anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Hallo, ik gebruik sedert een paar jaar een Nikon LS-2000 diascanner. Een paar maanden geleden ben ik van een Win98SE PC overgestapt naar een WinXP. Ik heb daar lang mee gewacht, o.a. omdat ik problemen verwachtte met drivers voor mijn apparatuur. Nu heb ik gisteren de stap genomen de scanner te installeren en deze wordt (mijn bange voorgevoelens bevestigend!) nietherkend in WinXP Op de Nikon website, welke ik bezocht om drivers te downloaden, stond de opmerking dat de scanner niet door WinXP ondersteund wordt. Een nieuwe scanner van soortgelijke kwaliteit kost ruim € 600 en dat zit er niet in Nu heb ik wel gehoord dat je bij eigenschappen iets kan aanvinken zodat iets werkt zoals dat in Win98 werkte; is dat hier ook een optie? Hoop dat hier iets op te verzinnen is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Wat je kunt proberen is de software (drivers) onder XP te installeren en dan bij de koppeling in het menu op eigenschappen te klikken en dan naar het tabblat compatibilitiet te gaan en daar aanvinken dat het programma onder de W98 moet draaien. Laat even weten of het is gelukt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Probeer het eens met vuescan. http://www.hamrick.com/ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Of probeer het met de drivers van [url=http://www.helpdrivers.com/ingles/listado/dow.asp?codigo=4262]helpdrivers.[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Vwb aanklikken van koppeling en bij compatibiliteit "windows 98 / ME" aanklikken: werkt niet ('ziet' het device niet) De andere suggesties bewaar ik voor na het eten, let you know Bedankt voor de suggesties zover Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Vuescan ziet het apparaat ook niet. Na het installeren van Vuescan heb ik de PC opnieuw opgestart (voor het eerst sinds ik die aktie met de snelkoppeling heb gedaan) en windows vond toen wel de Nikon LS-2000 maar bij het installeren van de benodigde software voor installatie kreeg ik de waarschuwing dat het logo (?) of iest dergelijks niet werd herkend, dat bij doorgaan van installatie mijn systeem mogelijk instabiel zou worden en het advies de installatie te beeindigen. Dat heb ik dus maar gedaan. De 3e advies zal ik ook nog eens onderzoeken maar verwacht ik niet zo veel van want deze scanner wordt door WinXP niet ondersteund dus de kans daarvoors driver te vinden....? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2006 Die (whql) waarschuwing is een beetje onzin. Zou het maar gewoon eens proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2006 Kijk anders eens of je een Windows 2000 driver kunt vunden, dat geeft soms ook soelaas Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2006 Nikon * CoolScan (LS-10) * CoolScan II (LS-20) * CoolScan III (LS-30) * CoolScan IV (LS-40) * CoolScan V (LS-50) * CoolScan 1000 (LS-1000) * CoolScan 2000 (LS-2000) * CoolScan 4000 (LS-4000) * CoolScan 5000 (LS-5000) * CoolScan 8000 (LS-8000) * CoolScan 9000 (LS-9000) * AX-110 * AX-210 ondersteund door vuescan en hier staan de XP drivers http://www.helpdrivers.com/ingles/listado/dow.asp?codigo=4262 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2006 Ho ho niet zo snel ;-) Gisteren kreeg ik niks meer voor elkaar, had ook 'n beetje een deadline. Vandaag start ik de PC op en kijk bij Scanner in Config scherm en daar staat die LS-2000 nu gewoon bij! Mooi, en toen/ Vuescan opgestart en deze pikt de scanner gewoon op; prachtig. Het plaatje heeft allemaal dollar tekens er over heen; neem aan dat dit t emaken heeft met registratie? Toen was ik toch wel benieuwd of SilverFast (mijn scanner programma met plug in Adaboe Photoshop 7) 'em ook herkende. Niet dus. Wat dan met de Nikon software die ik gedownload had (kennelijk hebben die drivers toch wel gewerkt bij een volledige opstart ipv alleen Windows herstarten). Nu kreeg ik de waarschuwing eerst de oude Nikon scanware te delen; gedaan; en nieuwe Nikon scan software (3.1.2) te installeren; dat verliep prima. Maar ziet geen "active devices". De Nikon Redame file zegt: "Nikon Scan 3.1.2 is designed and written to support the LS 8000 ED, LS 4000 ED, LS 40 ED, LS-2000 and LS-30 scanners only." Hte moet dus kunnen. Email gestuurd naar leverancier van die drivers; kreeg net antwoord en daar ben ik nog niet helemaal uit (verwijst oa naar drivers van de SCSI kaart om probleem op te lossen; deze scanner zit middels een SCSI aangesloten) Maar als er Vuescan door jullie wordt aangeraden dan denk ik dat ik daar mee in zee ga (hoewel die Nikon software toch ook wel 'n beetje een uitdaging is...) Dank allen zover. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 18 januari 2006 Ik heb onder XP nog een tijd gewerkt met m'n LS30. De LS2000 is bij mijn weten ook een SCSI-apparaat en hiervoor moet je bij XP eerst de [url=http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.jsp?cat=/Product/ASPI-4.70&filekey=aspi_471a2.exe&sess=no]ASPI-layer[/url] van Adaptec installeren. Heb je dat al gedaan? (lees goed hoe het moet....!) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 januari 2006 tjonge, hoe weten jullie dit allemaal (en hoe onthou je het...) Die LS-2000 is inderdaad een SCSI apparaat; via de Adaptec site de betreffende driver voor XP geinstalleerd; inderdaad even oppassen want de command regel moet ietsje worden aangepast maar de instructies zijn duidelijk. En het blijkt te werken! Maar nu vind ik die Vuescan software er misschien toch beter uitzien en de prof versie geeft de mogelijkheid in RAW te scannen... Allebei maar eens naast elkaar proberen Wat je noemt een win/win oplossing! Allemaal erg bedankt Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen