Ga naar inhoud

Waarom geen iso van DVD's?

Aanbevolen berichten

Met UltraIso maak je moeiteloos een iso van CD of DVD, dus dat is het punt niet. Maar gisteren probeerde ik met Alcohol een iso te maken van een DVD (er staat in de manual expliciet dat dat kan) en het lukte niet, onder het pijltje stond alleen de optie .mds, niets anders. Gekeken of het met FantomCD, waarmee ik m'n virtuele drives maak en de images daarvoor, wel lukte maar die gaf hetzelfde beeld. Met verschillende versies nog wat verder gekeken, met de volgende resultaten: Als ik een gewone CD in m'n CD/DVD-ROM doe kan ik, met zowel Alcohol als Fantom, ieder image maken dat ik wil, al die opties komen keurig onder elkaar tevoorschijn, dus mds, bin.cue, ccd en iso. Als ik een gewone CD met muziek in m'n CD/DVD-ROM doe (dus geen 'Audio-CD'), kan ik met Alcohol en Fantom een mds, bin-cue en een ccd image maken maar géén iso-file, die optie ontbreekt gewoon. Als ik tenslotte een DVD in m'n CD/DVD-ROM-station doe kan ik alléén een mds-image maken, de rest staat er domweg niet bij, noch in Alcohol, noch in Fantom. Ik heb een vriend van me hetzelfde laten doen en hij had dezelfde uitkomsten. Het ligt dus niet aan de software, lijkt mij (vandaar dat ik dit topic ook hier plaats) maar eerder aan de opbouw van een CD, een CD waar muziek op staat en een DVD. Of ligt het toch aan de software? Waarom kan UltraIso een iso maken van een DVD en Alcohol of Fantom van diezelfde DVD niet? Weet iemand het technische verhaal daarachter?
Link naar reactie
@Jaap H: thanx voor de link, wel interessant. Alleen vraag ik me af of de zin 'Image making wizard will always allow the user to create mds/mdf ccd/img/sub'. wel helemaal klopt, omdat Alcohol alleen de optie mds/mdf toonde toen ik met dit programma een iso van een DVD wilde maken (ccd/img/sub werden dus niet getoond). @gerben: met UltraIso heb ik net nog een iso van 4.5 Gb. gemaakt, vaak worden DVD-films ook als iso-files aangeboden (usenet of elders). Of doel je ergens anders op?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...