOpen DH16D2P (DVD/speler) Scythe Kaze-White LED, Trust PW-5500 Pro PSU Dual Fan (één 80mm en de ander 92mm), Sharkoon Case ventilator LED Blauw, Ik heb wel express geen ATI kaart genomen omdat toevallig weet (dit dan weer wel) dat Linux nog niet zo lang geleden pas drivers heeft uitgebracht en ik ga liever niet door te veel moeite (plus XFX GeForce klinkt veel cooler XD) Ik ben dus van plan Ubuntu erop te zetten (Dual Boot, Windows/Ubuntu) en dat word dus waarschijnlijk de nieuwste versie (die binnenkort uitkomt als ik me goed herinner, of die net is uitgekomen). Het liefst heb ik ook Beryl, Compiz etc etc. erbij maar dat zal vast wel compatible zijn als Ubuntu ook erop werkt (als het dat ook echt doet). Tips over wat er in de PC zit zelfs (los van Ubuntu) zijn ook welkom aangezien ik het in elkaar heb gezet naar mijzelf. En ik weet niet zo veel van PC's af. Dus het kan zijn dat ik misschien iets beters kan krijgen voor dezelfde prijs of maar een klein beetje extra geld. Bedankt alvast, Timothy
Link naar reactie
Dus je hebt de PC componenten al besteld. Dan kun je inderdaad zoals pjotr123 al zei, het beste de nieuwe Ubuntu 7.10 installeren. Want ik vond net iemand even met eenM2N-X die een probleem oploste met de Ubuntu 7.10 kernel http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3426339 [quote:5ac7ea3ac4="Timo the Timo"]CS-323, (kan iemand me uitleggen wat dat is?) [/quote:5ac7ea3ac4] Je [url=http://www.alternate-b2b.nl/html/shop/productDetails.html?showTechData=true&artno=TQXH41&#tecData]PC behuizing[/url] wellicht. [quote:5ac7ea3ac4="Timo the Timo"]Dus het kan zijn dat ik misschien iets beters kan krijgen voor dezelfde prijs of maar een klein beetje extra geld. [/quote:5ac7ea3ac4] Dat gedeelte van de vraag kunnen we hier niet goed beantwoorden. Daar weten ze bij Anders (hardware) meer van af. De XFX 8600 GT/620 Fatal1ty is geen ideale keuze. Voor gamen is deze te licht. En voor niet gamen te duur. Voor welke games en andere applicaties had je die PC willen gebruiken? Overigens die Trust budget voeding raad ik af. Dat is namelijk een bagger voeding. Voor meer info over voedingen, check op tweakers deze [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1237546]Welke voeding heb ik nodig? Deel 18.[/url]
Link naar reactie
Ik heb helemaal niks besteld nog ;) Maar ik was van plan spelletjes zoals The Sims 2 (oehoe) en Call of Duty (1/2/etc.) te gaan spelen. Nou lijkt mij dat de videokaart die ik heb gekozen dat wel moet aankunnen (met gemak?) Zo niet is de XFX 8600 GTS/730 XXX dan misschien aan te raden? Kost maar (!?) 50 euro meer: 500hz meer geheugen 110hz meer grafische chip De rest is niet zo belangrijk, de GTS heeft wat meer Features. Zou een Procase PW10750A-812 Retail, SLI Ready Voeding beter zijn? (/Goed genoeg zijn?)
Link naar reactie
[quote:e6c6482f5a="Timo the Timo"]Maar ik was van plan spelletjes zoals The Sims 2 (oehoe) en Call of Duty (1/2/etc.) te gaan spelen. [/quote:e6c6482f5a] Voor die games is een XFX 8600 GTS inderdaad wel voldoende. Ook zou je een XFX GeForce 7900GS XXX kunnen overwegen. Op wat voor een monitor sluit je de PC aan? CRT of TFT en hoeveel inch? [quote:e6c6482f5a="Timo the Timo"]Zou een Procase PW10750A-812 Retail, SLI Ready Voeding beter zijn? (/Goed genoeg zijn?)[/quote:e6c6482f5a] Dat is een onbekend merk. Had je die "Welke voeding heb ik nodig? Deel 18" topic op het tweakers forum dan al gelezen? Weet je zeker dat je een AMD Athlon™ 64 X2 6000+ wilt. Deze zijn niet zuinig wat betreft stroomverbruik. Deze verbruikt namelijk 125 W. Zie deze tabel http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation#AMD_Athlon_64_X2 Verder is het wellicht beter als je eerst je uit te geven budget noemt.
Link naar reactie
650 is de max met een marge van 20 euro maar ik houd het er liever onder. Trouwens laat die AMD maar zitten, ik heb even opgezocht en heb gezien dat ik in de war was. Intel is misschien een betere keuze... Alhoewel wel een duurdere, en ik ben niet de stroom betaler in dit huis. Dus gewoon alleen naar de specs en de prijs kijken is ook gewoon goed, stroomgebruik is niet nodig (althans, wel voor de voeding).
Link naar reactie
Je moet je niet verkijken hoor, alleen behoorlijk wat duurdere Intels zijn sneller dan die 6000+ ([url=http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=921&model2=880&chart=416]link[/url]). En verder, ik zou niet zo snel iets van trust kopen, whatever het is, dit is een behoorlijk B-merk, en AOpen heb ik ook geen hoge pet van op (een CD en een DVD drive van gestorven bij mij), ga liever voor een Samsung/NEC/LiteOn. Als laatste zou je er voor kunnen kiezen [i:28ca6fbd0a]iets[/i:28ca6fbd0a] te "down-graden" (5600+ ipv. 6000+, Kingston Value ipv. GEiL...) zodat je een grotere HD kan kopen, die 160GB is tegenwoordig echt wel een beetje mager, ik heb 700GB en zou niet met veel minder aan kunnen. Verder ziet het er goed uit.
Link naar reactie
[quote:28dbbc4c68="Timo the Timo"] 650 is de max met een marge van 20 euro maar ik houd het er liever onder. [/quote:28dbbc4c68] Ik weet niet zeker of het daarmee gaat lukken. Deze componenten MSI Moederbord P31 NEO-F € 62,00 Core 2 Duo E6750 € 164,95 GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2 €59,95 XFX VGA GeForce 8600 GT FATAL1TY 256 MB, PCI-e 16x € 132,49 Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 77,94 Asus DVD-RW DRW-1814BLT S-ATA, Retail, Zwart € 28,95 Totaal 526,28 bij Salland Automatisering En dan heb ik de behuizing en voeding nog niet meegerekend.
Link naar reactie
Trouwens, ik heb nu zeker liever AMD. Mijn baas koopt de PC namelijk over als ik ermee klaar ben (dus over een aantal jaren) en die gaat voor een redelijke prijs weer weg maar dan moet het wel een AMD processor zijn. Dus nu heb ik de prijs wat opgekrikt naar onder de 800 euro. Aangezien ik minder afschrijving hoef te betalen, maar hij wil geen PC boven de 600 euro :S Foxconn A690VM2MA-RS2H, AMD Athlon™ 64 X2 6400+, XFX 8600 GTS/730 XXX, MDT 2 GB DDR2-800 Kit, Procase PW10750A-812, Sharkoon Rebel9 Value, 300 GB SATA2 Harddisk, (ik kan heel goed met 300gb leven, ik heb op het moment namelijk welgeteld 20gig) LiteOn DH-20A1P, Auras LPT-709, (CPU koeler) Voor € 760,- lijkt me goed genoeg, een beetje overclockede Grafische Kaart ([url=http://www.alternate.nl/html/builder/proddetail.html?showTecData=true&class=graphicscardPCIe&artno=JAXXH1&source2=coList#tecData]Clicky here for stats[/url], of [url=http://www.acbcomputing.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=127]hier als die andere niet werkt[/url])
Link naar reactie
Nu je toch weer kiest voor een AMD wilde ik nog even terugkomen op dat stroomverbruik [quote:9dc7275495="Timo the Timo"] Alhoewel wel een duurdere, en ik ben niet de stroom betaler in dit huis. Dus gewoon alleen naar de specs en de prijs kijken is ook gewoon goed, stroomgebruik is niet nodig (althans, wel voor de voeding).[/quote:9dc7275495] Niet alleen de voeding. Bij zo een 125 W gebruikende CPU komt ook meer warmte vrij. Dan is nog meer airflow vereist. Als je voor een AMD gaat, zou je toch ook een langzamer kunnen kiezen. Check daarvoor het am2 lijstje van Salland Automatisering http://www.sallandautomatisering.nl/?redirect=/content/catproducts.php?catId=467&newcat=0&wizard= Die AMD Athlon™ 64 X2 6400+ die je nu kiest kost toch zo een 190 euro. En die is niet nodig voor een XFX 8600 GTS/730 XXX videokaart. Dan kun je beter gaan voor een AMD CPU Athlon 64 X2 5000+ 65 Watt 2.60 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed voor 101 euro. Omdat dit topic meer gaat over hardware gaat dan over Linux, heb ik in het Feedback Forum een verplaatsing naar Anders (hardware) voor je aangevraagd. Daar zitten meer hardware experts, dan in OS Linux. Dus wacht hun adviezen ook nog even af.
Link naar reactie
Voor alle eyecandy in ubuntu 7.10 heb je niet een heel snelle compu nodig, ik kan ubuntu 7.10 met compiz en alle eyecandy aan icm met een 22" scherm, heel soepel draaien. Als je naar mijn specs kijkt dan kan je zien dat je daar geen "uber" PC voor nodig hebt. Die 6400+ is misschien een beetje overkill, verschil met de 6000+ zal je in de praktijk niet merken, met de 5600+ waarschijnlijk ook niet. Wat je overhoud kan je dan bv investeren in een uitgebreider moederboard. Over het in elkaar zetten van de PC, dat kan je zelf doen (ik vindt dat eigenlijk het leukste deel van een nieuwe PC kopen...). Als je de CPU icm de stock koeler gebruikt gaat het instaleren echt wel zonder problemen, koelpasta zit al op de koeler dus je hoeft hem er, zo gezegd, alleen op te drukken. Daarentegen komen er wel kosten bij als er iets mis is en je gaat ermee terug naar de winkel, dan vragen ze vaak een bepaald bedrag om er achter te komen wat er kapot is. Maar ja, er komen ook kosten bij voor het in elkaar zetten... Dus je moet dat wel mee wegen...
Link naar reactie
Kijk de kosten voor het hele ding schelen me niet zoveel meer, ik krijg 80% terug. Zolang 80% maar minder is dan 645 zei hij geloof ik (kan ook 635 maar ik maak daar geen probleem van, 10 euro meer of minder). En het stroomverbruik zit ik ook niet mee, ik betaal de stroom ook niet. Het in elkaar zetten van de PC doe ik voor de eerste keer (want dat word het) wel samen met iemand die er wel voldoende verstand van heeft, maar wel gratis (mwah, kopje koffie). De 6400+ die ik heb gekozen staat op alternate voor 209 euro. Nou, ga ik niet voor de Ubuntu Eye-candy, die kan ik hier ook wel op laten werken (als ik de goede drivers vind). En dit is een of andere afgetrapte computer uit 1910 (stel dat...). Ik ga voor de spelletjes, ook moet ik veel dingen tegelijk kunnen doen en moet het een beetje snel zijn. Ik kan op deze PC misschien maar 20 tabs max openen en dan gaat ie al te langzaam voor mijn gevoel. Ik zou het liefst 40 tabs openen, en dan ook nog allemaal redelijk actief gebruiken ook.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...