Ga naar inhoud

RAID 0 eigenschappen

Aanbevolen berichten

Geacht Forum, Het principe van RAID-0 begrijp ik. Maar hoe gedraagt dit principe zich softwarematig. Worden beide schijven bijvoorbeeld in Windows Explorer als één schijf gezien? Dit in verband van verplaatsen van bestanden of het back-uppen ervan. In datdelfde kader: Hoe is defragmenteren geregeld. (Moet dat per schijf als wordt het als één drive gezien? Hoe ziet Norton Systemworks de RAID-0 configuratie? Staat het besturingssysteem op één van beide schijven, of zijn ook die bestanden gedeeld? Kortom merk je ergens dat je met twee schijven te maken hebt als het over bestanden- of schijfhandling gaat? Met groet, Frederik
Link naar reactie
Ja dat klopt. Ik zat fout trouwens, bij RAID0 is het zo dat de kleinste schijf wordt gezien. Dit betekent dus als je een 300GB en een 80GB schijf hebt, dat je in je OS 1 schijf van 160GB(2x80) ziet. Je OS gaat er dus van uit dat de 2e schijf(300GB) ook een 80GB-schijf is, ipv een 300GB. Dus kun je beter voor 2 x 160 of 2 x 200 gaan.
Link naar reactie
Raid 1 is me veel te duur, kost me een hele schijf, voor maar een klein beetje meer zekerheid. Ik heb hier voor raid 0 gekozen omdat het me niks extra kost, maar ik er wel meer prestaties uit kan halen. Het kleine kansje op dataverlies accepteer ik. (ik heb toch geen maxtors :P ) [Edit] Maar zonder gein, ik ben er niet tevreden mee hoe ik het nu heb. Atm heb ik geen backup omdat ik geen medium heb dat groot genoeg is voor al mn backup data. Ook de prestatiewinst heb ik niet. Ik moet nog steeds onderzoeken waar dat aan ligt, maar dat kan pas als ik een backup heb :wink: Voor mn volgende systeem wil ik een raid 5 array. Of gewoon losse schijven.
Link naar reactie
Hoezo een klein beetje meer zekerheid? Volgens mij ben je met RAID1 zo redundant als wat. En schijven zijn toch zo duur niet meer (<50 cent per GB)? Een RAID5 array is erg leuk om mee te spelen, maar levert niet zoveel op, want juist een goede RAID5 controller is aardig prijzig. In jou geval is een losse schijf een betere oplossing. Een RAID0 array heeft een tweemaal zo hoge kans om stuk te gaan als een losse schijf. En in beide gevallen is de data verloren.
Link naar reactie
Nou en. Een raid 0 betekend gewoon veel snelheid. Neem b.v raid 0 met 2x160gb + 80gb voor backup en klaar. Je moet toch altijd backups maken. Of je nu bovenstaande hebt. 1 grote schijf + backup of raid 1 dan nog moet je een backup maken. Pas bij de hogere raid 5 etc wordt het anders Maar wil je goedkoop veel hd snelheid dan is er niks mis met raid 0. Mits je maar backups maakt.
Link naar reactie
[quote:bc13af2e81="r.marijnissen"]Nou en. Een raid 0 beteken[b:bc13af2e81]t[/b:bc13af2e81] gewoon veel snelheid. Neem b.v raid 0 met 2x160gb + 80gb voor backup en klaar. [/quote:bc13af2e81] Dat je RAID 0 gebruikt + backup moet je zelf weten. Ik ga wel voor RAID 1 + Backup op DVD + een backup DVD in de bankkluis, want ik ben erg zuinig op mijn data. Trouwens RAID1 levert ook snelheidswinst op. Alle leesopdrachten(80% van de IO acties) gaan stukken sneller. Trouwens: Laat dat "nou en" voortaan weg en respecteer ook een andermans mening :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...