anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Dit is nummer 4 in de serie :-X Nummer 1: Western Digital 120 GB WD1200JB Caviar SE P-ATA Dit schijfje begon vorige maand te tikken. De support leerde mij dat het tijd was voor een RMA ondanks Data Lifegard niets vond. Bad luck voor 2575 power on hours count. Nummer 2: Western Digital 200 GB WD2000JB Caviar SE P-ATA Na 16 power on hours count had ik al de eerste slechte sector te pakken in een heel ongelukkig gebied (op locatie 2136 MB, dus vrijwel in het begin waar alle data staat :-X ). Ook deze harddisk ging samen met mij terug naar de Winkel voor een ander exemplaar. Shit happens. Nummer 3: Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA Dan maar meteen S-ata nu ik toch bezig ben. Lekker snel schijfje en ik fantaseerde al over een ongecomprimeerde back-up van mijn CD-collectie. Dat viel snel in diggelen toen ik piep-klak geluiden ging horen. Dit werd wel heel vervelend. Ik kwaad terug en bij vobis mijn ei gelegd. Dus geld terug en ik ga mijn oude schijf weer gebruiken (WD 40GB schijfje). Even een vraagje. Dat schijfje van 40 GB wat ook maar 120 uur gedraait heeft resoneerd wel. Je hoort een irritante zoem. Niet hard, maar wel zacht aanwezig. Kan dit kwaad? Wordt dit schijf 4 [img:d8facb2c1a]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/images/smiles/icon_evil.gif[/img:d8facb2c1a] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 [quote:df2b93f30f="Jimmy"]Dit is nummer 4 in de serie :-X Nummer 1: Western Digital 120 GB WD1200JB Caviar SE P-ATA Dit schijfje begon vorige maand te tikken. De support leerde mij dat het tijd was voor een RMA ondanks Data Lifegard niets vond. Bad luck voor 2575 power on hours count. Nummer 2: Western Digital 200 GB WD2000JB Caviar SE P-ATA Na 16 power on hours count had ik al de eerste slechte sector te pakken in een heel ongelukkig gebied (op locatie 2136 MB, dus vrijwel in het begin waar alle data staat :-X ). Ook deze harddisk ging samen met mij terug naar de Winkel voor een ander exemplaar. Shit happens. Nummer 3: Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA Dan maar meteen S-ata nu ik toch bezig ben. Lekker snel schijfje en ik fantaseerde al over een ongecomprimeerde back-up van mijn CD-collectie. Dat viel snel in diggelen toen ik piep-klak geluiden ging horen. Dit werd wel heel vervelend. Ik kwaad terug en bij vobis mijn ei gelegd. Dus geld terug en ik ga mijn oude schijf weer gebruiken (WD 40GB schijfje). Even een vraagje. Dat schijfje van 40 GB wat ook maar 120 uur gedraait heeft resoneerd wel. Je hoort een irritante zoem. Niet hard, maar wel zacht aanwezig. Kan dit kwaad? Wordt dit schijf 4 [img:df2b93f30f]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/images/smiles/icon_evil.gif[/img:df2b93f30f][/quote:df2b93f30f] Je heb geen overige problemen met je systeem? Hoe oud is je systeem? en wat heb je er allemaal in zitten? Kan de voeding het nog wel aan? Daar begint het op te lijken... 3 schijven naar de klote... dat is echt klote... Ik zou eens kijken naar de voeding, misschien is deze wel bijna aan zijn latijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2006 [quote:b3b2ad2ab2="RK"][quote:b3b2ad2ab2="Jimmy"]Dit is nummer 4 in de serie :-X Nummer 1: Western Digital 120 GB WD1200JB Caviar SE P-ATA *cut Nummer 2: Western Digital 200 GB WD2000JB Caviar SE P-ATA *cut Nummer 3: Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA *cut Even een vraagje. Dat schijfje van 40 GB wat ook maar 120 uur gedraait heeft resoneerd wel. Je hoort een irritante zoem. Niet hard, maar wel zacht aanwezig. Kan dit kwaad? Wordt dit schijf 4 [img:b3b2ad2ab2]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/images/smiles/icon_evil.gif[/img:b3b2ad2ab2][/quote:b3b2ad2ab2] Je heb geen overige problemen met je systeem? Hoe oud is je systeem? en wat heb je er allemaal in zitten? Kan de voeding het nog wel aan? Daar begint het op te lijken... 3 schijven naar de klote... dat is echt klote... Ik zou eens kijken naar de voeding, misschien is deze wel bijna aan zijn latijn.[/quote:b3b2ad2ab2] Je heb geen overige problemen met je systeem? ->Nee, absoluut niet. Ik kan uren lang gamen en vanalles doen zonder dat het systeem maar een krimp geeft Hoe oud is je systeem? ->Niet oud :D 6 maanden wel te verstaan Wat heb je er allemaal in zitten? Kan de voeding het nog wel aan? ->De voeding is een Zalman A400B en die heeft het heel zwaarder gehad. Er hebben ooit 4 schijven tegelijk ingehangen (back-up poging van een maat) en dat ging allemaal flawless. Volgen de power supply calculator trekt mijn systeem maximaal 286watt eff. terwijl deze voeding 380watt continue kan leveren. Mijn 12-volt lijn heeft volgens het BIOS een voltage van 11,623; wat laag, maar de BIOS meet meestal te laag en kan ik alsnog goed zitten omdat ik geen problemen heb met stabiliteit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2006 Zin of onzin: Zou een "brakke" SATA-controller die hele wilde (lees: onlogische) instructies aan de schijf geeft een HD kunnen slopen? Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 januari 2006 [quote:1e6b554f82="Jim van Zweeden"]Zin of onzin: Zou een "brakke" SATA-controller die hele wilde (lees: onlogische) instructies aan de schijf geeft een HD kunnen slopen? Gr, Jim[/quote:1e6b554f82] Ook hier een ja en een neen. Ja, omdat er random data geschreven kan worden kan de schijf softwarematig zeer beschadigd zijn zodat alleen zerofillen nog helpt. Nee, Je kunt een harddisk niet op commando fysiek laten crashen (en al helemaal niet door een corrupte ATA bus) Ja, mocht er sprake zijn van een dermate destructief programma dat de gray-code* kan aanpassen (kan theoretisch wel, maar zo'n programma is nog niet gesignaleerd) dan kan de schijf alleen geholpen worden door een échte low level format en dat kan alleen in de fabriek of bij een support centrum! Maar hij is fysiek niet kapot. More about it: [url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/770849///gray%2Charddisk[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2006 Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een schijf mogelijk mechanisch gigantisch mishandeld zou kunnen worden door volkomen waanzinnige lees/schrijfopdrachten van de interface en dat hij daardoor dus in korte tijd volledig gesloopt wordt. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2006 Wat noem jij een korte tijd? Lees mijn vorige post nog eens goed. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2006 Korte tijd? Nou, zo kort als de TS in zijn beginposting meldt dus. En ik heb je vorige posting nog eens goed gelezen en daar schrijf je "Maar hij is fysiek niet kapot" en dat is nou juist de vraag: Kan een schijf evt. fysiek (lees mechanisch) gesloopt worden, bijvoorbeeld de stappenmotor, door extreem wilde kopbewegingen. Het lijkt mij namelijk zo bar onwaarschijnlijk dat je 3 of 4 slechte exemplaren achter elkaar treft. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2006 Kick Mission impossible, naamgenoot. Het kan écht niet en op dezelfde controller zit nu een gezonde schijf die prima zijn werk doet :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2006 Hardstikke mooi! En nou maar hopen dat 'ie gezond blijft :) . Gr, Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen