anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Delen Geplaatst: 19 februari 2006 Ik kreeg onlangs een aantal gebruikte 30GB harde schijven. O.a. IBM Deskstar DTLA-307030 en DTLA-305030, Seagate ST330621A, Maxtor DiamondMax 33073H3 en Maxtor Fireball3 (40GB). Eén (Deskstar) was meteen te gebruiken/formatteren. Bij de andere proberen W98 er op te installeren eindigt heel snel in een ‘error 2303’, als ze überhaupt al door de BIOS komen. Op een ander (ME)systeem als slave erbij gezet en kon ik één andere (Deskstar) met PartitionMagic bereiken en van NTFS omzetten naar Fat32 zodat ik hem ook kon gebruiken in een W98 omgeving. Helaas heb ik aan alle andere (nog?) niets. Meestal komen ze al niet door de BIOS (Award Modular 11/07/2001). Waarbij de primaire slave niet herkend (=none) wordt. In één geval wordt dan ook de primary schijf niet meer herkend en in een ander geval (40GB Maxtor) staat de tweede helft van de informatie van de pimary slave te flikkeren in de BIOS weergave. Ik heb de ‘probleemgevallen’ ook geprobeerd als master te gaan gebruiken en met een bootable PM diskette opgestart: Geen enkele verandering!! Ook heb ik de IDE kabel vernieuwd/veranderd maar daar ligt het ook niet aan. Ik heb ook niet het idee dat het aan de BIOS ligt; omdat het resultaat op verschillende computers hetzelfde is (en sommige dus wel gewoon te zien zijn). [b]Heeft iemand nog suggesties hoe ik wat kan controleren/proberen, of moet ik maar concluderen dat ze helaas wijlen/stuk zijn? [/b] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 [quote:40cde7c7f4="jawtje"] Meestal komen ze al niet door de BIOS (Award Modular 11/07/2001). [/b][/quote:40cde7c7f4] Gezien de ouderdom van het bios, is het toch mogelijk dat bepaalde harde schijven niet herkent worden. Een bios-update is toch te overwegen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 [quote="Eddy X"][quote="jawtje"] Meestal komen ze al niet door de BIOS (Award Modular 11/07/2001). [/b][/quote] Gezien de ouderdom van het bios, is het toch mogelijk dat bepaalde harde schijven niet herkent worden. Een bios-update is toch te overwegen.[/quote] OK, wil ik aannemen, maar.. aa. dat verklaart toch niet dat exemplaren van eenzelfde serie (4 Deskstars met min of meer dezelfde mfg datum) verschillend reageren, en bb. hoe doe ik dat? Heb ik nog nooit gedaan. Zijn er nieuwere versies te downloaden en als een 'gewoon' programma te installeren, of is het ingewikkelder? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 Aanvullende info: Voor het updaten (flashen) van BIOS heb ik al wel goede handleidingen gevonden. Dus doe geen moeite om daarop te antwoorden. Maar ik blijf toch denken dat de problemen veel meer aan/in de harde schijven zitten dan aan mijn BIOS van nog redelijke datum (de beschrijving van de updates die ik daarvoor zo 1,2,3 vind, geven me weinig reden om te gaan updaten). Maar mijn mening voor deskundige betere! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2006 Misschien moet je ze stuk voor stuk eens testen met een bijpassend progje, Drive Fitness Test van IBM/Hitachi bijvoorbeeld. Voor andere merken zijn op de website van de fabrikant doorgaans ook zulke tooltjes te vinden. En die draaien vaak van diskette onder DOS en testen buiten het BIOS om. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 werkt niet als de bios ze niet herkent :lol: heb je geen andere pc waarin je ze kan proberen(mag ook een oudje zijn) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 [quote:b9a0e8ea7e="Jim van Zweeden"]Misschien moet je ze stuk voor stuk eens testen met een bijpassend progje, Drive Fitness Test van IBM/Hitachi bijvoorbeeld. Voor andere merken zijn op de website van de fabrikant doorgaans ook zulke tooltjes te vinden. En die draaien vaak van diskette onder DOS en testen buiten het BIOS om. Gr, Jim[/quote:b9a0e8ea7e] Hoe realiseer ik dat? Zoals ik al eerder schreef, probeer ik wel met een bootable diskette iets te bereiken maar ik zal toch eerste die schijf in mijn machine moeten plaatsen en ook een bootable diskette komt pas aan de beurt [color=red:b9a0e8ea7e]nadat[/color:b9a0e8ea7e] de BIOS zijn checks heeft uitgevoerd en [color=red:b9a0e8ea7e]dan[/color:b9a0e8ea7e] is betreffende schijf dus niet meer te vinden. Toch? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 [quote:0f9613570a="tinus89"]werkt niet als de bios ze niet herkent :lol: heb je geen andere pc waarin je ze kan proberen(mag ook een oudje zijn)[/quote:0f9613570a] Dat gaf ik al aan; ik probeer het in meerdere PCs maar kom nergens door de (voldoende actuele) BIOS, [color=red:0f9613570a]EN[/color:0f9613570a] sommige van dezelfde leeftijd, model, type en grootte leveren geen probleem. Vandaar dat ik de schijven niet (meer) vertrouw. Maar hoe test ik dat? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 Als meerdere BIOS'en er problemen mee hebben, heb je er niets aan en hoogstwaarschijnlijk zijn ze gewoon kadoek. Als de BIOS gaat flippen is het meestal wel goed mis. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 inderdaad, meer kan ik ook niet zeggen helaas. Mijn kennis houdt hier toch echt op. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 [b:fcedbd5d36]jawtje schreef:[/b:fcedbd5d36][quote:fcedbd5d36]ook een bootable diskette komt pas aan de beurt nadat de BIOS zijn checks heeft uitgevoerd en dan is betreffende schijf dus niet meer te vinden. Toch?[/quote:fcedbd5d36]Hoeft niet. Daarom schreef ik ook "[i:fcedbd5d36]en testen buiten het BIOS om. [/i:fcedbd5d36]". Die progjes benaderen vaak rechtstreeks de IDE-controllers en vinden de schijf dan toch. Als dat ook niet lukt weet je zeker dat de betreffende HD is overleden. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2006 [quote:b429c795c8="jawtje"] OK, wil ik aannemen, maar.. aa. dat verklaart toch niet dat exemplaren van eenzelfde serie (4 Deskstars met min of meer dezelfde mfg datum) verschillend reageren?[/quote:b429c795c8] Heb je helemaal gelijk in. :oops: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen